UPD (15.15): Την έναρξη λειτουργίας του πρώτου εμπορικού σταθμού ανεφοδιασμού Υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους ανακοίνωσε η AVIN.
Πρόκειται για μία επένδυση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ και είναι, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, το πρώτο δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Επίσης είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα.
To πρατήριο επιτρέπει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου ελαφρού και βαρέως τύπου, ενισχύοντας τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας. Η Coral Gas ανέλαβε την προμήθεια και μεταφορά από το εξωτερικό, και εν συνεχεία αποθήκευση του πράσινου υδρογόνου για τη λειτουργία του πρατηρίου. Στο μέλλον η πλήρωση των trailers θα γίνεται στο σταθμό φόρτωσης υδρογόνου που κατασκευάζει η Motor Oil στο διυλιστήριο.
Ο Γενικός Διευθυντής της AVIN OIL, κ. Ιωάννης Ραπτάκης δήλωσε: “Η σπουδαιότητα των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας είναι έκδηλη στο πλάνο ανάπτυξης μας, με κομβικό τον ρόλο του υδρογόνου στα εμβληματικά έργα που ήδη υλοποιεί ο Όμιλος. Το υδρογόνο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Εμείς σήμερα ανοίγουμε αυτή τη δυνατότητα στον τελικό καταναλωτή, ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη”.
Ο Γενικός Διευθυντής της Coral Gas, κ. Παναγιώτης Χαριτόπουλος δήλωσε: “Στην Coral Gas έχουμε στόχο να ηγηθούμε στην ενεργειακή μετάβαση. Και να μην ξεχνάμε ότι τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας, και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Ταυτόχρονα, μέσα από τις πρωτοβουλίες μας για καθαρές ενεργειακές λύσεις, είμαστε περήφανοι που συμβάλλουμε σε έναν πιο καθαρό και βιώσιμο μέλλον”
Νωρίτερα, το πρωί το energodromio.gr έγραφε:
Τη λειτουργία του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου στην Ελλάδα ανακοινώνουν σήμερα σε ειδική εκδήλωση οι θυγατρικές της Motor Oil που δραστηριοποιούντα στην εμπορία καυσίμων, AVIN Oil και Coral Gas.
Το πρώτο πρατήριο υδρογόνου φέρει τα εμπορικά σήματα της AVIN και βρίσκεται στην παλιά Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, στον ευρύτερο χώρο των διυλιστηρίων της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους. Η επωνυμία του είναι REA, ενώ θα ακολουθήσει έως το τέλος του χρόνου η λειτουργία ενός ακόμη πρατηρίου υδρογόνου, του REA2 στην Ακράτα. Τα δυο πρατήρια σε πρώτη φάση θα προμηθεύονται από τη Motor Oil μπλε υδρογόνο, αλλά ο όμιλος μέσω των επενδύσεων που υλοποιεί στοχεύει εντός του 2026 να προχωρήσει στην παραγωγή σημαντικών ποσοτήτων «πράσινου υδρογόνου».
Ο αναπτυξιακός στόχος του ομίλου Motor Oil για την παραγωγή νέων και εναλλακτικών καυσίμων, ο οποίος συνδέεται με βασικό πυλώνα της στρατηγικής του, επεκτείνεται και εξελίσσεται με σταθερά βήματα.
Η δραστηριότητα της Motor Oil στον τομέα του υδρογόνου κινείται με δύο βασικούς πυλώνες:
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του Blue Med υπολογίζεται σε 350 εκατ. ευρώ και το πρόγραμμα «σπάει» σε πολλά υποέργα από την παραγωγή, τη διανομή έως και την τελική χρήση του υδρογόνου που γίνεται πραγματικότητα και μέσω του πρατηρίου. Η υλοποίησή τους πραγματοποιείται, μέσω κοινοτικών χρηματοδοτικών εργαλείων και επιμέρους προγραμμάτων όπως το Ephyra και το Trieres, το Iris και το REA.
Το Trieres αναπτύσσει κοιλάδα υδρογόνου μικρής κλίμακας, με επίκεντρο το διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2028. Αφορά στην ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υδρογόνου που θα συνδέει τη μονάδα παραγωγής, με διάφορους χρήστες όπως επιχειρήσεις, παρόχους τεχνολογίας, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, οργανισμούς του δημόσιου τομέα και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Το πρόγραμμα IRIS στοχεύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, με την εφαρμογή τεχνολογίας δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Μονάδα Αναμόρφωσης Μεθανίου με Ατμό, καθιστώντας το ταυτόχρονα παραγωγό υδρογόνου εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών CO2. Επιπλέον, θα αναπτυχθεί μονάδα παραγωγής συνθετικής μεθανόλης, με χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου και μέρος του δεσμευόμενου διοξειδίου του άνθρακα.