Την ισχυρή ζήτηση που έχει διεθνώς η τεχνολογία HVDC για τη δυνητική άμεση αξιοποίησή της σε άλλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή προγραμματίζονται, υπογράμμισε η Nexans, υπαινίσσοντας τη ματαίωση του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.
«Όλα τα καλώδια που έχουν ήδη κατασκευαστεί για το GSI έχουν εξοφληθεί πλήρως, εξαλείφοντας έτσι οποιαδήποτε οικονομική έκθεση της Εταιρείας σε περίπτωση προσαρμογών στο έργο. Οι προηγμένες λύσεις καλωδίων HVDC της Nexans είναι ιδιαίτερα περιζήτητες σε μια σειρά έργων σε παγκόσμιο επίπεδο. Επομένως, οποιαδήποτε διαθέσιμη παραγωγική ικανότητα μπορεί να αναδιατεθεί σε άλλες πρωτοβουλίες, οι οποίες είναι ήδη σε εξέλιξη ή υπό σχεδιασμό», αναφέρει χαρακτηριστικά η Nexans.
Η εταιρία διευκρινίζει δηλαδή ότι έχει ήδη εισπράξει τα χρήματά της, ανεξάρτητα από το αν τελικά το έργο προχωρήσει στην πλήρη υλοποίηση ή υπάρξουν τροποποιήσεις.
Η έμμεση ακύρωση της τέταρτης τηλεδιάσκεψης από το Κεραυνό
Σημειώνεται ότι στις 31/7 έλαβε χώρα η τέταρτη τηλεδιάσκεψη των Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου με τον ΑΔΜΗΕ και τους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής επιτροπής για τον GSI.
Η Ρυθμιστική Αρχή της Κύπρου δεσμεύτηκε να εκδώσει την ρυθμιστική απόφαση για τα τέλη χρήσης δικτύου αλλά εκκρεμεί μια ακόμη απόφαση για τη μεταβίβαση στον ΑΔΜΗΕ της ιδιοκτησίας του έργου, την οποία η ΡΑΕΚ θα εκδώσει έως τα τέλη Αυγούστου. Η έκδοση των δύο αυτών αποφάσεων αναμένεται να ανοίξει το δρόμο για την είσπραξη από τον ΑΔΜΗΕ των 25 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στα τέλη χρήσης δικτύου του κυπριακού σκέλους για το 2025.
Ωστόσο, ο Κύπριος υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός σε δηλώσεις στο ραδιόφωνο του «Π» εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για τη βιωσιμότητα και την υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης, δηλώνοντας ότι το έργο είναι παγωμένο και δεν μπορεί να τεκμηριωθεί η εκταμίευση των 25 εκατομμυρίων ευρώ, που προβλέπει η σχετική απόφαση της ΡΑΕΚ.
«Δεν έχω δει την απόφαση της ΡΑΕΚ, αλλά μου φαίνεται παράλογο να πληρώσουν οι φορολογούμενοι 25 εκατομμύρια για ένα έργο που είναι παγωμένο», δήλωσε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος σημείωσε ότι έχει στη διάθεσή του δύο μελέτες από «πολύ σοβαρούς και αξιόπιστους οργανισμούς», οι οποίες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο.
Απαντώντας στο ερώτημα γιατί είχε ενταχθεί σχετική πρόβλεψη για τα 25 εκατ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό, παρά τις επιφυλάξεις, ο Μάκης Κεραυνός εξήγησε πως αυτό έγινε βάσει απόφασης της προηγούμενης σύνθεσης της ΡΑΕΚ, καθώς και ενός Μνημονίου Συναντίληψης, το οποίο ωστόσο περιλαμβάνει «πολλούς όρους και προϋποθέσεις».
Κληθείς να απαντήσει στο ερώτημα «τι θα μπορούσε να αλλάξει τη στάση του Υπουργείου Οικονομικών», απάντησε ότι μόνο εάν το έργο υλοποιείτο και βρισκόταν σε καλό στάδιο, τότε θα μπορούσε να επανεξεταστεί η προσέγγιση.