MENU

Ryanair κατά πάντων: Κατηγορεί την Ελλάδα για καθυστερήσεις στα αεροδρόμια, την Ισπανία για αυξημένα τέλη, τη Γαλλία για τις απεργίες των ελεγκτών

Πάντως, στην περίπτωση της χώρας μας υπάρχουν σοβαρά τεχνικά προβλήματα, με βασικά τμήματα του εξοπλισμού αεροναυτιλίας να είναι ξεπερασμένα και με τα ελληνικά ραντάρ να υπολείπονται τεχνολογικά σε σύγκριση με αυτά άλλων κρατών

Σε ανοιχτή αντιπαράθεση με το ελληνικό Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται η αεροπορική εταιρία Ryanair, με αφορμή τις σοβαρές καθυστερήσεις που – όπως υποστηρίζει – πλήττουν τις πτήσεις της από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια. Με επιστολή που απέστειλε στον Υπουργό Μεταφορών Χρίστο Δήμα, η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους κάνει λόγο για συστημικά προβλήματα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας (ATC), τα οποία, όπως αναφέρει, επηρέασαν 6.200 πτήσεις και σχεδόν 1 εκατομμύριο επιβάτες μόνο το 2025.

Σύμφωνα με την εταιρεία, η ευθύνη βαραίνει τις εθνικές αρχές, καθώς η υποστελέχωση και η κακοδιαχείριση στον τομέα του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας αποτελούν επαναλαμβανόμενο φαινόμενο κάθε καλοκαίρι. «Οι Υπουργοί Μεταφορών οφείλουν να διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών ATC. Δεν γίνεται να συνεχίζονται τέτοια προβλήματα στην αιχμή της τουριστικής περιόδου», αναφέρει η Ryanair στην ανακοίνωσή της.

Η εταιρεία καλεί τους επιβάτες να επισκεφθούν την ειδική πλατφόρμα «Ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας Κατέστρεψε την Πτήση σας» και να ασκήσουν πίεση στην ελληνική κυβέρνηση ώστε να επιταχυνθεί η στελέχωση και ο εκσυγχρονισμός της ΥΠΑ.

Σε εξέλιξη ευρωπαϊκό σχέδιο αναβάθμισης των υπηρεσιών αεροναυτιλίας

Από την πλευρά του, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν ακολουθεί την επιθετική ρητορική της Ryanair, υπογραμμίζοντας πως η Ελλάδα ήδη υλοποιεί ένα ευρύ σχέδιο αναβάθμισης των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG MOVE), την EASA και το EUROCONTROL. Το σχέδιο εφαρμόζεται ήδη και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2028, περιλαμβάνοντας 364 επιμέρους δράσεις σε επτά στρατηγικούς άξονες.

Κεντρική θέση στο πρόγραμμα έχουν:

  • Η τεχνολογική αναβάθμιση των συστημάτων εναέριας κυκλοφορίας.
  • Η αναδιοργάνωση της ΥΠΑ.
  • Η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.

Ήδη, έχει δρομολογηθεί η εγκατάσταση οκτώ νέων ραντάρ τύπου Mode S σε κομβικά σημεία (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κέρκυρα, Ρόδος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ανδραβίδα), ενώ αναβαθμίζεται το λογισμικό διαχείρισης πτήσεων στο προηγμένο TopSky ATC One. Παράλληλα, προωθείται η εφαρμογή της Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN), για μεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελεσματικότητα στον εναέριο χώρο.

Σε επίπεδο ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού, προγραμματίζεται η πρόσληψη 243 νέων υπαλλήλων διαφόρων ειδικοτήτων έως το 2026, μεταξύ των οποίων 72 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, 100 διοικητικοί υπάλληλοι, 43 τεχνικοί και 28 στελέχη για τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι παρά τις κινήσεις αυτές, αρκετά τεχνικά προβλήματα παραμένουν, όπως επιβεβαιώνουν και παλαιότερα ρεπορτάζ του energodromio.gr. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έχουν επανειλημμένα επισημάνει ότι βασικά τμήματα του εξοπλισμού είναι ξεπερασμένα, με τα ελληνικά ραντάρ να υπολείπονται σε σύγκριση με αυτά άλλων κρατών, ακόμη και της Αιγύπτου.

Χαρακτηριστική είναι η βλάβη στο ραντάρ της Μερέντας, το οποίο εξυπηρετεί τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Στις 19 Αυγούστου παρουσιάστηκε δυσλειτουργία στο ασύρματο δίκτυο διασύνδεσης με τον πύργο ελέγχου. Το συμβάν αναγνωρίστηκε και από τον κ. Δήμα, ο οποίος απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου τη Δευτέρα διαβεβαίωσε ότι η βλάβη δεν έθεσε σε κίνδυνο την ασφάλεια πτήσεων και αντιμετωπίστηκε άμεσα, ενώ επεσήμανε πως βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη διαδικασία για την αναβάθμιση των συστημάτων παρακολούθησης.

Αντιπαράθεση Ryanair σε Ισπανία και Γαλλία, βολές και κατά Κομισιόν

Η επίθεση της Ryanair στις ελληνικές αρχές πάντως, δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Η εταιρεία έχει έρθει σε σύγκρουση με αρκετές εθνικές αρχές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ισπανία, αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε διαρκή διαμάχη με τον φορέα διαχείρισης αερολιμένων AENA για τα αυξημένα τέλη αεροδρομίων, τα οποία – σύμφωνα με την ίδια – έχουν προκαλέσει περικοπές σε θέσεις επιβατών και πτήσεις.

Παράλληλα, στη Γαλλία, η εταιρεία ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τα περιφερειακά αεροδρόμια Μπριβ, Μπερζεράκ και Στρασβούργου, επικαλούμενη αυξημένες χρεώσεις και νέους φόρους, όπως ο «Γαλλικός Φόρος Αλληλεγγύης» που επιβαρύνει τις εταιρείες. Επιπλέον, καταγγέλλει ότι οι απεργίες των Γάλλων ελεγκτών το καλοκαίρι του 2025 οδήγησαν σε 170 ακυρώσεις πτήσεων και επηρέασαν 30.000 επιβάτες.

Οι διαμαρτυρίες της Ryanair κορυφώθηκαν με την αποστολή επιστολής προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μέσω της οποίας η εταιρεία ζητά εξηγήσεις για τη διαχρονική απραξία απέναντι στις αποτυχίες των εθνικών υπηρεσιών ATC. Σύμφωνα με την εταιρεία, πάνω από 21 εκατομμύρια επιβάτες της επηρεάστηκαν μέσα στο 2025 από καθυστερήσεις και ακυρώσεις που αποδίδονται σε ανεπάρκειες στη Γαλλία, την Ισπανία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελλάδα.

Η Ryanair δίνει στη δημοσιότητα και τον μηνιαίο πίνακα «ATC Delays League» για τον Αύγουστο, στον οποίο οι παραπάνω χώρες καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στις καθυστερήσεις. «Όταν υπάρχουν χώρες όπως η Δανία, η Σλοβακία ή η Ολλανδία που διαχειρίζονται αποτελεσματικά την εναέρια κυκλοφορία, δεν υπάρχει δικαιολογία για την αποτυχία άλλων», δήλωσε ο CEO της εταιρείας, Μάικλ Ο’ Λίρι.

Σχετικά Άρθρα