Προς το τέλος τους οδεύουν οι οικονομικές βοήθειες της πολιτείας των ΗΠΑ για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αφού η 30η Σεπτεμβρίου είναι η καταληκτική ημερομηνία για τις πιστώσεις 7.500 δολαρίων, όπως επίσης και για τη βοήθεια 4.000 δολαρίων για μεταχειρισμένα ηλεκτροκίνητα, στερώντας από την αγορά ένα σημαντικό εργαλείο τόνωσης των πωλήσεων «πράσινων» οχημάτων.
Ο οργανισμός Electrification Coalition, που προωθεί την ηλεκτροκίνηση, σχολίασε ότι η απόφαση αυτή δίνει το προβάδισμα στην Κίνα: «Καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα κατακτούν διαρκώς μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς, είναι ξεκάθαρο ότι το μέλλον των μεταφορών είναι ηλεκτρικό».
Ιστορικό και πολιτικές εξελίξεις
Η φορολογική βοήθεια των 7.500 δολαρίων είχε εισαχθεί το 2008, με πλαφόν τα 200.000 οχήματα ανά κατασκευαστή. Το 2022, το πλαίσιο αναθεωρήθηκε ώστε να καλύπτει και μισθώσεις, ενώ καταργήθηκε το όριο ανά εταιρεία. Ωστόσο, η νέα νομοθεσία σηματοδοτεί την πλήρη απόσυρσή του από την αγορά.
Στο ίδιο πακέτο περιλαμβάνεται και η κατάργηση προστίμων για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν πληρούν τις απαιτήσεις για τον μέσο όρο κατανάλωσης καυσίμου (CAFE). Η ρύθμιση αυτή δίνει ανάσα στις εταιρείες που εξακολουθούν να επενδύουν σε περισσότερα βενζινοκίνητα οχήματα.
Οι συνέπειες για τις πωλήσεις EV στις ΗΠΑ
Ο αναλυτής της Barclays, Dan Levy, δήλωσε ότι η σταδιακή κατάργηση των πιστώσεων σε λιγότερο από τρεις μήνες σημαίνει ότι οι πωλήσεις EV θα αυξηθούν σημαντικά μέσω μιας «προαγοράς», καθώς αρκετοί καταναλωτές θα εντείνουν τις αγορές που έχουν προγραμματιστεί για αργότερα.
«Πιστεύουμε ότι το νομοσχέδιο επιβεβαιώνει την επιβράδυνση που επικρατεί για τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, αφού τόσο οι πιέσεις, όσο και οι κανόνες έχουν χαλαρώσει», σημείωσε ο Levy.
Μελέτη του Πανεπιστημίου του Harvard που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο προέβλεψε ότι ο τερματισμός των πιστώσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα θα μείωνε τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων κατά 6% έως το 2030 και θα εξοικονομούσε στην κυβέρνηση 169 δισ. δολάρια σε πιστώσεις για EV σε διάστημα μιας δεκαετίας.
Πέρυσι, η Stellantis πλήρωσε 190,7 εκατ. δολάρια σε πρόστιμα για μη τήρηση της νομοθεσίας των ΗΠΑ για καύσιμα το 2019 και το 2020, ενώ από το 2016 έως το 2019 είχε επίσης πληρώσει σχεδόν 400 εκατ. δολάρια. Η GM είχε κι αυτή πληρώσει 128,2 εκατ. δολάρια σε πρόστιμα για το 2016 και το 2017.
Στο τελικό νομοσχέδιο, το κογκρέσο των ΗΠΑ απέσυρε ένα προγραμματισμένο ετήσιο τέλος 250 δολαρίων για τα ηλεκτρικά οχήματα για την πληρωμή επισκευών δρόμων, καθώς και μια απαίτηση η Ταχυδρομική Υπηρεσία των ΗΠΑ να πουλήσει τα οχήματα διανομής ηλεκτρικών οχημάτων της.