Το κυκλοφοριακό ζήτημα της Αθήνας αναδεικνύεται – και επισήμως πλέον από κυβερνητικά χείλη – ως ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών, αλλά και ως παράγοντας με σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο. Στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναγνώρισε ότι «η μεγάλη καθυστέρηση στις μετακινήσεις έχει ψυχικό κόστος, έχει όμως και οικονομικό αποτύπωμα και επηρεάζει το ΑΕΠ, τις επιχειρήσεις, την παραγωγικότητα». Όπως σημείωσε, το κυκλοφοριακό «δεν διαπερνά μόνο κομματικές ταμπέλες και ιδεολογίες» – είναι ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα, η λύση του οποίου ακουμπά σε πολλά υπουργεία και δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στις μεταφορές.
Ο κ. Κυρανάκης επέμεινε ότι η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού απαιτεί συνεργασία όλων των συναρμόδιων φορέων. «Ζητήματα δόμησης, πολεοδομίας και χωροταξίας δεν μπορούν να τα λύσουν οι μεταφορές. Το ίδιο ισχύει για θέματα logistics που δεν αναφέρονται συχνά, αλλά αυξάνουν τον ημερήσιο φόρτο στους δρόμους».
Αναφερόμενος στα αίτια της σημερινής κατάστασης ο κ. Κυρανάκης παρουσίασε δύο λόγους για τη συμφόρηση:
Όσον αφορά τα ΜΜΜ, τόνισε ότι η κυβέρνηση προχωρά σε στοχευμένες παρεμβάσεις προκειμένου να υπάρξει βελτίωση ήδη από το 2026.
Το πρώτο πεδίο στο οποίο ο υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα ήταν τα λεωφορεία. Αντέκρουσε τα επιχειρήματα ότι έχουν μειωθεί τα δρομολόγια σε σχέση με το 2019, σημειώνοντας ότι «από τον Μάιο του 2025 παρατηρείται αύξηση τόσο στα δρομολόγια όσο και στον αριθμό των οδηγών». Υπενθύμισε ότι το 2021 υπήρξε «μεγάλη αύξηση» όταν μέσω κοινοπραξίας εντάχθηκε ιδιώτης για να καλύψει τα προάστια, αλλά στη συνέχεια η συνταξιοδότηση και μαζική αποχώρηση οδηγών οδήγησαν σε μείωση δρομολογίων.
«Γι’ αυτό», ανέφερε, «τρέχει ήδη προκήρυξη για 300 νέους οδηγούς, ενώ από το νέο έτος θα υπάρξουν αυξήσεις στους μισθούς». Παραδέχτηκε, πάντως, ότι παρατηρείται πρωτοφανής αποχώρηση νεοπροσληφθέντων: «Ένας στους δύο παραιτείται, το 55% των καινούργιων. Ζήτησα και λάβαμε θετική ανταπόκριση για αυξήσεις ώστε να σταματήσει αυτή η τάση», τόνισε.
Προανήγγειλε μάλιστα αυξήσεις υπό τη μορφή μπόνους από τη νέα χρονιά, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι αυτές δεν θα δοθούν οριζόντια στο προσωπικό της ΟΣΥ, αλλά θα αφορούν αποκλειστικά τους νέους οδηγούς.
Ο κ. Κυρανάκης αναφέρθηκε σε δύο επιπλέον ρυθμίσεις για τους οδηγούς που δήλωναν αδυναμία να εργαστούν για λόγους υγείας: «Όσοι πράγματι έχουν πρόβλημα, δεν γίνεται να οδηγούν. Όσοι δεν έχουν, οφείλουν να επιστρέψουν». Όσο για τον αριθμό των οδηγών που βρίσκονται σε αναστολή λόγω υγείας ανέφερε ότι από τους 700 του περασμένου Μαρτίου, έπεσε στους 391 και μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2026 αναμένεται να έχει μηδενιστεί.
Επανέλαβε επίσης ότι η ΟΣΥ αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση ύψους 1.500 ευρώ που απαιτούνται για απόκτηση επαγγελματικού διπλώματος, με αντάλλαγμα ο νέος οδηγός να παραμείνει πέντε χρόνια στην υπηρεσία. Σε διαφορετική περίπτωση θα καλείται να πληρώσει το κόστος έκδοσης του διπλώματός του.
Ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε ότι «σήμερα πάνω από τα 2/3 του ενεργού στόλου έχουν ήδη ανανεωθεί», καθώς 860 νέα λεωφορεία έχουν παραδοθεί, ενώ έως τον Μάρτιο του 2026 ο αριθμός θα φτάσει τα 1076 και έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για 1.600 νέα λεωφορεία μέχρι το 2027.
Παράλληλα, το σχέδιο περιλαμβάνει μετασχηματισμό του στόλου των τρόλεϊ: «Με τα χρήματα δύο καινούργιων τρόλεϊ αγοράζουμε τρία ηλεκτρικά λεωφορεία, με 50% χαμηλότερο λειτουργικό κόστος», σημείωσε για άλλη μία φορά.
Κρίσιμο μέρος της στρατηγικής αποτελεί η επικέντρωση σε 15 βασικές λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες σηκώνουν τον όγκο της κίνησης στο Λεκανοπέδιο. Στόχος είναι να μειωθεί κατά 50% η χρονοαπόσταση, από τα 17 λεπτά μέσο όρο αναμονής στα 8 λεπτά σε ώρες αιχμής. Το μέτρο θα συνοδεύεται από αυστηρή επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων μέσω καμερών.
Σε ό,τι αφορά το μετρό, ο κ. Κυρανάκης με μία πολιτική αιχμή προς το ΠΑΣΟΚ: «Η παράταξή σας πρέπει να εξηγήσει πώς σε μια πόλη με καύσωνες παραγγέλθηκαν συρμοί χωρίς κλιματισμό στην περίοδο του ΠΑΣΟΚ. Γιατί δαπανήθηκαν εκατομμύρια για συρμούς χωρίς air condition;», ρώτησε.
Ως προς τα δρομολόγια των γραμμών 2 και 3 είπε ότι το 2019 ήταν 271.533 και το 2023 ήταν 270.758. Το 2024 αποφασίστηκε πυκνότερη συχνότητα σε ώρες αιχμής, εις βάρος των υπόλοιπων ωρών, προκαλώντας συνολική μείωση 16.000 δρομολογίων, αλλά μείωση των χρονοαποστάσεων τις ώρες αιχμής.
Για τη γραμμή 3, που έχει επεκταθεί μέχρι Πειραιά, οι συρμοί είναι οι ίδιοι με παλιότερα, αλλά με μεγαλύτερη διαδρομή. Το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει δρομολόγια με 4 επιπλέον συρμούς στη γραμμή 3 ώστε η χρονοαπόσταση να πέσει στα 3,5 λεπτά. Στη γραμμή 2, στόχος είναι τα 4 λεπτά με προοπτική το 2027 οι χρονοαποστάσεις να μειωθούν στα 3,45 και 3,20 λεπτά αντίστοιχα.
Ιδιαίτερα σημαντικό χαρακτηρίστηκε το έργο επέκτασης του Μετρό προς Γλυφάδα, με διακλάδωση που φεύγει από Ελληνικό. Η μελέτη ξεκινά στις αρχές του 2026, ενόψει της τεράστιας αναμενόμενης επιβάρυνσης στην περιοχή λόγω της επένδυσης στο Ελληνικό.
Στη Γραμμή 1 (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) ο κ. Κυρανάκης αναγνώρισε ότι «η κατάσταση είναι δύσκολη», καθώς οι συρμοί είναι κατασκευής αρχών του ’80 και έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους. Αναφέρθηκε στο έργο πλήρους ανάταξης 14 συρμών, στο οποίο ωστόσο σημειώνονται αλλεπάλληλες καθυστερήσεις που οδήγησαν στην υποβολή προστίμου 3,8 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο. Οι πρώτοι ανακαινισμένοι συρμοί θα αρχίσουν να παραδίδονται τον Μάρτιο 2026 με στόχο οι χρονοαποστάσεις να πέσουν στα 5,5 λεπτά στο τέλος του 2026 και στα 5 λεπτά στις αρχές του 2027.
Ταυτόχρονα, το δίκτυο του μετρό υφίσταται ολική αντικατάσταση 32 χλμ σιδηροτροχιάς, ώστε να εξαλειφθούν οι μακροχρόνιες βραδυπορίες που επηρεάζουν τα δρομολόγια.
Αναφερόμενος στους ελέγχους κομίστρου τόνισε ότι αυξάνονται κατακόρυφα, με 342.000 το 2021 και 1.749.000 φέτος στα λεωφορεία, ενώ στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό φτάνουν τους 4.981.000. Ο υπουργός τόνισε ότι «όλες αυτές οι υπηρεσίες παρέχονται με ένα από τα φθηνότερα εισιτήρια στην Ευρώπη».
Στο μέτωπο των έργων που θα δώσουν ανάσα στο κυκλοφοριακό της Αθήνας έκανε αναφορά στον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά που αναμένεται να μειώσει την κυκλοφορία στις επηρεαζόμενες περιοχές κατά 25% και στη σιδηροδρομική σύνδεση Ελευσίνας – Θήβας (Θριάσιο – Σφίγγα), με αίτηση χρηματοδότησης το 2026, που θα εκτρέψει μεγάλο μέρος της κίνησης φορτηγών από τον Κηφισό.
Επίσης επανέλαβε ότι τα σιδηροδρομικά έργα Αθήνας – Θεσσαλονίκης αναμένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι του 2026.
Περισσότερες ειδήσεις
«Δέκα χρόνια και βλέπουμε»: Αβέβαιος ο χρονικός ορίζοντας για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό