MENU

Εκτός λεωφορειολωρίδων τελικώς τα έμφορτα ταξί – Σε ποιες περιπτώσεις επιτρέπεται η χρήση τους

Πράσινο φως στη στάση επιβατικών δημόσιας χρήσης υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις

Για ελάχιστα και μόνο δευτερόλεπτα θα έχουν τη δυνατότητα να εισέρχονται στην ειδική λωρίδα κίνησης των ΜΜΜ τα έμφορτα ταξί κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, καθώς όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε σήμερα το πρωί (31/5) για την αναθεώρηση του ΚΟΚ μένουν εκτός κίνησης στις λεωφορειολωρίδες.

Οι εξαιρέσεις εδράζονται σε λόγους επιβίβασης και αποβίβασης, ενώ ελεύθερη θα είναι η κίνηση των ταξί στις λωρίδες μόνον εφόσον αυτά είναι μηδενικών ρύπων ή μεταφέρουν άτομα με αναπηρία.

Συγκεκριμένα το άρθρο 55 ορίζει ότι επιτρέπεται στις λεωφορειολωρίδες η στάση επιβατικών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) «για το απολύτως εύλογο χρονικό διάστημα, εφόσον δεν παρακωλύεται η κυκλοφορία των μέσων δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) δευτερόλεπτα, και μόνο με σκοπό την επιβίβαση και αποβίβαση. Ειδικότερα, η αποβίβαση επιτρέπεται μόνο όπισθεν του λεωφορείου, ώστε να μην παρακωλύεται η απρόσκοπτη κυκλοφορία αυτού».

Πρόστιμο 150 ευρώ

Επιπλέον θεσπίζεται για πρώτη φορά η δυνατότητα να κυκλοφορούν στη λεωφορειολωρίδα έμφορτα επιβατικά δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΘ) αυτοκίνητα για τη μεταφορά ατόμων με αναπηρία, καθώς και έμφορτα ταξί μηδενικών ρύπων. Η παραβίαση των διατάξεων τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει επίσης ότι για τις περιοχές αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. και Ο.Σ.Ε.Θ., ο καθορισμός οδών ή λωρίδων κυκλοφορίας, στις οποίες κυκλοφορούν μόνο μέσα δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων, συμπεριλαμβανομένων των τροχιοδρομικών οχημάτων, γίνεται με βάση μελέτες που εκπονούνται από τους δύο Οργανισμούς για τα μέτρα προτεραιότητας των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς έναντι των λοιπών οχημάτων, καθώς επίσης για την εγκατάσταση ειδικών σημάνσεων και για κάθε μέτρο που θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη κυκλοφορία των οχημάτων των αστικών συγκοινωνιών και την ασφαλή και άνετη διακίνηση των επιβατών. Η υλοποίηση της σήμανσης, η τοποθέτηση και συντήρηση των διαχωριστικών μέσων ανήκουν στην αρμοδιότητα των εποπτευόμενων από αυτό Οργανισμών που βαρύνονται και με τις σχετικές δαπάνες.

Ειδικά για το ζήτημα της εισόδου των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, στην έκθεση συνεπειών που συνοδεύει το νομοσχέδιο αναφέρεται ότι υπεβλήθησαν 59 σχόλια «στην πλειονότητά τους από 227 οδηγούς ταξί, οι οποίοι ζητούν την χρήση της λεωφορειολωρίδας. Υπήρξαν και κάποια αντίθετα σχόλια. Λαμβάνοντας υπόψη την πλειονότητα των σχολίων, η διάταξη αναδιαμορφώθηκε. Πλέον ρυθμίζεται με πάγιο τρόπο η δυνατότητα των ταξί να κάνουν σύντομη στάση σε λεωφορειολωρίδα για την επιβίβαση και την αποβίβαση πελάτη».

Κάμερες για κλήσεις στα λεωφορεία

Οπως ήταν ήδη γνωστό ο νέος ΚΟΚ δίνει τη δυνατότητα τοποθέτησης και χρήσης των τεχνικών μέσων διαπίστωσης παραβάσεων επί οχημάτων έκτακτης ανάγκης και δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων, ενώ επίσης προβλέπεται η διαδικασία βεβαίωσης της παράβασης σε απουσία του οδηγού (π.χ. κάμερες, στάθμευση). Ως παραβάτης λογίζεται ο ιδιοκτήτης του οχήματος ο οποίος έχει τη δυνατότητα να υποδείξει τον οδηγό. Με τον τρόπο αυτό, όπως επισημαίνεται στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης, επιλύεται το πρόβλημα αναζήτησης και εντοπισμού του πραγματικού παραβάτη οδηγού.

Επίσης, ρυθμίζεται το ζήτημα της βεβαίωσης παράβασης μόνο με βάση τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ επιλύεται το ζήτημα της επιβολής πολλαπλών κυρώσεων σε οδηγούς που είναι ταυτόχρονα και ιδιοκτήτες του οχήματος. Παράλληλα ορίζεται η Δ.Ο.Υ. ως αρμόδια υπηρεσία είσπραξης των προστίμων από παραβάσεις που διαπιστώνονται με ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές (κάμερες) και η δυνατότητα κατανομής μέρους των εισπραττόμενων προστίμων για τη χρηματοδότηση μέτρων οδικής ασφάλειας.

Σχετικά Άρθρα