Σε έναν συνεχή πόλεμο που βασίζεται στους δασμούς της κυβέρνησης Trump και στον σκληρό ανταγωνισμό που προέρχεται απ’ την Κίνα βρίσκονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ένας τομέας που αντιπροσωπεύει πάνω από το 7% του ΑΕΠ της ηπείρου μας, απασχολώντας περισσότερα από 13 εκατ. άτομα.
Τα επόμενα βήματα της ΕΕ για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων θα είναι κρίσιμα για τη διαμόρφωση του μέλλοντος του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενός βασικού κλάδου για την περιοχή.
Με τη «γλώσσα» των αριθμών
Σύμφωνα με δεδομένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), που αναλύει το euronews, οι νέες εγγραφές αυτοκινήτων στην ΕΕ τους πρώτους επτά μήνες του 2025 μειώθηκαν κατά 0,7% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 7,4% τον Ιούλιο του 2025, με τις Volkswagen και Renault να σημειώνουν σημαντική άνοδο, ενώ η Stellantis σημείωσε πτώση. Η Tesla, από την άλλη, είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν κατά 40,2%.
Τους πρώτους επτά μήνες του 2025, περισσότερα από ένα εκατ. ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία καταγράφηκαν στην ΕΕ. Τα υβριδικά plug-in κατέγραψαν την ισχυρότερη ανάπτυξη από τον Ιανουάριο του 2023, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση από τον Αύγουστο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τα δεδομένα της ACEA.
Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ, που μαζί αντιπροσωπεύουν πάνω από το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία, κατέγραψαν κέρδη τους πρώτους επτά μήνες του 2025, με επικεφαλής τη Γερμανία (+38,4%), το Βέλγιο (+17,6%) και την Ολλανδία (+6,5%).
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία, υβριδικών και plug-in αυξήθηκαν κατά 39,1%, 56,9% και 14,3% αντίστοιχα, αποτελώντας συνολικά το 59,8% των εγγραφών της ΕΕ, σε σύγκριση με το 51,1% τον Ιούλιο του 2024.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων της Tesla στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 40,2% σε ετήσια βάση, μειώνοντας το μερίδιο αγοράς της στο 0,7% από 1,3%. Εν τω μεταξύ, η κινεζική BYD τριπλασίασε τις πωλήσεις της, φτάνοντας το 1,2% της αγοράς και ξεπερνώντας την Tesla για πρώτη φορά στην ήπειρό μας.
Μεταξύ των πιο εκτεθειμένων στις εμπορικές πολιτικές, συγκαταλέγονται οι γερμανικές μάρκες, οι οποίες αντιμετωπίζουν πιέσεις λόγω από τα αυξανόμενα κόστη στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Η Volkswagen φαίνεται ότι χρειάζεται να μειώσει την υπερβολική παραγωγική δυναμικότητα των εργοστασίων και τα κόστη αναδιοργάνωσης για να συμβαδίσει με τους κινέζους ανταγωνιστές όπως η BYD.
Η πολιτική των δασμών έχει βυθίσει σε αβεβαιότητα τους Γερμανούς κατασκευαστές, αφήνοντάς τους ανίκανους να προβλέψουν τα μελλοντικά κόστη, τη σταθερότητα της αλυσίδας εφοδιασμού ή τις αντιδράσεις της αγοράς.
Οι γερμανικοί κατασκευαστές τέλος, αυτοκινήτων υπέστησαν ζημιές δισεκατομμυρίων μετά την επιβολή δασμών 27,5% από τον πρόεδρο Trump στους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων τον Απρίλιο. Αν και οι δασμοί αυτοί έχουν μειωθεί έκτοτε στο 15%, το μειωμένο ποσοστό δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ.