MENU

Ενοποιείται το ρυθμιστικό και οικονομικό πλαίσιο λειτουργίας ολόκληρου του Κάθετου Διαδρόμου για να καταστεί ανταγωνιστικός

Ομάδα εργασίας θα αναλάβει να επιλύσει τα εκκρεμή θέματα ώστε να υπάρχει διαφορετικό καθεστώς σε κάθε μία από τις πέντε χώρες απ’ όπου διέρχεται ο διάδρομος μεταφοράς φυσικού αερίου

Η ενοποίηση του ρυθμιστικού, αλλά και οικονομικού πλαισίου λειτουργίας του Κάθετου Διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου κρίνεται ως απολύτως αναγκαία από το σύνολο των εμπλεκομένων στη νέα διαδρομή καυσίμου από το Νότο προς το Βορρά, προκειμένου να καταστεί περισσότερο ελκυστική για τους traders αλλά και ανταγωνιστική έναντι των διαδρομών που υπάρχουν ήδη στη Βόρεια Ευρώπη.

Είναι ενδεικτικό ότι κατά τις πρόσφατες επαφές που είχε στην Ουάσιγκτον ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου φαίνεται ότι το θέμα ετέθη από τους Αμερικάνους αξιωματούχους, οι οποίοι επιδιώκουν την εξαγωγή μεγάλων ποσοτήτων LNG στην Ουκρανία αλλά και στην υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Τα υψηλά τέλη διέλευσης του Κάθετου Διαδρόμου, όπως επίσης το γεγονός ότι κάθε προμηθευτής πρέπει να αντιμετωπίσει διαφορετικό καθεστώς σε κάθε μία χώρα (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία) θεωρείται ότι αποτελούν εμπόδια για την απρόσκοπτη διέλευση του αμερικανικού LNG.

Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη συμφωνηθεί να συσταθεί μία ομάδα εργασίας για την επίλυση των εκκρεμοτήτων και δεν αποκλείεται να γίνει και συνάντηση των αρμόδιων υπουργών των πέντε χωρών μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026 για να εξεταστούν διεξοδικά όλα τα θέματα, όπως ανέφερε ο υπουργός κ. Παπασταύρου σε πρόσφατη συνέντευξή του.

Εξάλλου χαρακτηριστική ήταν η προχθεσινή (15/12) αναφορά του επικεφαλής του ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρη Κοπελούζου ότι τα τέλη του Κάθετου Διαδρόμου θα πρέπει να μειωθούν για να καταστεί ανταγωνιστικός ένας δεύτερος πλωτός σταθμός αποθήκευσης – επαναεριοποίησης LNG στην Ελλάδα.

Τα μειωμένα τέλη μεταφοράς ενισχύουν το ενδιαφέρον των traders

Μετά την αποτυχία των πρώτων δημοπρασιών του ΔΕΣΦΑ για το προϊόν Route 1, που αφορά στη δέσμευση χωρητικότητας μεταφοράς αερίου από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας στον Κάθετο Διάδρομο, οι Διαχειριστές των Συστημάτων στις πέντε χώρες προέβησαν σε σημαντικές εκπτώσεις των τελών μεταφοράς. Οι εκπτώσεις φάνηκαν ότι απέδωσαν στην τελευταία δημοπρασία του Νοεμβρίου, προσελκύοντας αυξημένο ενδιαφέρον από τους traders.

Η ανταγωνιστική διέλευση από τον Κάθετο Διάδρομο θεωρείται κρίσιμης σημασίας για την προώθηση του αμερικανικού LNG στη ΝΑ Ευρώπη και την Ουκρανία και την ανάδειξη της χώρας μας σε ενεργειακό κόμβο, με την υλοποίηση των συμφωνιών που συζητούνται μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών εταιριών για την προμήθεια αερίου, όπως το πρόσφατο deal της Atlantic SEE (Aktor – ΔΕΠΑ Εμπορίας) με τη Venture Global.

Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο τρέχουν οι διαδικασίες για τις δημοπρασίες δύο νέων προϊόντων δέσμευσης χωρητικότητας στον Κάθετο Διάδρομο, των Route 2 και 3, που αφορούν σε αέριο προερχόμενο από το FSRU Αλεξανδρούπολης και τον αγωγό ΤΑΡ, αντίστοιχα. Αν η προετοιμασία ολοκληρωθεί εγκαίρως, τότε δεν αποκλείεται οι δημοπρασίες αυτές να διεξαχθούν παράλληλα με την επόμενη μηνιαία δημοπρασία για το Route 1, την τελευταία Δευτέρα του Δεκεμβρίου.

Περισσότερες ειδήσεις

Hellenic Cables: Υπογραφή σύμβασης EPCI με τη Deme για offshore αιολικό στην Πολωνία

Στα 650 εκατ. ευρώ το ύψος επένδυσης από τη Gastrade για το FSRU στη Θράκη – Εντός του 2026 η επενδυτική απόφαση

«Στοίχημα» για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους η ανάληψη μεγάλων έργων παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ στα Βαλκάνια

Σχετικά Άρθρα