Στη φάση του… ρεαλισμού εισήλθε η αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ όσον αφορά τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Στις αρχές της δεκαετίας του 2020, ο κλάδος βρέθηκε σε κατάσταση ευφορίας γύρω από τα EVs. Ωστόσο, η καταναλωτική ζήτηση δεν εξελίχθηκε όπως αναμενόταν. Καθώς ο ενθουσιασμός ξεφούσκωνε, οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να επαναξιολογούν τις στρατηγικές τους, έχοντας ήδη «κάψει» δισεκατομμύρια σε επενδύσεις.
Σήμερα, η στροφή είναι εμφανής: οι κατασκευαστές του Ντιτρόιτ επανεστιάζουν σε μεγάλα SUV και φορτηγά με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ αρκετά στελέχη παραδέχονται ανοιχτά ότι η ώθηση προς τα EVs καθοδηγήθηκε περισσότερο από πολιτικές αποφάσεις παρά από πραγματική ζήτηση των καταναλωτών
«Πρέπει να κάνουμε τις επενδύσεις για να φτάσουμε στο ρυθμιστικό περιβάλλον που ορίζουν. Όμως είδαμε μια πλήρη ανατροπή σε αυτό. Μια στροφή 180 μοιρών, και μετά πάλι πίσω άλλες 180 μοίρες. Αυτός είναι ο κόσμος στον οποίο ζουν οι διευθύνοντες σύμβουλοι των αυτοκινητοβιομηχανιών», δήλωσε η CEO και Πρόεδρος της GM, Mary Barra, νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Το πώς θα αντιδράσουν μέσα στο επόμενο έτος εταιρείες που επένδυσαν μαζικά στα EVs, όπως η GM, θεωρείται κρίσιμο για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την Barra, είναι ακόμη νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με την πραγματική ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα μετά τη λήξη των ομοσπονδιακών κινήτρων έως 7.500 δολάρια τον Σεπτέμβριο. Εκτίμησε ότι μέσα στους επόμενους έξι μήνες η αγορά θα βρει το «φυσικό» της επίπεδο.
Την ίδια ώρα, η GM επανεξετάζει συνολικά τον σχεδιασμό της, έχοντας ήδη ανακοινώσει επιβάρυνση 1,6 δισ. δολάρια από το «φρενάρισμα» των EV επενδύσεων, με πιθανές επιπλέον απομειώσεις στο μέλλον.
Η Ford Motor Company, από την πλευρά της, προειδοποίησε για ειδικά έξοδα περίπου 19,5 δισ. δολάρια, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης προτεραιοτήτων και περιορισμού των αμιγώς ηλεκτρικών σχεδίων της.
«Ακολουθούμε τους πελάτες εκεί που είναι η αγορά, όχι εκεί που νομίζαμε ότι θα πάει», δήλωσε ο CEO της Ford, Jim Farley.
Οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ κορυφώθηκαν τον Σεπτέμβριο, λίγο πριν τη λήξη των κινήτρων, φτάνοντας το 10,3% της αγοράς νέων οχημάτων. Στο τέταρτο τρίμηνο, το ποσοστό αυτό κατρακύλησε στο 5,2%, σύμφωνα με την Cox Automotive.
«Η μακροπρόθεσμη κατεύθυνση προς την ηλεκτροκίνηση παραμένει σαφής. Το μέλλον είναι ηλεκτρικό. Όμως το χρονοδιάγραμμα επαναπροσδιορίζεται», σημείωσε στέλεχος της Cox.
Η PwC εκτιμά ότι τα EVs θα αντιστοιχούν περίπου στο 19% της αμερικανικής αγοράς έως το 2030 – ποσοστό που, σύμφωνα με αναλυτές, δεν δικαιολογεί τις επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων που έχουν ήδη γίνει.
Το νέο αφήγημα στον κλάδο είναι η τεχνολογική πολυμορφία: ηλεκτρικά, υβριδικά, plug-in υβριδικά και κινητήρες εσωτερικής καύσης να συνυπάρχουν.
«Παλιά επικρατούσε η λογική ότι αν δεν είσαι all-in στα EVs, δεν έχεις μέλλον. Σήμερα, η προσέγγιση του “μωσαϊκού συστημάτων κίνησης” φαίνεται πιο βιώσιμη», σχολίασε στέλεχος της KPMG.
Η GM διατηρεί τα υπάρχοντα EV μοντέλα, χωρίς σχέδια δυναμικής επέκτασης, κατευθύνοντας δυναμικότητα σε SUV και φορτηγά.
Η Ford δίνει έμφαση στα υβριδικά και ακυρώνει μεγάλα ηλεκτρικά pick-up.
Η Stellantis υποβαθμίζει την προτεραιότητα των EVs, ακόμη και για τη Jeep.
Η αρχική έκρηξη του ενδιαφέροντος για τα EVs συνδέεται άμεσα με την άνοδο της Tesla. Όμως, όπως επισημαίνουν αναλυτές, οι καταναλωτές δεν αγόραζαν απλώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα – αγόραζαν Tesla.
Η εταιρεία δημιούργησε ένα προϊόν «τεχνολογικής εμπειρίας», με δικό της δίκτυο φόρτισης και πιστό κοινό, κάτι που οι παραδοσιακοί κατασκευαστές δυσκολεύτηκαν να αντιγράψουν.
Η υπερβολική αισιοδοξία οδήγησε σε κύμα νεοφυών εταιρειών EV, πολλές από τις οποίες κατέρρευσαν. Το τελικό χτύπημα ήρθε με την πολιτική στροφή στις ΗΠΑ και την κατάργηση βασικών κινήτρων στήριξης της ηλεκτροκίνησης.
«Το 2026 θα είναι κομβικό έτος για να φανεί ποια είναι η κανονική κατάσταση των EVs», σημειώνουν αναλυτές της αγοράς
Περισσότερες ειδήσεις
ΗΠΑ: Επιστρέφουν τα station wagons; — Νέος κανόνας κατανάλωσης καυσίμου με την «ευλογία» Trump
Η ΕΕ «παίρνει πίσω» την απαγόρευση κινητήρων καύσης από το 2035 – Τι αλλάζει
«Κολλάνε» οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων – Επιστροφή σε επίπεδα 2024