Στάσιμη παραμένει η καταναλωτική εμπιστοσύνη στη Θεσσαλονίκη για το δεύτερο εξάμηνο του 2025, με τους πολίτες να εξακολουθούν να βλέπουν το οικονομικό περιβάλλον με επιφυλακτικότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία της νέας έρευνας «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ».
Παρά το γεγονός ότι η απαισιοδοξία δεν βρίσκεται στα έντονα επίπεδα προηγούμενων ετών, η ακρίβεια, η μειωμένη αγοραστική δύναμη και η περιορισμένη διάθεση για μεγάλες αγορές συνθέτουν μια εικόνα προσεκτικής και συγκρατημένης κοινωνίας.
Σύμφωνα με το ΕΒΕΘ, τα νοικοκυριά στη Θεσσαλονίκη εμφανίζονται ιδιαίτερα ανήσυχα για την εξέλιξη των τιμών. Ο δείκτης πρόβλεψης πληθωρισμού ανέβηκε ξανά στις +36 μονάδες, δείχνοντας ότι η μεγάλη πλειονότητα περιμένει νέες ανατιμήσεις.
Οι πολίτες αξιολογούν αρνητικά την οικονομική τους κατάσταση το τελευταίο εξάμηνο, ενώ η προθυμία για σημαντικές αγορές επιδεινώθηκε έντονα: 56% θεωρεί ότι δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για δαπάνες (από 49% τον Μάρτιο), ενώ 63% δηλώνει ότι θα ξοδέψει λιγότερα τους επόμενους 12 μήνες.

Η πρόθεση αποταμίευσης παραμένει πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο:
Στα θετικά, μόλις 9% δηλώνει αδυναμία πληρωμής λογαριασμού ρεύματος (από 25% το 2022), αν και το 56% εξακολουθεί να θεωρεί την επιβάρυνση υψηλή.
Η επιχειρηματική εικόνα είναι σταθερή, αλλά με έντονες διαφοροποιήσεις μεταξύ κλάδων:
• Βιομηχανία: σταθερή, σε ελαφρά αρνητικό πεδίο (–5 μονάδες). Η έλλειψη εργατικών χεριών επιστρέφει ως βασικό εμπόδιο (46%).
• Υπηρεσίες: θετική εικόνα στις +14 μονάδες, αλλά με εξασθενημένες προσδοκίες για ζήτηση και απασχόληση.
• Λιανεμπόριο: σταθερά αρνητικό (–7 μονάδες), παρά την ανάκαμψη πωλήσεων το προηγούμενο εξάμηνο.
• Κατασκευές: για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια περνούν σε αρνητικό έδαφος (–2 μονάδες).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ραγδαία αύξηση των “boxes” – αυτόματων θυρίδων παραλαβής προϊόντων – που, όπως σημειώνει το ΕΒΕΘ, αποτυπώνουν τη μετατόπιση του λιανεμπορίου προς το εξ αποστάσεως εμπόριο και αλλάζουν σταδιακά τη λειτουργία της αγοράς.
Όσον αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης, το 29% δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί, η ικανοποίηση φτάνει το 78%, αλλά για το 59% η λειτουργία του δεν έχει αλλάξει τις μετακινήσεις τους επειδή δεν εξυπηρετεί την περιοχή τους.
Οι χρήσεις αλλάζουν: μειώνονται οι μετακινήσεις «για βόλτα», αυξάνονται εκείνες για αγορές και επαγγελματικές δραστηριότητες.
Για το FlyOver, το 45% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι εξακολουθεί να δέχεται επιβαρύνσεις από τις εργασίες, αν και δείγματα προσαρμογής αρχίζουν να φαίνονται.
Περισσότερες ειδήσεις
Nielsen IQ: Άνοδος 7,6% στο λιανεμπόριο τροφίμων — Ποιες οι αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων
Gen X: Ο σιωπηλός «κολοσσός» της κατανάλωσης στην Ελλάδα και τον κόσμο
Καταναλωτικός «πυρετός» εν όψει Black Friday και Cyber Monday – Ποια προϊόντα θα ξεπουλήσουν