Νέα σειρά παρεμβάσεων με διττό στόχο ξεκινά ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών: Αφενός να έρθει πιο κοντά στο επιβατικό κοινό καταγράφοντας τις απόψεις και τον βαθμό ικανοποίησης από τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην πρωτεύουσα και αφετέρου να μειώσει την εισιτηριοδιαφυγή ενημερώνοντας παράλληλα για την ορθή χρήση του εισιτηρίου ειδικά στις περιπτώσεις των μετεπιβιβάσεων. Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ εξετάζει από μηδενική βάση τη συνέχιση της κυκλοφορίας των τρόλεϊ στους αθηναϊκούς δρόμους, με μεγάλη πιθανότητα ο τύπος αυτών των οχημάτων να αντικατασταθεί από ηλεκτρικά λεωφορεία.
Στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας των συγκοινωνιών στην Αθήνα ο Οργανισμός, ο οποίος ήδη μελετά τη συνέχεια του ηλεκτρονικού εισιτηρίου δεδομένου ότι η ισχύουσα σύμβαση οδεύει προς τη λήξη της ενόψει και της ολοκλήρωσης του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών που εκπονείται, βάζει στο τραπέζι και το μέλλον των τρόλεϊ, ο στόλος των οποίων – παρά τις εξαγγελίες – δεν έχει ανανεωθεί εδώ και είκοσι χρόνια.
Ειδικά σε ό,τι αφορά την ενημέρωση και τη βελτίωση της εισπραξιμότητας, ο ΟΑΣΑ προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης με ιδιωτική εταιρία, η οποία θα αναλάβει έως και τις 5 Αυγούστου το κεφάλαιο της ενημέρωσης του κοινού στο πεδίο.
Ενημερωμένο προσωπικό οκτώ ατόμων θα έχει παρουσία σε ζωτικά σημεία της μεταφορικής υποδομής: Σταθμούς Μετρό, τραμ, βασικούς άξονες λεωφορειακών γραμμών, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), αλλά και στο λιμάνι του Πειραιά. Η βασική αποστολή της ομάδας είναι να ενημερώνει με σαφήνεια το επιβατικό κοινό για τη σωστή επικύρωση του εισιτηρίου, αναδεικνύοντας τον κίνδυνο προστίμου, αλλά και να εξοικειώσει κυρίως τουρίστες και αεροπορικούς ταξιδιώτες ή περιστασιακούς χρήστες με τους τρόπους έκδοσης εισιτηρίου από τα εκδοτήρια έως τις ψηφιακές εφαρμογές και τα επικυρωτικά μηχανήματα.
Σε σταθμούς εξυπηρέτησης εντός του Αεροδρομίου ή του λιμανιού, το προσωπικό θα δίνει συμβουλές για δρομολόγια, τιμολογιακή πολιτική, αλλά και για εναλλακτικές λύσεις μέσω τρένων και λεωφορείων. Ιδιαίτερη σημασία θα δοθεί στη διατήρηση του εισιτηρίου μέχρι το τέλος της διαδρομής σε μία προσπάθεια αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής.
Ο ΟΑΣΑ εκτιμά ότι η φυσική παρουσία των υπαλλήλων έχει πολλαπλά αποτελέσματα: Από την άμεση επίλυση αποριών ή μικροπροβλημάτων (π.χ. ελαττωματική κάρτα ή εισιτήριο), μέχρι την παροχή στοιχείων για τη ροή του επιβατικού κοινού. Τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν θα δώσουν μία εικόνα ακόμα και για την ανάγκη ανασχεδιασμού κάποιων δρομολογίων ή ενίσχυσης ορισμένων γραμμών. Ταυτόχρονα ο ΟΑΣΑ υπολογίζει ότι η παρουσία υπαλλήλων θα αποθαρρύνει όσους επιχειρούν να μετακινηθούν χωρίς εισιτήριο.
Έρευνα κοινής γνώμης
Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ προωθεί μια εκτενή ποσοτική έρευνα κοινής γνώμης, η οποία θα καταγράψει τις απόψεις των Αθηναίων για τα ΜΜΜ για σειρά θεμάτων, από τη χρήση των λεωφορειολωρίδων έως την άποψή τους για φθηνότερο κόμιστρο ταξί τα Σαββατοκύριακα στον απόηχο της πρότασης του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, η οποία πάντως δεν φαίνεται να «περπατάει».
Η έρευνα θα είναι διαρθρωμένη σε δύο ανεξάρτητες πληθυσμιακές ομάδες: Σε 850 πολίτες από τον γενικό πληθυσμό της Περιφέρειας Αττικής θα διενεργηθεί μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων και σε 650 τακτικούς ή περιστασιακούς χρήστες των ΜΜΜ μέσω προσωπικών συνεντεύξεων σε στάσεις και σταθμούς. Στον συνολικό πληθυσμό των 1.500 ατόμων, συμπεριλαμβάνονται άνδρες και γυναίκες άνω των 15 ετών σε αντιπροσωπευτικό δείγμα σύμφωνα με τα δημογραφικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του 2021.
Στο γενικό κοινό θα καταγραφεί η γνώμη των συμμετεχόντων σε θέματα που αφορούν το σύνολο των πολιτών (πχ. χρήση λεωφορειολωρίδων, φθηνότερα ταξί το Σαββατοκύριακο ή το μέλλον των τρόλεϊ κ.λπ.), ενώ στο στοχευμένο κοινό σε στάσεις και σταθμούς θα υποβληθούν και πιο συγκεκριμένες ερωτήσεις και θα καταγραφεί το επιβατικό τους προφίλ (καθημερινοί, τακτικοί και περιστασιακοί χρήστες).
Χωράνε τα τρόλεϊ στο συγκοινωνιακό μίγμα;
Η επόμενη μεγάλη πρόκληση για τον ΟΑΣΑ αφορά το μέλλον των τρόλεϊ στην Αθήνα. Με στόλο που αριθμεί περί τα 130 οχήματα ηλικίας πέραν των 20 ετών, περιορισμένη δυνατότητα δρομολόγησης λόγω ελλείψεων σε προσωπικό και υποδομές, τίθεται ζήτημα βιωσιμότητας. Μέχρι πρόσφατα επιδιωκόταν η προμήθεια 175 νέων τρόλεϊ με δυνατότητα και φόρτισης εν κινήσει, με το πρόγραμμα έως τώρα να παραμένει «παγωμένο», αν και ζωντανό, όπως διαβεβαιώνουν συγκοινωνιακοί παράγοντες.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΑΣΑ έχει ήδη προκηρύξει στρατηγική μελέτη με βασικό αντικείμενο τον μετασχηματισμό των τρόλεϊ, αλλά και την πιθανή αντικατάστασή τους από ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία ήδη κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα. Εξειδικευμένη με στόχο την περίοδο 2025 – 2040, η μελέτη θα περιλαμβάνει πέντε άξονες: