MENU

Κοινή στάση και προτάσεις από τους δήμους Αθηναίων, Ζωγράφου και Παπάγου – Χολαργού για το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή

Οι τρεις δήμοι συνεργάζονται με στόχο την εξειδίκευση του σχεδιασμού σε επίπεδο ρυμοτομικού σχεδίου, ώστε να είναι εφικτή η αστυνόμευση της διαμπερούς κυκλοφορίας και στάθμευσης εντός του Πάρκου

Ενώνουν δυνάμεις οι δήμοι Αθηναίων, Ζωγράφου και Παπάγου – Χολαργού για το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Γουδή.

Οι τρεις δήμοι απέστειλαν κοινή επιστολή στον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικόλαο Ταγαρά και το Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος Ευθύμιο Μπακογιάννη σχετικά με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία Υμηττού και τις προτάσεις τροποποίησης των άρθρων που αφορούν τα μητροπολιτικά Πάρκα Γουδή και Ιλισίων. Η σχετική ενημέρωση έχει συμπεριληφθεί ως θέμα στην αυριανή συνεδρίαση, της Τετάρτης 24 Σεπτεμβρίου του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Αθηναίων.

Ειδικότερα, στην κοινή τους επιστολή οι δήμαρχοι Αθηναίων Χάρης Δούκας, Ζωγράφου Τίνα Κατσαφάκη και Παπάγου – Χολαργού Ηλίας Αποστολόπουλος, αναφέρουν ότι είναι θετικό ότι προωθείται προς το Συμβούλιο Επικρατείας (ΣτΕ) το νέο σχέδιο ΠΔ για την προστασία του Υμηττού, που περιλαμβάνει κρίσιμες διατάξεις για τον σχεδιασμό και τη διαχείριση των μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή και Ιλισίων, δηλώνοντας τη διαθεσιμότητά τους για συνεργασία ώστε να προωθηθεί, όσο γίνεται πιο άμεσα, το επόμενο στάδιο σχεδιασμού στο Μητροπολιτικό Πάρκο, όπως εξ’ άλλου συνιστά και η ανεξάρτητη Ενιαία Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ). Η τελευταία επισημαίνει τις απαιτούμενες ενέργειες για την προώθηση της εφαρμογής του ισχύοντος σήμερα ΠΔ (ΦΕΚ 817Δ/2011), και την αναγκαία συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου διαχείρισης του Πάρκου, απευθυνόμενη τόσο στο ΥΠΕΝ, όσο και στον Δήμο Αθηναίων και το Ταμείο Εθνικής Άμυνας.

Όπως υποστηρίζεται, ο δήμος Αθηναίων – που καταλαμβάνει διοικητικά το μεγαλύτερο ποσοστό της έκτασης του Πάρκου – έχει ήδη κινήσει την διαδικασία εκπόνησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στην έκτασή του, διαπιστώνοντας όπως και η ΕΑΔ, ότι απαιτείται εξειδίκευση του σχεδιασμού σε επίπεδο ρυμοτομικού σχεδίου, ώστε να είναι εφικτή η αστυνόμευση της διαμπερούς κυκλοφορίας και στάθμευσης εντός του Πάρκου, η οποία, παρά τις διατάξεις του ΠΔ, έχει υποβαθμίσει τραγικά το περιβάλλον και τον χαρακτήρα του Πάρκου. «Η συγκυρία εκπόνησης μελετών των τριών Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) στους τρεις εμπλεκόμενους Δήμους είναι θετική, ώστε να ενσωματωθεί δημιουργικά το ΕΠΣ στα προς θεσμοθέτηση ΤΠΣ», αναφέρεται σχετικά.

Προτάσεις για βελτιώσεις επί των αρχικών προβλέψεων

Ωστόσο, επειδή η ολοκλήρωση της πορείας του ΕΠΣ και των ΤΠΣ προβλέπεται χρονοβόρα, εντοπίστηκαν επί του σχεδίου ΠΔ κάποιες δυνατότητες βελτιώσεων ορισμένων διατυπώσεων, με στόχο αφενός την παροχή ευελιξίας για τη σύσταση του φορέα διαχείρισης και αφετέρου την αμεσότερη εφαρμογή των διατάξεων του Προεδρικού Διατάγματος. Όπως αναφέρουν οι τρείς δήμοι:

  • «Στο θέμα του φορέα εντοπίζουμε ότι με το σχέδιο ΠΔ προβλέπεται ίδρυση φορέα διαχείρισης που επαναφέρει την πρόβλεψη του ΠΔ του 2011, η οποία είχε βασιστεί τότε επί του νόμου 2742/1999, που αναφερόταν στους φορείς διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών (Φ.Δ.Π.Π.). Σήμερα που οι Φ.Δ.Π.Π. έχουν καταργηθεί και συγχωνευθεί στο Ενιαίο Φορέα ΟΦΥΠΕΚΑ δεν έχει έννοια να επανέλθει ένα σχήμα διαχείρισης που έκανε τον κύκλο του επί 20 έτη και έχει πλέον αντικατασταθεί, ως αποτυχημένο διοικητικά και διαχειριστικά, σύμφωνα με το αιτιολογικό σκεπτικό ίδρυσης του ΟΦΥΠΕΚΑ, και μάλιστα σε μια έκταση με ιδιοκτησιακές ασάφειες και εκκρεμότητες σχεδιασμού. Σημειώνεται ότι ακόμα και στο Πάρκο Τρίτση, μια ενιαία έκταση με τα ιδιοκτησιακά θέματα λυμένα, χρειάστηκε ειδική νομοθετική ρύθμιση για την ίδρυση του φορέα, με την οποία αρχικά ιδρυόταν ειδικό ΝΠΙΔ ως φορέας εποπτευόμενος από το ΥΠΕΝ, ενώ στην συνέχεια με τροπολογία ο φορέας ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής».

Η πρόταση των τριών δήμων είναι να προβλεφθεί με ευελιξία η επιλογή της νομικής βάσης για την σύσταση φορέα: «Επιφυλασσόμεθα να επανέλθουμε, με πιο συγκεκριμένες προτάσεις όταν εκδοθεί το ΠΔ προτάσσοντας τον σεβασμό των αρμοδιοτήτων των δήμων στην διαχείριση του κοινόχρηστου χώρου, αλλά και την ανάγκη συντονισμού και κεντρικής οικονομικής ενίσχυσης για τα έργα και τις μελέτες ανάπλασης ενός πάρκου μητροπολιτικής εμβέλειας. Από τη μέχρι σήμερα συνεργασία μας, οι τρείς δήμοι, έχουμε εντοπίσει ότι θα χρειαστεί να διακριθεί ο ρόλος του διαχειριστικού σχήματος για τον πυρήνα και την περιμετρική ζώνη, με έμφαση στις διαδικασίες συντονισμού και συνεργασίας των πολλών εγκατεστημένων και εμπλεκομένων φορέων».

  • Στο θέμα της εκπόνησης του ΕΠΣ προτείνεται η διόρθωση μιας πιθανής αβλεψίας ότι δηλαδή δεν είχε προβλεφθεί ότι η εκκίνηση διαδικασίας για την εκπόνηση του ΕΠΣ, σύμφωνα με την ισχύουσα διάταξη του Ν.4759/2021 μπορεί να γίνει και από τους Δήμους, παρότι η έγκριση γίνεται με ΠΔ, με πρόταση του ΥΠΕΝ. Επίσης προστίθεται μια διευκρίνιση για τη δυνατότητα εκπόνησης Πολεοδομικής Μελέτης με βάση τις ισχύουσες μεταβατικές διατάξεις για τις περιοχές εντός ισχύοντος Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ώστε να είναι δυνατή η εκπόνηση του ΕΠΣ σε επίπεδο ρυμοτομικού προ της έκδοσης των προδιαγραφών για το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής (ΡΣΕ), δυνατότητα που θα συμβάλλει σε αμεσότερη επίλυση των διαχειριστικών δυσκολιών στον πυρήνα του Πάρκου.

Τέλος, στο θέμα της αστυνόμευσης της ανεξέλεγκτης σήμερα κυκλοφορίας και στάθμευσης έχει ενδιαφέρον η σύσταση της ΕΑΔ προς τον Δήμο Αθηναίων, σε συνέχεια της θετικής αναφοράς για τις μέχρι σήμερα πρωτοβουλίες του, για «άμεση λήψη πρωτοβουλίας με στόχο ο έλεγχος τήρησης των διατάξεων του Κ.Ο.Κ τόσο στον πυρήνα (Δ1) του Μητροπολιτικού Πάρκου, όσο και στην περιφερειακή ζώνη Δ2, να προβλεφθεί ως αρμοδιότητα της Δημοτικής Αστυνομίας». Σ’ αυτήν την κατεύθυνση και ύστερα από προφορική συνεννόηση και με την Τροχαία, προτείνεται να υπάρξει σαφέστερη πρόβλεψη ότι οι διατάξεις περί απαγόρευσης της διαμπερούς κυκλοφορίας και της ανεξέλεγκτης στάθμευσης, θα είναι αμέσου εφαρμογής και προ της ολοκλήρωσης της έγκρισης Ρυμοτομικού Σχεδίου, που θα ολοκληρώνει τον χαρακτηρισμό των χώρων κοινοχρήστου πρασίνου και το δημοτικό οδικό δίκτυο.

Σχετικά Άρθρα