Στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου φιλοδοξεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να βγάλει στον αέρα τον διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια νέων συρμών για το μετρό, οι χρονοαποστάσεις του οποίου αδυνατούν να καλύψουν την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση.
Από τη στιγμή της δημοπράτησης έως την στιγμή που θα ενσωματωθούν στον στόλο της ΣΤΑΣΥ οι νέοι συρμοί, θα περάσουν βέβαια κάποια χρόνια με την Ελληνικό Μετρό, πάντως, να εντάσσει στους όρους του διαγωνισμού τον μικρότερο δυνατό χρόνο, όπως ανέφερε από το βήμα του 2ου συνεδρίου του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ), ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Συνολικά η προμήθεια θα αφορά 15 συρμούς εκ των οποίων οι 7 αναμένεται αν είναι διρευματικοί ώστε να εξυπηρετούν και το υπέργειο δίκτυο και κατά συνέπεια την κίνηση από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ελληνικό Μετρό, Νίκο Κουρέτα οι συρμοί «θα είναι αρκετοί και ικανοί να καλύψουν τις ανάγκες της πόλης και του δικτύου».
Σε κάθε περίπτωση η ανάγκη για ενίσχυση του στόλου είναι άμεση. Σήμερα, βάσει των στοιχείων που ανέλυσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, το μετρό μεταφέρει πάνω από 750.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ μόνο το 2024 η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 8% και το 2025 να αναμένεται να κλείσει με αύξηση άνω του 5%. Την ίδια στιγμή, το κυκλοφοριακό επιβαρύνει καθημερινά την πόλη, γεγονός που αυξάνει τη ζήτηση για συχνότερα και αξιόπιστα δρομολόγια. Όμως οι χρονοαποστάσεις, ιδίως τις πρωινές ώρες, πιέζονται από την περιορισμένη διαθεσιμότητα συρμών με χαρακτηριστική περίπτωση αυτή της Γραμμής 3 όπου τα δρομολόγια λειτουργούν με χρονοαπόσταση 4 λεπτών, η οποία όμως συχνά δεν επαρκεί ώστε να καλύψει τον αυξανόμενο όγκο επιβατών.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο στις γραμμές 2 και 3, σχεδιάζεται επίσης η επιστροφή σε λειτουργία 12 παροπλισμένων συρμών ύστερα από εργασίες ανάταξής τους.
Μεγάλο στοίχημα αποτελεί η γραμμή 1, όπου η κατάσταση των συρμών είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένη, καθώς ακόμα λειτουργεί και με συρμούς της δεκαετίας του 1980, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους. Η σύμβαση ανακαίνισης που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά 14 συρμούς υλοποιείται από την ισπανική εταιρεία CAF στον Βόλο με σημαντικές καθυστερήσεις, για τις οποίες επεβλήθη πρόστιμο ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ από τη ΣΤΑΣΥ. Βάσει του επικαιροποιημένου χρονοδιαγράμματος, ο πρώτος αναβαθμισμένος συρμός αναμένεται να παραδοθεί τον Μάρτιο. Θα ακολουθήσουν δοκιμές στο πεδίο. Από εκεί και πέρα, κάθε μήνα θα εντάσσεται ακόμη ένας, με στόχο την πλήρη παράδοση έως τον Μάιο του 2027.
Στη γραμμή 1 προετοιμάζεται επίσης νέα πρόταση χρηματοδότησης για την αναβάθμιση δέκα επιπλέον συρμών, που κυκλοφορούν από το 1993–94 και χρήζουν σημαντικών παρεμβάσεων. Η ανάγκη είναι εμφανής: η γραμμή 1 τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει πτώση επιβατικής κίνησης, γεγονός που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην παλαιότητα και την αναξιοπιστία των συρμών. Η ανανέωση του στόλου εκτιμάται ότι θα αναστρέψει αυτή την εικόνα.
Στις γραμμές 2 και 3, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης την προσθήκη κλιματισμού σε 28 συρμούς της πρώτης γενιάς, οι οποίοι λειτουργούν από το 2000 χωρίς A/C – μια συνθήκη που πλέον θεωρείται μη αποδεκτή για τις θερμοκρασίες της Αθήνας. Η σχετική πρόταση έχει ήδη υποβληθεί στο ΕΣΠΑ και αναμένεται να εγκριθεί, ώστε οι διαγωνισμοί να προκηρυχθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.
Συνολικά, ο στόλος του μετρό έχει ήδη αυξηθεί: Από 40 διαθέσιμους συρμούς πριν από τέσσερα χρόνια, σήμερα φτάνει τους 52, μαζί με τους τέσσερις επιπλέον συρμούς που έχει δανειστεί η Γραμμή 1 για τη λειτουργία της.
Το πρόγραμμα αναβάθμισης όμως δεν περιορίζεται στον στόλο. Σύμφωνα με τον κ. Κοτταρά, σε εξέλιξη βρίσκεται επενδυτικό σχέδιο ύψους 300 εκατ. ευρώ που αφορά την ανάταξη ολόκληρου του δικτύου. Από αυτά, περίπου 100 εκατ. ευρώ έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί και υλοποιούνται. Το σχέδιο αυτό έρχεται να καλύψει τις ανάγκες που δημιούργησε μια δεκαετία ουσιαστικής αποεπένδυσης στα ΜΜΜ.
Στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου, στις γραμμές 2 και 3 υλοποιείται η αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων τροχιάς. Το έργο κρίνεται ζωτικής σημασίας, καθώς πολλά τμήματα της γραμμής έχουν κλείσει σχεδόν 25 χρόνια ζωής και απαιτούν άμεση ανανέωση. Το μετρό της Αθήνας, άλλωστε, τον Ιανουάριο συμπληρώνει 26 χρόνια λειτουργίας και μεγάλο μέρος των υποδομών του έχει φτάσει στα όριά του.
Παράλληλα, εκτελείται πρόγραμμα αναβάθμισης των σταθμών, με αντικατάσταση των κλιμακοστασίων στο βασικό δίκτυο – δηλαδή στους σταθμούς που λειτούργησαν από το 2000. Το έργο, που αφορά και τις τρεις γραμμές, αναμένεται να ξεπεράσει συνολικά τα 30 εκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των παρεμβάσεων στη γραμμή 1.
Ανάλογης σημασίας είναι το έργο αναβάθμισης της σηματοδότησης στις γραμμές 2 και 3 ύψους περίπου 20 εκατομμυρίων ευρώ, κρίσιμο για τις συχνότητες των δρομολογίων και την ασφάλεια. Στη γραμμή 1 δρομολογούνται επίσης παρεμβάσεις στις υποδομές, όπως η ενίσχυση της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής γέφυρας της Αθήνας, της γέφυρας Πουλοπούλου, καθώς και η αντικατάσταση ή ενίσχυση των περιφράξεων, σημαντική για την ασφάλεια ενός ανοιχτού δικτύου. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για την πλήρη ανακαίνιση του τμήματος Φάληρο – Πειραιάς, ένα έργο που συζητείται και μελετάται από το 2000, αλλά που δεν προχώρησε ποτέ. Το εν λόγω τμήμα του δικτύου παρότι λειτουργεί κανονικά, απαιτεί βραδυπορείες εξαιτίας των σημαντικών φθορών της υποδομής και χρειάζεται συνολική αναβάθμιση για να εναρμονιστεί με τα υπόλοιπα ανακαινισμένα τμήματα της γραμμής 1. Παράλληλα προχωρά το «καθάρισμα» της γραμμής από γκράφιτι και φθορές που δίνουν την αίσθηση εγκατάλειψης.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η πρόοδος της γραμμής 4 του μετρό. Σύμφωνα με την ενημέρωση από τον κ. Κουρέτα, ο πρώτος μετροπόντικας, που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, έχει διανύσει το 88% της σήραγγας και κατευθύνεται προς τον Ευαγγελισμό, ενώ ο δεύτερος, που ξεκίνησε από το Γαλάτσι, έχει φτάσει στην πλατεία Κυψέλης, έχοντας ολοκληρώσει το 33% της διαδρομής του. Οι σταθμοί προχωρούν καθημερινά, παρά τα αναμενόμενα τεχνικά ζητήματα που συνοδεύουν κάθε υπόγεια κατασκευή, όπως ανέφερε.
Ο σχεδιασμός για το μέλλον περιλαμβάνει επίσης σειρά επεκτάσεων:
Τέλος, στο πλάνο εντάσσεται και η νέα σύνδεση της Γραμμής 1 με το Κέντρο Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος».
Περισσότερες ειδήσεις
«Δέκα χρόνια και βλέπουμε»: Αβέβαιος ο χρονικός ορίζοντας για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό