Από τον Σεπτέμβριο, σταματούν ξανά οι παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ουκρανία μέσω του Διαβαλκανικού Αγωγού, καθώς δεν βρέθηκαν ενδιαφερόμενοι για εισαγωγές καυσίμου από αυτή τη διαδρομή σύμφωνα με δημοσίευμα του Eurasia Daily. Ο λεγόμενος «Κάθετος Ενεργειακός Διάδρομος», που υποστηρίζεται από τις ΗΠΑ ως εναλλακτική επιλογή για την Ανατολική Ευρώπη, αποδείχθηκε υπερβολικά ακριβός για τις ουκρανικές εταιρείες.
Στον ουγγρικό δημοπρατικό κόμβο RBP είχαν προσφερθεί παραδόσεις για τον Σεπτέμβριο μέσω του «Διαβαλκανικού Διαδρόμου Φυσικού Αερίου», από την Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Μολδαβίας. Πέντε φορείς πρότειναν ποσότητες 3,1 εκατ. κυβικών μέτρων ημερησίως. Ωστόσο, καμία εταιρεία δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα η διαδρομή να μείνει και πάλι άδεια. Επιπλέον, οι ουκρανικές επιχειρήσεις δεν προχώρησαν ούτε σε κρατήσεις για τις συνήθεις παραδόσεις από Ρουμανία.
Η αποτυχία του διαγωνισμού προκάλεσε απογοήτευση, καθώς το ίδιο είχε συμβεί και τον Ιούνιο, ενώ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο δεσμεύτηκαν μόνο συμβολικές ποσότητες. Τον Αύγουστο, για παράδειγμα, από τη Ρουμανία προς την Ουκρανία φτάνουν μόλις 400 χιλ. κυβικά μέτρα ημερησίως, τη στιγμή που η δυναμικότητα του ανάστροφου ρεύματος ανέρχεται σε 11,3 εκατ. κυβικά μέτρα.
Στις 6 Αυγούστου, ο ρωσικός στρατός προκάλεσε ζημιές στον σταθμό συμπίεσης «Ορλόβκα» στα σύνορα Ρουμανίας – Ουκρανίας, ωστόσο οι ροές συνεχίζονται, αν και σε τόσο μικρούς όγκους που μπορούν να μετακινούνται «από μόνες τους», χωρίς ισχυρή πίεση.
«Πιέζει» το κόστος μεταφοράς
Το πρόβλημα, όπως και στο παρελθόν, είναι ξεκάθαρα το κόστος μεταφοράς. Ο «Κάθετος Διάδρομος», που στηρίζεται έντονα από τις ΗΠΑ ως εναλλακτική του ρωσικού αερίου, παραμένει ο ακριβότερος τρόπος μεταφοράς καυσίμου προς την Ουκρανία.
Συνολικά, ο ημερήσιος όγκος εισαγωγών της χώρας τον Αύγουστο ανέρχεται σε 21,6–21,7 εκατ. κυβικά μέτρα, με τις ροές από τη Ρουμανία να καλύπτουν μόλις το 2%.
Τον ίδιο μήνα, το Κίεβο ανακοίνωσε την εισαγωγή μιας δοκιμαστικής παρτίδας από το Αζερμπαϊτζάν. Επρόκειτο όμως για λίγες δεκάδες χιλιάδες κυβικά μέτρα και η διαδικασία σταμάτησε εκεί.
Ο πρώην διευθυντής της «Ουκρανικής Διαχειρίστριας Συστήματος Μεταφοράς Αερίου» (GTS Operator of Ukraine), Sergey Makogon, σχολίασε μέσω Telegram:
«Για την Ουκρανία αυτό είναι ένα σαφές μήνυμα ότι σημαντικές ποσότητες αερίου από το νότιο διάδρομο –συμπεριλαμβανομένου και του Αζερμπαϊτζάν– δεν πρόκειται να φτάσουν στο προσεχές μέλλον».
Σύμφωνα με αναλυτές που επικαλείται, η απουσία ενδιαφέροντος εξηγείται από:
Αυτό αφορά τον δεύτερο σχεδιαζόμενο αγωγό, που θα συνδέσει τον τερματικό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη με την Ουκρανία μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Μολδαβίας.
Σύμφωνα με το EADaily, ο βουλγαρικός διαχειριστής Bulgartransgaz κατέγραψε σημαντική αύξηση στις κρατήσεις για Ρουμανία και τη συνέδεσε με το ενδιαφέρον για τον «Κάθετο Διάδρομο». Μάλιστα, τράπεζες εξέφρασαν πρόθεση να χρηματοδοτήσουν την επέκταση του έργου στη Βουλγαρία.
Ωστόσο, τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν πως οι πωλήσεις ρωσικού αερίου αυξάνονται στην περιοχή, ενώ το έργο του «Κάθετου Διαδρόμου» δεν δικαιολογεί το κόστος του, λόγω των υψηλών τιμολογίων μεταφοράς.