Σε αύξηση των τελών χρήσης τόσο του δικτύου που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ όσο και του συστήματος μεταφοράς που διαχειρίζεται ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να οδηγήσουν οι αποφάσεις της ΡΑΑΕΥ για το WACC του ΔΕΔΔΗΕ και για την αναθεώρηση του επιτρεπόμενου εσόδου του ΑΔΜΗΕ. Και αυτό την ώρα που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις που αφορούν στα δίκτυα του ηλεκτρισμού έχουν αυξηθεί περίπου 30% την τελευταία πενταετία.
Μετά από μακρές διαπραγματεύσεις η ΡΑΑΕΥ οριστικοποίησε το WACC του ΔΕΔΔΗΕ που κατά μέσο όρο είναι της τάξης του 6,95% για την τετραετία 2025 – 2028. Αναλυτικότερα η απόδοση κεφαλαίων του ΔΕΔΔΗΕ προσδιορίστηκε σε 7,05% για το 2025, 7% για το 2026, 6,91% για το 2027 και 6,84% για το 2028. Υπενθυμίζεται ότι ο μέσο όρος του WACC που είχε αιτηθεί ο ΔΕΔΔΗΕ από τη ΡΑΑΕΥ ήταν 8,2%.
Σε ότι αφορά τα τέλη χρήσης συστήματος και το WACC του ΑΔΜΗΕ πρέπει να σημειωθεί ότι εντός του Ιουνίου η ΡΑΑΕΥ αναμένεται να εγκρίνει premium της τάξεως του 1% για το 2025. Αυτό, λόγω της ολοκλήρωσης και λειτουργίας της Μεγάλης Ηλεκτρικής Διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, αλλά και του επιπλέον εσόδου που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.
Τα νέα τέλη χρήσης συστήματος αναμένεται να ισχύσουν από την 1η Ιουλίου, ενώ μέσα στο καλοκαίρι ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να καταθέσει στη ΡΑΑΕΥ την πρόταση – αίτημα του για τον προσδιορισμό της απόδοσης κεφαλαίων (WACC) που θα έχει την επόμενη τετραετία δηλαδή την περίοδο 2026 έως και 2029.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ κατασκευάστηκε από τον ΑΔΜΗΕ μέσω της θυγατρικής του «Αριάδνη» και χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια, αλλά και από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027 με το ποσό των 535,5 εκατ. ευρώ. Θεωρείται έργο μείζονος σημασίας και ως εκ τούτου η ολοκλήρωση του ενεργοποιεί premium 1% στην απόδοση των κεφαλαίων του ΑΔΜΗΕ με αποτέλεσμα το WACC του Διαχειριστή για το 2025 να διαμορφωθεί σε 8,45% έναντι του 7,45% που είναι σήμερα.
Έσοδα για τον ΑΔΜΗΕ από το ανύπαρκτο έργο GSI
Σε ότι αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο, έχει συμφωνηθεί ότι η περίοδος αποπληρωμής του έργου σε ότι αφορά την ελληνική πλευρά θα αρχίσει από το 2025. Έτσι παρά το γεγονός ότι το έργο δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, σύμφωνα με τη μεθοδολογία εσόδου που έχει εγκρίνει η ΡΑΑΕΥ από τον Σεπτέμβριο του 2024, η ανάκτηση των εσόδων για τον ΑΔΜΗΕ θα ξεκινήσει από εφέτος.
Το συνολικό κόστος του έργου, γνωστό ως Great Sea Interconnector (GSI), ανέρχεται σε 1,939 δισ. ευρώ. Από αυτά 647 εκατ. είναι ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Τα υπόλοιπα θα ανακτηθούν από τους καταναλωτές Ελλάδας και Κύπρου σε ορίζοντα 35ετίας και σε αναλογία 37% – 63% αντιστοίχως.
Έτσι για το 2025 η ΡΑΑΕΥ αναμένεται να εγκρίνει δαπάνες ύψους 7,3 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα ανακτηθούν μέσω των τελών χρήσης του συστήματος για το δεύτερο εξάμηνο του 2025.
Οι καταναλωτές της Κύπρου, πάντως, δεν θα πληρώσουν για το έργο καθ’ όλη την περίοδο κατασκευής δηλαδή έως το 2029. Σύμφωνα με τη μεθοδολογία που ενέκρινε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ), το επιτρεπόμενο έσοδο για την περίοδο 2025 – 2029 έχει οριστεί σε 25 εκατ. ευρώ ετησίως, με συνολικό ανώτατο όριο τα 125 εκατ. ευρώ για την πενταετία και θα καταβάλλεται από την κυπριακή κυβέρνηση.