Σοβαρές δυσλειτουργίες στο δίκτυο ηλεκτροδότησης που πλήττουν την παραγωγική δραστηριότητα και κοστίζουν χιλιάδες ευρώ ετησίως σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες, καταγράφει νέα έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας (ΒΕΑ). Τα στοιχεία φέρνουν στο φως ένα δίκτυο που κλυδωνίζεται από παλαιότητα, ανεπαρκή συντήρηση και καθυστερήσεις του ΔΕΔΔΗΕ, προκαλώντας συχνές διακοπές ρεύματος, πτώσεις τάσης και ζημιές σε εξοπλισμό.
Οι ζημιές ξεκινούν από 1.000 ευρώ ετησίως και ξεπερνούν τις 6.000 ευρώ. Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν με το δίκτυο ηλεκτροδότησης τόσο οι επιχειρήσεις-καταναλωτές, όσο και οι ηλεκτρολόγοι εγκαταστάτες αποτυπώνει έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της Αθήνας.
Η έρευνα σε επιχειρήσεις της Αττικής και της Κεντρικής Μακεδονίας δείχνει πως το 71% βιώνει τουλάχιστον 1–2 διακοπές ρεύματος ετησίως, ενώ 12% αντιμετωπίζει προβλήματα σε μηνιαία βάση.
Η διάρκεια των διακοπών κυμαίνεται από 1 έως 3 ώρες για το 46% των συμμετεχόντων, με το 10% να αναφέρει περιστατικά άνω των 3 ωρών, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες (62%).
Ως κύριες αιτίες, αναφέρονται οι τεχνικές βλάβες (38%) και η παλαιότητα του δικτύου (28%).
Οι συνέπειες είναι ιδιαίτερα επιζήμιες για την παραγωγή:
Το οικονομικό κόστος είναι βαρύ: οι ζημιές ξεκινούν από 1.000 ευρώ και ξεπερνούν τα 6.000 ευρώ ετησίως.
Παρά τη σοβαρότητα της κατάστασης, μόλις 9% απευθύνθηκε στον ΔΕΔΔΗΕ, ενώ μόνο 14% έλαβε αποζημίωση. Μία στις πέντε επιχειρήσεις (18%) διαθέτει ασφάλιση για διακοπές ρεύματος, όμως μόλις το 24% έχει αποζημιωθεί.
Για αυτοπροστασία, 45% έχει επενδύσει σε UPS και μόλις 7% έχει εγκαταστήσει γεννήτρια.
Συντριπτικό 95% θεωρεί ότι το κράτος και ο ΔΕΔΔΗΕ οφείλουν να δράσουν άμεσα με εκσυγχρονισμό υποδομών, προσλήψεις και ταχύτερες αποζημιώσεις.
Ανάλογη εικόνα προκύπτει και από το δείγμα των ηλεκτρολόγων – εγκαταστατών, όπου 59% αντιμετωπίζει συχνές πτώσεις ή υπερτάσεις και 23% τις χαρακτηρίζει «πολύ συχνές».
Το 84% εντοπίζει τα προβλήματα στα εναέρια δίκτυα, ενώ 52% αποδίδει τα φαινόμενα στην παλαιότητα και 18% στην υπερφόρτωση.
Οι επιπτώσεις είναι βαριές:
Παράλληλα, καθυστερήσεις στις νέες συνδέσεις χαρακτηρίζονται «συχνές ή σχεδόν πάντα» από 74%, με αναμονή έως 3 μήνες (40%) ή άνω των 3 μηνών (36%).
Η επικοινωνία με τον ΔΕΔΔΗΕ κρίνεται “πολύ δύσκολη” από το 56%, ενώ 75% θεωρεί την εξυπηρέτηση μέτρια ή κακή.
Η συντριπτική πλειονότητα (96%) υποστηρίζει συλλογικές δράσεις πίεσης και τονίζει ότι ο εκσυγχρονισμός του δικτύου είναι προϋπόθεση ενεργειακής ασφάλειας.
Το 26% των επιχειρήσεων έχει υποστεί απώλειες πρώτων υλών ή προϊόντων λόγω διακοπών ηλεκτροδότησης.
Τα υψηλότερα ποσοστά εντοπίζονται:
Οι ζημιές υπολογίζονται:
Ο Πρόεδρος του ΒΕΑ, Κωνσταντίνος Δαμίγος, δήλωσε ότι τα ευρήματα αποτελούν «καμπανάκι κινδύνου για την ίδια τη λειτουργία της παραγωγικής οικονομίας».
Υπογράμμισε ότι το ελληνικό δίκτυο ηλεκτροδότησης εμφανίζει δομικές ανεπάρκειες, οι οποίες επιδεινώθηκαν τα τελευταία χρόνια, με τις διακοπές και τις καθυστερήσεις να μεταφράζονται σε απώλεια ανταγωνιστικότητας και ζημιές για τους επαγγελματίες.
Ο ίδιος σημείωσε πως οι προκλήσεις της κλιματικής κρίσης και της ενεργειακής μετάβασης ανέδειξαν τις εκρηκτικές αδυναμίες ενός απαρχαιωμένου συστήματος, τονίζοντας ότι το πρόβλημα είναι όχι μόνο τεχνικό, αλλά και πολιτικο-διαχειριστικό.
Το ΒΕΑ, μαζί με τα Βιοτεχνικά Επιμελητήρια Θεσσαλονίκης και Πειραιά και την ΠΟΣΕΗ, σχεδιάζει συντονισμένες ενέργειες πίεσης για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, την ενίσχυση του ΔΕΔΔΗΕ με προσωπικό και τεχνολογικά μέσα, καθώς και βελτίωση του πλαισίου αποζημιώσεων.
Όπως τόνισε, «η σταθερή και ποιοτική ηλεκτροδότηση δεν είναι πολυτέλεια — είναι προϋπόθεση επιβίωσης για την επιχειρηματικότητα και την κοινωνική συνοχή».
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Netrino για λογαριασμό του ΒΕΑ, με 634 επιχειρήσεις (Αττική & Κεντρική Μακεδονία) και 312 ηλεκτρολόγους εγκαταστάτες (μέλη ΠΟΣΕΗ), από 15 Σεπτεμβρίου έως 6 Οκτωβρίου 2025.