Μια ισχυρή οικονομική «ένεση» προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες δίνει η κυβερνητική συμμαχία του Γερμανού καγκελάριου, Friedrich Merz, για την αγορά οχημάτων μηδενικών εκπομπών, με ισχύ έως το 2029.
Συγκεκριμένα, στηρίζοντας το σχέδιο των οχημάτων μηδενικών εκπομπών, η γερμανική κυβέρνηση διαθέτει το ποσό των 3 δισ. ευρώ, ώστε να αποτελέσει στήριγμα για τις εταιρείες που αντιμετωπίζουν μειωμένη ζήτηση και έντονο ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες και λόγω των αμερικανικών δασμών.
Ο Merz ανακοίνωσε το πρόγραμμα μετά τις συνομιλίες με τους Σοσιαλδημοκράτες εταίρους του (SPD), τονίζοντας ότι τα μέτρα θα στηρίξουν κυρίως τα νοικοκυριά χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Στο πλαίσιο αυτό, υποδέχτηκε στο Βερολίνο επικεφαλής των μεγαλύτερων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και ανώτερους κυβερνητικούς αξιωματούχους, για να χαράξουν κοινή στρατηγική για την ενίσχυση του κλάδου, που θεωρείται κορμός της γερμανικής οικονομίας.
«Συμφωνήσαμε ότι θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να διασφαλίσουμε ένα ισχυρό μέλλον για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο Merz, πλαισιωμένος από τον αντικαγκελάριο και υπουργό Οικονομικών, Lars Klingbeil, συμπρόεδρο του SPD.
Στην αναζήτηση της χρυσής τομής
Η συμμαχία Merz–SPD, που ανέλαβε τα καθήκοντά της τον Μάιο, καλείται να βρει κοινό βηματισμό γύρω από τη γραμμή της Γερμανίας έναντι της ΕΕ, αναφορικά με την απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Ο καγκελάριος δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει τον διάλογο με τις εταιρείες του κλάδου προτού διαμορφώσει τελική θέση για το ευρωπαϊκό πλαίσιο, επισημαίνοντας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ολοκληρώσει την επανεξέταση των στόχων εκπομπών έως το τέλος του έτους.
«Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι αποφάσεις των Βρυξελλών θα είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες για τη γερμανική βιομηχανία», τόνισε ο Merz, προαναγγέλλοντας προτάσεις ευελιξίας στα χρονοδιαγράμματα και στους στόχους μείωσης εκπομπών.
Υπό εξέταση η εισαγωγή ενός μέσου όρου εκπομπών σε πολυετή βάση
Στο τραπέζι βρίσκεται η δυνατότητα εισαγωγής ενός μέσου όρου εκπομπών σε πολυετή βάση, ώστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να μπορούν να αντισταθμίζουν τις εκπομπές τους μεταξύ μοντέλων με διαφορετικά καύσιμα και τεχνολογίες. Το μέτρο, που θυμίζει τις παρατάσεις του 2025, θα διευκολύνει την προσαρμογή των εταιρειών στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης χωρίς να χαθεί η ανταγωνιστικότητά τους.
Παρά τα αιτήματα του κλάδου, η κυβέρνηση παραμένει επιφυλακτική απέναντι στην πλήρη άρση της απαγόρευσης πώλησης συμβατικών οχημάτων μετά το 2035, επιμένοντας στην ανάγκη εναλλακτικών τεχνολογιών που μειώνουν τις εκπομπές χωρίς να αναιρούν τους ευρωπαϊκούς στόχους για το κλίμα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη προβλέψει εξαίρεση για τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels), τα οποία παράγονται με δέσμευση CO₂ και ανανεώσιμη ενέργεια, δίνοντας περιθώριο στις εταιρείες να τα αξιοποιήσουν σε νέα υβριδικά ή plug-in μοντέλα.
Τα e-fuels αποτελούν συμβιβαστική λύση που θα επιτρέψει τη μετάβαση χωρίς να επιβραδύνει την παραγωγή, διατηρώντας ταυτόχρονα την τεχνογνωσία της γερμανικής βιομηχανίας κινητήρων.