Από το 2030 το δίπλωμα οδήγησης θα «χωράει» στο.. κινητό, ενώ οι κυρώσεις για επικίνδυνη οδήγηση θα ισχύουν παντού στην Ευρώπη, σύμφωνα με το νέο πλαίσιο για τις άδειες οδήγησης στην ΕΕ που εγκρίθηκε σήμερα (21/10) απο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, που κάθε χρόνο κοστίζουν τη ζωή σε περίπου 20.000 ανθρώπους.
Για πρώτη φορά, οι κυρώσεις για σοβαρές παραβάσεις –όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, υπερβολική ταχύτητα ή εμπλοκή σε θανατηφόρο τροχαίο– θα ισχύουν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αν η άδεια ενός οδηγού ανακληθεί, ανασταλεί ή περιοριστεί σε μία χώρα, η απόφαση θα κοινοποιείται υποχρεωτικά και στη χώρα έκδοσης της άδειας, ώστε να μην υπάρχει “παράθυρο ατιμωρησίας”.
Ο εισηγητής Ματέο Ρίτσι (Σοσιαλιστές, Ιταλία) τόνισε ότι “σήμερα σχεδόν το 40% των οδηγών που χάνουν την άδεια τους σε άλλη χώρα παραμένουν ατιμώρητοι. Ένα ισχυρότερο, ενιαίο σύστημα επιβολής θα σώσει ζωές”.
Η ψηφιακή άδεια οδήγησης, διαθέσιμη μέσω κινητού τηλεφώνου, θα αποτελέσει σταδιακά την κύρια μορφή άδειας σε όλη την Ευρώπη έως το 2030, χωρίς ωστόσο να καταργηθεί η έντυπη κάρτα.
Η εισηγήτρια Γιούτα Πάουλους (Πράσινοι, Γερμανία) δήλωσε ότι η νέα μορφή “θα δώσει στους πολίτες πλήρη ελευθερία επιλογής και θα απλουστεύσει τη διαδικασία αντικατάστασης και ανανέωσης”.
Το νέο πλαίσιο εισάγει δύο χρόνια δοκιμαστικής περιόδου για τους νέους οδηγούς, με αυστηρότερους κανόνες για παραβάσεις όπως οδήγηση υπό την επήρεια, μη χρήση ζώνης ή παιδικού καθίσματος.
Οι νέοι θα μπορούν να αποκτούν άδεια κατηγορίας Β (αυτοκινήτου) από τα 17, αλλά θα οδηγούν μόνο υπό επίβλεψη μέχρι τα 18.
Παράλληλα, η εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών θα δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην προστασία των πεζών, ποδηλατών και παιδιών.
Για την αντιμετώπιση της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών, οι νέοι κανόνες επιτρέπουν την απόκτηση άδειας φορτηγού από τα 18 και λεωφορείου από τα 21, εφόσον υπάρχει πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας.
Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη-μέλη θα έχουν τρία χρόνια για να ενσωματώσουν τη νομοθεσία στο εθνικό τους δίκαιο και έναν επιπλέον χρόνο για την πλήρη εφαρμογή της.