MENU

«Κόκκινη κάρτα» από τις Βρυξέλλες για τον ελληνικό εναέριο χώρο – Εκτός ευρωπαϊκών προδιαγραφών κρίσιμα συστήματα ασφαλείας

Οι απαντήσεις των Αρχών δεν έπεισαν την Κομισιόν - Εκκρεμότητες από το 2020 σε δεκάδες διαδρόμους προσγείωσης

Σε ευθεία σύγκρουση με την Ελλάδα για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας περνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κρίνοντας ότι η χώρα δεν συμμορφώθηκε με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας και παραπέμποντάς την στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις και τις απαντήσεις των ελληνικών Αρχών, η Κομισιόν διαπιστώνει σοβαρές και διαχρονικές εκκρεμότητες από το 2020, με δεκάδες διαδρόμους προσγείωσης να στερούνται κρίσιμων διαδικασιών πλοήγησης, γεγονός που πλήττει την ασφάλεια, τη χωρητικότητα και την αποδοτικότητα των ελληνικών αεροδρομίων.

Τι καταλογίζει η Κομισιόν στην Ελλάδα

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα δεν έχει καταρτίσει και δημοσιεύσει τις απαιτούμενες διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (Performance Based Navigation – PBN), όπως προβλέπει ο ευρωπαϊκός κανονισμός για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας.

Η βασική αιτία της παραπομπής αφορά 44 άκρα διαδρόμων προσγείωσης σε ελληνικά αεροδρόμια, για τα οποία οι διαδικασίες προσέγγισης PBN έπρεπε να έχουν τεθεί σε ισχύ έως τον Δεκέμβριο του 2020, κάτι που δεν έχει συμβεί μέχρι σήμερα.

Παρά τις απαντήσεις που απέστειλαν οι ελληνικές Αρχές τόσο στην προειδοποιητική επιστολή του Απριλίου 2024 όσο και στην αιτιολογημένη γνώμη του Δεκεμβρίου 2024, η Επιτροπή έκρινε ότι δεν προσκομίστηκαν επαρκή αποδεικτικά στοιχεία συμμόρφωσης, ούτε σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των διορθωτικών μέτρων.

Γιατί το PBN θεωρείται κρίσιμο για την ασφάλεια των πτήσεων

Η εφαρμογή των διαδικασιών PBN αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα του σύγχρονου ευρωπαϊκού συστήματος αεροναυτιλίας, καθώς βασίζεται σε δορυφορική πλοήγηση και ακριβή ψηφιακά δεδομένα.

Η Κομισιόν επισημαίνει ότι το PBN:

  • ενισχύει την ασφάλεια πτήσεων, ιδιαίτερα σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας
  • αυξάνει τη χωρητικότητα του εναέριου χώρου και των αεροδρομίων
  • μειώνει καθυστερήσεις και αποκλίσεις τροχιών
  • περιορίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, μέσω βελτιστοποιημένων διαδρομών
  • βελτιώνει την οικονομική αποδοτικότητα των πτήσεων

Με απλά λόγια, πρόκειται για τεχνολογία που επιτρέπει στους κυβερνήτες να πραγματοποιούν προσγειώσεις με κατακόρυφη καθοδήγηση, αυξάνοντας δραστικά τα επίπεδα ακρίβειας και ασφάλειας.

Ασφαλείς αλλά με σοβαρά κενά οι πτήσεις στην Ελλάδα

Πηγές από τις Βρυξέλλες ξεκαθαρίζουν ότι οι πτήσεις στην Ελλάδα είναι ασφαλείς και διεξάγονται βάσει των κοινών κανόνων της ΕΕ, υπό την εποπτεία της ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και με την υποστήριξη του EASA.

Ωστόσο, ο προβληματισμός της Κομισιόν εστιάζει στο γεγονός ότι:

  • δεν έχουν εγκατασταθεί πλήρως προηγμένα συστήματα και ραντάρ, που θα αντικαταστήσουν παρωχημένες τεχνολογίες
  • δεν έχουν εφαρμοστεί όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες PBN, παρά τις δεσμεύσεις
  • η καθυστέρηση υπονομεύει τη μελλοντική ενίσχυση της ασφάλειας και της χωρητικότητας

Η Επιτροπή τονίζει ότι, εάν τα κενά αυτά καλυφθούν άμεσα, το επίπεδο ασφάλειας θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο.

Επιπτώσεις σε τουρισμό και οικονομία

Η πίεση προς την Ελλάδα δεν είναι μόνο θεσμική αλλά και καθαρά οικονομική. Σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, ο εκσυγχρονισμός της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας:

  • μειώνει καθυστερήσεις και κόστος για αεροπορικές εταιρείες
  • αυξάνει τη δυνατότητα διαχείρισης μεγαλύτερου όγκου πτήσεων
  • ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος

Σε μια χώρα όπου ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας, η καθυστέρηση στην υιοθέτηση σύγχρονων συστημάτων εναέριας κυκλοφορίας μεταφράζεται σε χαμένη δυναμική.

Σχέδιο δράσης με το βλέμμα στραμμένο στο Δικαστήριο

Το Υπουργείο Μεταφορών έχει καταθέσει σχέδιο δράσης συμμόρφωσης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο προβλέπει σταδιακή ενσωμάτωση των τεχνολογιών PBN και δημοσίευση των απαιτούμενων διαδικασιών.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας υποβάλλει τακτικές εκθέσεις προόδου, ωστόσο η Κομισιόν ξεκαθαρίζει ότι θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την εφαρμογή, σε συνεργασία με τον EASA και τον EUROCONTROL.

Η παραπομπή στο Δικαστήριο της ΕΕ λειτουργεί πλέον ως τελική προειδοποίηση, με σαφές μήνυμα ότι οι καθυστερήσεις δεν θεωρούνται πλέον ανεκτές.

Περισσότερες ειδήσεις

Ραντάρ εποχής ’80 και υποστελέχωση «κλειδώνουν» το αεροδρόμιο σε καθεστώς ασφυξίας

«Ουρές» στον… αέρα: Συνεχείς καθυστερήσεις στις πτήσεις της Aegean στο «Ελ. Βενιζέλος»

Το σχέδιο του ΥΠΟΜΕ για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας



Σχετικά Άρθρα