Μηδενικούς θανάτους που να σχετίζονται με την κυκλοφορία το τελευταίο έτος κατέγραψε το Ελσίνκι της Φινλανδίας, όπως αποκάλυψαν στις αρχές του Αυγούστου αξιωματούχοι του δήμου.
Αν και οι θάνατοι από τροχαία μειώνονται σταδιακά σε όλη την ΕΕ, με μείωση 3% το 2024, τα ατυχήματα με τραγικές συνέπειες παραμένουν συχνά στα μεγάλα αστικά κέντρα. Το να περάσει μια ολόκληρη χρονιά χωρίς κανένα θάνατο αποτελεί αξιοσημείωτο επίτευγμα για τις περισσότερες πόλεις, πόσο μάλλον για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.
Το 2023, 7.807 Ευρωπαίοι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα σε πόλεις της ΕΕ. Στη Βερολίνο, 55 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία το περασμένο έτος, ενώ στην περιοχή των Βρυξελλών 9 άτομα έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
Παρόλο που το Ελσίνκι είναι μία από τις μικρότερες πρωτεύουσες της ΕΕ, με λιγότερους από 690.000 κατοίκους, περίπου 1,5 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν και μετακινούνται στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή.
Ο Roni Utriainen, μηχανικός κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, δήλωσε στη φινλανδική δημοσιογραφία ότι το επίτευγμα οφείλεται σε «πολλούς παράγοντες… αλλά τα όρια ταχύτητας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς».
Αναφέροντας δεδομένα που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζού μειώνεται κατά το ήμισυ όταν η ταχύτητα σύγκρουσης ενός αυτοκινήτου μειώνεται από 40 σε 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι αξιωματούχοι της πόλης επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο του Ελσίνκι το 2021.
Τα όρια εφαρμόστηκαν με 70 νέες κάμερες ταχύτητας και με στρατηγική επιτήρησης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», με στόχο την επίτευξη μηδενικών τραυματισμών ή θανάτων από τροχαία. Δεδομένα που συλλέχθηκαν από τη Liikenneturva, τον φινλανδικό φορέα οδικής ασφάλειας, δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία στο Ελσίνκι μειώνονται σταθερά από τότε.
Η στρατηγική που έκανε τη διαφορά
Οι αρχές του Ελσίνκι τα τελευταία πέντε χρόνια προσπαθούν να επαναλάβουν το «θαύμα» που πέτυχαν για πρώτη φορά το 2019, όταν δεν σκοτώθηκε κανένας πεζός ή ποδηλάτης σε συγκρούσεις με αυτοκίνητα.
Ο Utriainen τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται σε πολιτικές κινητικότητας και στρατηγικές αστικής ανάπτυξης που βασίζονται σε δεδομένα, οι οποίες έχουν μετατρέψει την κάποτε αυτοκινητοκεντρική πρωτεύουσα. Σε πολλές περιοχές της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με τον σκοπό να κάνουν τους οδηγούς να κινούνται πιο προσεκτικά με τη λογική ότι τα σύνθετα αστικά τοπία υποχρεώνουν σε πιο προσεκτική οδήγηση σε πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Η πόλη έχει επίσης επενδύσει σε υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που εκτείνεται σε πάνω από 1.500 χιλιόμετρα. Έχει ενισχύσει το δίκτυο δημόσιων μεταφορών με απο-ανθρακοποιημένα και αυτόνομα λεωφορεία και έλαβε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για μια νέα γραμμή τραμ.
Ο Utriainen δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις βοήθησαν «στη μείωση της χρήσης αυτοκινήτων και, με αυτό, στον περιορισμό των σοβαρών ατυχημάτων». Οι στατιστικές δείχνουν ότι μεταξύ 2003 και 2023, οι τραυματισμοί από τροχαία στην πόλη μειώθηκαν από 727 σε μόλις 14.
Η επιτυχία του Ελσίνκι σημειώνεται και στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει για τον περιορισμό των θανάτων από τροχαία. Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας τόνισε ότι οι περισσότερες χώρες μέλη δεν ήταν στον δρόμο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ του 2018, που ήταν η μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία έως το 2030.