Αν και πρόκειται για μια χώρα με αφθονία σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, η Νορβηγία βρίσκεται αυτή τη στιγμή μεταξύ των χωρών που έχουν κάνει το μεγαλύτερο άλμα προς την ηλεκτροκίνηση, με τη σκανδιναβική χώρα να χαρακτηριστεί και ως «Μέκκα» της ηλεκτροκίνησης.
Όπως αναφέρει η Νορβηγική Ένωση Ηλεκτρικών Οχημάτων (NEVA) και μεταδίδει το CNBC, στις μεγαλουπόλεις της χώρας το 30% των οχημάτων που κυκλοφορούν αφορά τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, ενώ στην πρωτεύουσα, το Όσλο, το ποσοστό ανεβαίνει κατά 10% επιπλέον.
Εκκωφαντική αύξηση 92% σε βάθος 15ετίας
Κάποιες φορές οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Το 2010 λοιπόν, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αντιπροσώπευαν μόλις το 1% του πληθυσμού οχημάτων, ενώ πλέον, στο 2025, το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 93% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων (!!!) στη Νορβηγία, σύμφωνα με την Υπηρεσία Οδικών Μεταφορών της χώρας.
Συγκριτικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέγραψε μερίδιο αγοράς σε EV μόλις 15,4% το 2025, ενώ στις ΗΠΑ το ποσοστό έφτασε στο 10% το 2023.
Το μυστικό της επιτυχίας
Η απάντηση, σύμφωνα με την υφυπουργό Μεταφορών της Νορβηγίας Cecilie Knibe Kroglund, είναι ξεκάθαρη: μακροχρόνια και σταθερή πολιτική στήριξης.
Η πολιτική αυτή αφορά, αρχικά την απαλλαγή από τον ΦΠΑ για τα ηλεκτρικά οχήματα, την έκπτωση σε τέλη κυκλοφορίας και στάθμευσης και την πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες. Επίσης, η Νορβηγία διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης με πάνω από 10.000 ταχυφορτιστές.
«Ο αέρας είναι καθαρότερος, οι δρόμοι πιο ήσυχοι, και οι πολίτες αγαπούν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η αλλαγή συνέβη γρήγορα και δεν κόστισε ιδιαίτερα στους καταναλωτές», σημείωσε η Christina Bu, γενική γραμματέας της NEVA (Norway’s EV Association).
«Τα ρυπογόνα αυτοκίνητα ουσιαστικά έχουν φορολογηθεί (τόσο ψηλά που να μένουν) εκτός αγοράς», ανέφερε η Bu, σημειώνοντας ότι τα τελευταία τρία χρόνια ο φόρος αγοράς συμβατικών οχημάτων έχει υπερδιπλασιαστεί.
Οι αντιδράσεις και η επόμενη μέρα
Παρ’ όλα αυτά, η πολιτική της Νορβηγίας δεν έμεινε χωρίς αντιδράσεις. Κάποιοι επικριτές θεωρούν ότι τα κίνητρα ευνοούν κυρίως τα υψηλά εισοδήματα, ενώ αποσπούν πόρους από πιο βιώσιμες λύσεις, όπως η ποδηλασία και οι δημόσιες συγκοινωνίες.
Παράλληλα, η εξάρτηση της Νορβηγίας από τα έσοδα από το πετρέλαιο δημιουργεί ένα παράδοξο: η χώρα που ηγείται στην ηλεκτροκίνηση, παραμένει εξαγωγέας ορυκτών καυσίμων.
Η νορβηγική κυβέρνηση στοχεύει μέχρι το τέλος του 2025 να αντικαταστήσει πλήρως τα αστικά λεωφορεία με ηλεκτρικά και να καταστήσει τα βαρέα οχήματα 75% ανανεώσιμα μέχρι το 2030.
«Το 30% της ρύπανσης προέρχεται από τις μεταφορές, οπότε επρεπε να δράσουμε», δήλωσε η Kroglund, για να καταλήξει: «Το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι τα βαρέα οχήματα».