Οι Κινέζοι λένε, ότι ο άνθρωπος έχει τρία πρόσωπα: Το ένα είναι αυτό που προβάλλει στον περίγυρό του, στην καθημερινή του ζωή και στις κοινωνικές του συναναστροφές, το οποίο είναι και το πιο προσποιητό, το δεύτερο είναι αυτό που δείχνει στους πολύ κοντινούς του ανθρώπους, το οποίο είναι πιο εκφραστικό και σαφώς πιο ειλικρινές και το τρίτο και τελευταίο, αυτό που «φορά» όταν βρίσκεται μόνος του, το οποίο και είναι το πιο αυθεντικό απ’ όλα.
Το ίδιο περίπου ισχύει και στις δουλειές και γενικότερα στον χώρο εργασίας μας. Πολλοί από εμάς πέφτουμε στην παγίδα να χρησιμοποιούμε λέξεις κι εκφράσεις που μας κάνουν να δείχνουμε ευγενικοί και πρόθυμοι για οτιδήποτε, όμως στην πραγματικότητα αυτό που συμβαίνει είναι να υποτιμάμε τον εαυτό μας και να φαινόμαστε ευάλωτοι.
Για αυτό, η άλλοτε πρωταθλήτρια στο debate, Kate Mason, η οποία ζει στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας, πέρασε μια δεκαετία εργαζόμενη στον τομέα της επικοινωνίας σε εταιρείες όπως η Google και το YouTube πριν γίνει executive coach και ιδρύσει τη δική της εταιρεία στρατηγικής επικοινωνίας, μιλώντας στο CNBC, τονίζει τις τρεις φράσεις «παγίδες» που πρέπει να αποφεύγουμε στη δουλειά μας, ενώ προτείνει επίσης και κάποιες πιθανές εναλλακτικές.
Ποιες είναι αυτές;
1) «Δεν θα πάρει πολύ χρόνο»
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν αυτή τη φράση συχνά ενεργούν με μια «πολύ ευγενική, συναισθηματικά συνειδητή, παρόρμηση» για να δείξουν σεβασμό για τον χρόνο των άλλων. Στην πραγματικότητα όμως, η εισαγωγή της συζήτησής σας με «Θα πάρει μόνο ένα δευτερόλεπτο» μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, σύμφωνα με την Mason.
Αυτό συμβαίνει καθώς δημιουργείτε προσδοκίες, ότι η συγκεκριμένη δουλειά είναι ανούσια και εύκολη και αν αυτό αποδειχθεί το αντίθετο, τότε προκαλείται φυσιολογικά η δυσαρέσκεια του ανθρώπου με τον οποίο συζητάτε.
Ένας καλύτερος τρόπος για να διατυπώσετε κάτι τέτοιο είναι: «Θα αφιερώσω μια ώρα για εμάς την επόμενη εβδομάδα. Θέλω πραγματικά να μιλήσω για κάτι. Ενημερώστε με αν αυτός ο χρόνος σας εξυπηρετεί».
2) «Καταλαβαίνω αν δεν μπορείτε να…»
Αυτή η φράση χρησιμοποιείται συνήθως για να «μαλακώσει» ένα άμεσο αίτημα, λέει η Mason, αλλά συνήθως δεν είναι αληθής.
Συχνά υπάρχει ένα είδος πίεσης. Είναι πολύ σπάνιο να ζητήσουμε κάτι και να σκεφτόμαστε, «Εντάξει, αν μου απαντήσουν, θα δούμε τότε τι θα κάνουμε». Χρησιμοποιώντας αυτή τη φράση, ουσιαστικά δείχνετε, ότι το αίτημά σας είναι χαμηλής προτεραιότητας.
Εναλλακτικά, η Mason προτείνει να προσδιορίσετε τον σκοπό και το χρονικό πλαίσιο του αιτήματός σας. Για παράδειγμα, «Θα εκτιμούσα αν μπορούσατε να μου στείλετε τις επεξεργασίες σας μέχρι σήμερα το απόγευμα, επειδή το τελικό προσχέδιο πρέπει να παραδοθεί αύριο».
3) «Δεν είμαι ειδικός, αλλά…»
Αυτή η φράση θα σας κάνει αμέσως να φαίνεστε λιγότερο αξιόπιστοι, λέει η Mason, καθώς η εισαγωγή σας με το «Δεν είμαι ειδικός» μειώνει τη δυναμική σας και εκφράζει αβεβαιότητα.
Οι άνθρωποι συχνά υποβαθμίζουν τα επιτεύγματά τους όταν αισθάνονται αμήχανοι, λέει η Mason, ειδικά αν θεωρούν τους εαυτούς τους ως τον «περίεργο» σε μια ομάδα.
Το να έχετε επίγνωση της θέσης σας στην επαγγελματική ιεραρχία δεν είναι απαραίτητα κακό, λέει η Mason, αλλά αντί να υποβαθμίζετε την αξία σας, συνιστά να αγκαλιάζετε τις μοναδικές ιδιότητες που προσφέρετε.
Οπότε, καλά θα κάνετε να βασίζεστε στα δικά σας δυνατά σημεία, αφού σε αυτή τη δουλειά δεν προσληφθήκατε ως ειδικός ή ως κάποιο ανώτερο στέλεχος, αλλά ως ένα ακόμα κρίκος της αλυσίδας.
«Μόλις αρχίσεις να συνειδητοποιείς ότι “γι’ αυτό με προσέλαβαν, αυτό είναι που μπορώ να προσφέρω, αυτό θέλουν από μένα“, σου επιτρέπει απλώς να καταπνίξεις μεγάλο μέρος αυτού του ιεραρχικού, προσανατολισμένου στην κοινωνική θέση άγχους», καταλήγει η Mason.