Η Starbucks, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα στον χώρο του καφέ και σημείο αναφοράς σε αμέτρητες γειτονιές, κλείνει εκατοντάδες καταστήματα σε ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Και το μήνυμα είναι σαφές: καμία περιοχή δεν είναι “άτρωτη”, είτε μιλάμε για προάστια είτε για κεντρικά αστικά σημεία.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και CEO της εταιρείας, Brian Niccol, το πλάνο περιλαμβάνει το κλείσιμο καταστημάτων που είναι οικονομικά μη βιώσιμα ή που δεν μπορούν να προσφέρουν την εμπειρία που περιμένουν οι πελάτες.
«Εντοπίσαμε καταστήματα όπου δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε το περιβάλλον που περιμένουν οι πελάτες και οι συνεργάτες μας, ή όπου δεν υπάρχει προοπτική κερδοφορίας. Αυτές οι τοποθεσίες θα κλείσουν», ανέφερε σε πρόσφατη ανακοίνωση.
Παραδοσιακά, η Starbucks επιλέγει περιοχές με έντονη κίνηση και μεσαία προς υψηλή εισοδηματική τάξη. Η παρουσία της θεωρούνταν συχνά δείκτης ότι μια γειτονιά «ανεβαίνει».
Ο ειδικός ακινήτων Todd Drowlette, που στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με τη Starbucks για την ανεύρεση νέων σημείων και σήμερα εκπροσωπεί μεγάλη αλυσίδα Dunkin’ Donuts στη Νέα Υόρκη, εξηγεί:
«Όλοι θέλουν ευκολία και ανέσεις κοντά στο σπίτι τους. Μια φίρμα όπως η Starbucks έδινε πάντα προστιθέμενη αξία σε μια περιοχή».
Μάλιστα, το φαινόμενο αυτό ονομάστηκε «Starbucks effect»: η παρουσία ενός καταστήματος θεωρούνταν σημάδι αναβάθμισης και αυξανόμενων αξιών ακινήτων.
Ωστόσο, η αναστροφή της εικόνας —δηλαδή τα κλεισίματα— μπορεί να στείλει αντίθετα μηνύματα: λιγότερη ζήτηση, μειωμένη κίνηση πεζών και πιθανή υποχώρηση αξιών.
Ο Drowlette προειδοποιεί:
Μια μελέτη του 2019 στη Νέα Υόρκη έδειξε:
Συμπέρασμα: Η Starbucks ενισχύει κυρίως την εικόνα μιας εμπορικής ζώνης, χωρίς να επηρεάζει άμεσα τις τιμές κατοικίας, αλλά αντικατοπτρίζει τις γενικότερες οικονομικές και κοινωνικές τάσεις.
Ήδη έχουν καταγραφεί μαζικά λουκέτα σε:
Οι εργαζόμενοι δηλώνουν μπερδεμένοι και ανήσυχοι. Σε ορισμένες περιπτώσεις έμαθαν για το κλείσιμο είτε μέσω της εφαρμογής Starbucks είτε από τοπικά ΜΜΕ, πριν καν ενημερωθούν επίσημα.
Οι παράγοντες που πιέζουν την αλυσίδα είναι πολλοί:
Παρά τα λουκέτα, η εταιρεία ανακοινώνει ότι θα κλείσει περίπου 1% των καταστημάτων στη Β. Αμερική μέσα στο 2025, ενώ θα επενδύσει σε ανακαίνιση 1.000 καταστημάτων με πιο «ζεστό» και σύγχρονο σχεδιασμό.