MENU

Eurostat: Στις «πρωταθλήτριες» των αιθέρων η Ελλάδα – Η Ευρώπη ξαναβρίσκει τον ρυθμό των πτήσεων του 2019

Η ανάκαμψη της αεροπορίας αγγίζει τα 653.000 δρομολόγια και ανοίγει τον δρόμο για μια νέα, πιο πράσινη εποχή μετακινήσεων

Μετά από μια πενταετία προκλήσεων για τον κλάδο των αερομεταφορών, η ευρωπαϊκή αγορά δείχνει σταθερά σημάδια αποκατάστασης, με σταδιακή ενίσχυση της επιβατικής κίνησης, σταθεροποίηση των δρομολογίων και με τη συνολική δραστηριότητα να πλησιάζει πλέον τα προ πανδημικά επίπεδα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat για τον Σεπτέμβριο 2025, καταγράφηκαν 653.072 εμπορικές πτήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρότι πρόκειται για αύξηση σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2024, η δραστηριότητα παραμένει ελαφρώς κάτω από τα προ πανδημικά επίπεδα — μόλις 1,8 % χαμηλότερα από τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Η εικόνα αυτή δείχνει ότι η αεροπορική δραστηριότητα στην Ευρώπη ανακάμπτει δυναμικά, πλησιάζοντας πλέον τα επίπεδα που υπήρχαν πριν την κρίση του 2020, χωρίς ωστόσο να έχει επιτευχθεί πλήρης επάνοδος.

Ο αριθμός των πτήσεων αυξήθηκε κατά 2,6 % σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο, γεγονός που δείχνει σταθερή ανοδική πορεία. Η άνοδος αυτή αποδίδεται κυρίως στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης, στις επαγγελματικές μετακινήσεις και στη βελτίωση της συνδεσιμότητας εντός Ευρώπης.

Απόσταση από τα προ πανδημικά επίπεδα

Αν και η αγορά δείχνει να «αναπνέει» ξανά, ο συνολικός αριθμός πτήσεων παραμένει 1,8 % κάτω από το 2019. Παρ’ όλα αυτά, η απόσταση αυτή έχει περιοριστεί σημαντικά σε σχέση με προηγούμενους μήνες.

Κατά τη θερινή περίοδο του 2025, η απόκλιση από τα επίπεδα του 2019 μειώθηκε θεαματικά:

  • Ιούνιος: -2,1 %
  • Ιούλιος: -1,7 %
  • Αύγουστος: -0,3 %

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι μέσα στους καλοκαιρινούς μήνες, η ευρωπαϊκή αεροπορία σχεδόν εξισώθηκε με τα προ πανδημικά επίπεδα, με την τουριστική ζήτηση να λειτουργεί ως βασικός μοχλός.

Οι χώρες με την ισχυρότερη και τη χαμηλότερη ανάκαμψη

Πρωταθλήτριες της ανόδου

Δώδεκα κράτη-μέλη της ΕΕ κατέγραψαν περισσότερες πτήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2019.
Ξεχώρισαν:

  • Κύπρος: +24,1 %
  • Πολωνία: +22,4 %
  • Ελλάδα: +21,4 %

Οι τρεις αυτές χώρες, με έντονο τουριστικό προσανατολισμό, φαίνεται πως επωφελήθηκαν από την ισχυρή θερινή περίοδο, τη γεωγραφική τους θέση και τις στρατηγικές τους επενδύσεις στις αερομεταφορές.

Οι χώρες που υστερούν

Αντίθετα, χώρες του ευρωπαϊκού βορρά παρουσιάζουν αισθητή μείωση σε σχέση με το 2019:

  • Λετονία: -29,8 %
  • Σουηδία: -27,3 %
  • Φινλανδία: -23,9 %

Η χαμηλότερη κινητικότητα στις περιοχές αυτές σχετίζεται με πιο αργή ανάκαμψη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, υψηλότερο κόστος λειτουργίας και μετατοπίσεις στα πρότυπα ταξιδιών προς βιώσιμες μορφές μετακίνησης.

Η ενίσχυση της αεροπορικής δραστηριότητας αποτελεί σαφή ένδειξη οικονομικής ανάκαμψης, ιδίως για τους τομείς του τουρισμού, των μεταφορών και των υπηρεσιών. Παράλληλα, αναδεικνύει την ανάγκη για επενδύσεις σε σύγχρονες, ανθεκτικές και πράσινες υποδομές.

Ωστόσο, η ανισομερής κατανομή της ανάκαμψης ανά χώρα αποκαλύπτει προκλήσεις:

  • Υψηλό ενεργειακό κόστος που επιβαρύνει τις εταιρείες.
  • Ελλείψεις προσωπικού στα αεροδρόμια και στις υπηρεσίες εδάφους.
  • Πίεση για συμμόρφωση με περιβαλλοντικούς στόχους, που αυξάνει τα κόστη λειτουργίας.

Η επόμενη μέρα για την ευρωπαϊκή αεροπορία περνά αναπόφευκτα μέσα από επενδύσεις σε σύγχρονες υποδομές. Η αναβάθμιση των αεροδρομίων, η βελτίωση των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και η ενίσχυση της συνδεσιμότητας μεταξύ των κρατών-μελών αποτελούν προϋποθέσεις για να μπορέσει η ήπειρος να ανταποκριθεί στη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Παράλληλα, η πράσινη μετάβαση στην αεροπορία δεν είναι πια επιλογή, αλλά ανάγκη: η σταδιακή υιοθέτηση βιώσιμων καυσίμων, τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών και ενεργειακά αποδοτικότερων αεροσκαφών θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το πόσο ανταγωνιστικός και βιώσιμος θα παραμείνει ο κλάδος τα επόμενα χρόνια.

Την ίδια στιγμή, ζητούμενο είναι και η ισορροπημένη ανάπτυξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι χώρες που υστερούν σε υποδομές ή σε τουριστική προβολή χρειάζονται στοχευμένα κίνητρα και επενδύσεις, ώστε να μειωθούν οι ανισότητες και να ενισχυθεί η περιφερειακή συνοχή. Ιδιαίτερα για κράτη όπως η Ελλάδα, όπου ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας, η αύξηση των πτήσεων μπορεί να μετατραπεί σε σημαντική ευκαιρία: με σωστό σχεδιασμό, μπορεί να συνδυαστεί η ενίσχυση του τουρισμού με δράσεις που προάγουν τη βιωσιμότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον, χτίζοντας έτσι ένα πιο ανθεκτικό και πράσινο μοντέλο ανάπτυξης για το μέλλον.

Σχετικά Άρθρα