MENU

Με καθυστέρηση τουλάχιστον δύο ετών, το 2030 αντί του 2028, η ολοκλήρωση και λειτουργία της Γραμμής 4 του Μετρό

Αν και τα έργα για τη διάνοιξη της σήραγγας προχωρούν με σχετικά ικανοποιητικούς ρυθμούς, σοβαρά προβλήματα έχουν προκύψει σε ότι αφορά στην κατασκευή των σταθμών

Προχωρά η διάνοιξη και κατασκευή της σήραγγας της νέας γραμμής του αθηναϊκού μετρό από τον κύριο ανάδοχο του έργου, την κοινοπραξία Άβαξ – Ghella – Alstom, με τους δύο μετροπόντικες (TBM) Αθηνά (από το εργοτάξιο Κατεχάκη) και Νίκη (από το εργοτάξιο Βείκου) να αναμένεται να συναντηθούν λίγο πριν το 2027 στο τέλος της διαδρομής τους, στο φρέαρ Ευαγγελισμού.

Για την πορεία και ολοκλήρωση του έργου αποφασιστική σημασία θα παίξει η πορεία παράδοσης των επιμέρους σταθμών (που ως γνωστόν έχει αναλάβει η ΕΡΕΤΒΟ με βάση την αρχιτεκτονική της δημοπράτησης), διαδικασία που τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη του έργου δεν έχει ολοκληρωθεί.

Ειδικότερα, η ανάδοχος κοινοπραξία του κύριου έργου αναμένεται να αναλάβει τον σταθμό Εξάρχεια – τον δωδέκατο από τους 15 σταθμούς του έργου – τους επόμενους μήνες, καθώς έχει λάβει το σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης από την Ελληνικό Μετρό και αναμένει και τη φυσική παράδοση του εργοταξίου. Παρόλα αυτά βρίσκεται ακόμη στην αναμονή παράδοσης των σταθμών Πανεπιστημιούπολη, Γουδή και Ευαγγελισμός, οι οποίοι εμποδίζονται τόσο από τεχνικής όσο και νομικής φύσεως ζητήματα.

Αναλυτικότερα, η καθυστέρηση παράδοσης του σταθμού Πανεπιστημιούπολης αποδίδεται σε εν εξελίξει αρχαιολογικές εργασίες, καθώς θα αποσπαστεί εύρημα (τμήμα αρχαίας οδού) προτού παραδοθεί ο χώρος στον ανάδοχο. Στο σταθμό Γουδή οι πρόδρομες εργασίες αποκάλυψαν αγωγό της ΕΥΔΑΠ, που δεν ήταν αναγνωρισμένος από την αρχική μελέτη, με αποτέλεσμα σήμερα να εξετάζεται νέα χωροθέτηση του συγκεκριμένου σταθμού.

Όσον αφορά το σταθμό Ευαγγελισμός, ως γνωστόν παραμένει η εκκρεμότητα με το Πάρκο Ριζάρη και τη νέα Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ) για την εγκατάσταση του σταθμού, μετά τη σχετική απόφαση του ΣτΕ (που εξεδόθη μετά την προσφυγή του εφοπλιστή Ν. Πατέρα). Πάντως η νέα ΤΕΠΕΜ έχει κατατεθεί προς έγκριση από την Ελληνικό Μετρό στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ.

Τέλη του 2026 η «συνάντηση» των δύο ΤΒΜ στον Ευαγγελισμό

Με βάση τη σημερινή πρόοδο του έργου, ο μεν μετροπόντικας Αθηνά από το εργοτάξιο της Κατεχάκη έχει κατασκευάσει σήραγγα 3,1 χλμ, (60% της διαδρομής) αφήνοντας πίσω τους σταθμούς Γουδή, Ζωγράφου και Ιλίσια και ακολουθούν Πανεπιστημιούπολη και Καισαριανή. Ο μεν μετροπόντικας Νίκη που ξεκίνησε από το εργοτάξιο Βείκου – και όπου χθες (19/6) έγινε δημοσιογραφική παρουσίαση του έργου – έχει κατασκευάσει σήραγγα 1,4 χλμ. και κατευθύνεται πια προς τον σταθμό Ελικώνος. Στόχος των δίδυμων μηχανημάτων είναι η συνάντηση στο τέλος του 2026 (πρώτα θα φθάσει η Αθηνά) στο φρέαρ Ευαγγελισμού, το οποίο δεν επηρεάζεται από τις όποιες αποφάσεις για τη χωροθέτηση του σταθμού. Οι δύο νέας γενιάς μετροπόντικες της κοινοπραξίας δεν περιορίζονται στη διάνοιξη, αλλά κατασκευάζουν τη σήραγγα, καθώς σε κάθε 1,5 μέτρο προόδου τοποθετούν αντίστοιχης διάστασης τσιμεντένιο δακτύλιο, που αποτελείται από 7 κομμάτια (segments). Στο φρέαρ Βείκου απασχολούνται 120 εργαζόμενοι σε τρεις βάρδιες ενώ καθημερινά κατασκευάζονται 10 με 15 μέτρα σήραγγας αναλόγως με τις ιδιαιτερότητες του υπεδάφους.

Σημειώνεται ωστόσο πως κατά τη διάρκεια της διαδρομής του έκαστος μετροπόντικας δεν μπορεί να αναδυθεί και να επιχειρήσει στους προβλεπόμενους σταθμούς της Γραμμής 4 λόγω της καθυστερημένης παράδοσης αυτών. Η αρχική πρόβλεψη κατασκευής του κύριου έργου προέβλεπε breakthrough (ανάδυση στην επιφάνεια) κάθε μετροπόντικα για 13 από τους 15 σταθμούς, ενώ με βάση τις σημερινές συνθήκες ο μετροπόντικας Νίκη θα πραγματοποιήσει μόνον τρεις εξόδους στους σταθμούς Δικαστήρια, Ακαδημίας και Κολωνάκι (ο τελευταίος είναι ο πλέον προχωρημένος καθώς έχουν ολοκληρωθεί έργα αντιστήριξης και προχωρά η μόνωση του), ενώ ο μετροπόντικας Αθηνά θα πραγματοποιήσει τελική έξοδο στο φρέαρ Ευαγγελισμού χωρίς να έχει επιχειρήσει σε σταθμούς της διαδρομής του. Έτσι προβλέπεται πως η κοινοπραξία θα επιστρέψει εκ των υστέρων να κατασκευάσει τους σταθμούς.

Με βάση όλα τα παραπάνω προδιαγράφεται πως η ολοκλήρωση του κύριου έργου θα καθυστερήσει. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου ήταν στο τέλος του 2028 ωστόσο ο κύριος ανάδοχος αιτήθηκε 14μηνη παράταση (λόγω καθυστέρησης παράδοσης του φρέατος Βεϊκου), η οποία εγκρίθηκε από το ΥΠΟΜΕ επεκτείνοντας την προθεσμία έως το τέλος του 2029. Στην παρούσα φάση και εξαιτίας όλων των παραπάνω, εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για καθυστέρηση 20 – 30 μηνών σε ότι αφορά την ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να υπολογίζεται η εκκρεμότητα παράδοσης των τριών τελευταίων σταθμών.

Σχετικά Άρθρα