MENU

Μικρότερη, αλλά για περισσότερους η επιδότηση στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

Διεργασίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να αυξηθούν οι χρηματοδοτικοί πόροι που θα κατευθυνθούν σε δράσεις ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης

Με σημαντικά μικρότερες επιδοτήσεις ώστε ο προϋπολογισμός να μοιράζεται σε περισσότερους δικαιούχους φιλοδοξεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να δώσει νέα ώθηση στην αγορά προκειμένου να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση. Στην κατεύθυνση αυτή ανακοινώθηκε ήδη ότι το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα συνεχιστεί, αλλά με το ποσό της επιδότησης να πέφτει κατακόρυφα από τα 9.000 στα 3.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο.

Την ίδια στιγμή γίνονται διεργασίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να αυξηθούν οι χρηματοδοτικοί πόροι που θα κατευθυνθούν στη συγκεκριμένη αγορά με στόχο να μπουν στο …παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης και οικογένειες χαμηλότερου εισοδήματος.

Όπως επεσήμανε ο αρμόδιος για τις μεταφορές επίτροπος, Απόστολος Τζιτζικώστας μιλώντας σε συνέδριο πριν από λίγες ημέρες, έως το τέλος Ιουνίου έχουν ζητηθεί οι προτάσεις των κρατών – μελών για πόρους ύψους 85 δισ. ευρώ μέσω του Ταμείου του Κοινωνικού Κλίματος ώστε τμήμα αυτών να απορροφηθεί σε προγράμματα που θα δώσουν τη δυνατότητα σε πολίτες που δεν έχουν την οικονομική άνεση να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα, να το κάνουν.

Ταυτόχρονα έχουν εξασφαλιστεί:

  • Περί τα 50 δισ. ευρώ μέσα από το InvestEU για τις καθαρές μεταφορές.
  • Περίπου 2 δισ. ευρώ από το Innovation Fund για τις μπαταρίες.
  • Κοντά στο 1,5 δισ. από το Horizon για αυτοκινούμενα οχήματα.
  • Περί τα 500 εκατ. ευρώ για υποδομές φόρτισης

Τα νέα ποσά των επιδοτήσεων

Σε επίπεδο Ελλάδας, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα συνεχιστεί το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά- Τρίτος Κύκλος», χωρίς ωστόσο να αποκαλύψει ακόμα τον συνολικό προϋπολογισμό του. Η νέα προκήρυξη, πάντως, θα διαφοροποιείται από τις προηγούμενες, καθώς θα μειώνει τη βασική επιδότηση στα 3.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο, με το ποσό να φτάνει τα 4.500 ευρώ εφόσον συνδυάζεται με απόσυρση παλιού και ρυπογόνου οχήματος.

Οι επιδοτήσεις του νέου προγράμματος θα κυμανθούν ως εξής:

  • Βασική επιδότηση στα 3.000 ευρώ για κάθε φυσικό πρόσωπο που αγοράζει ή μισθώνει αμιγώς ηλεκτρικό ΙΧ αξίας έως 50.000 ευρώ (ΛΤΠΦ).
  • Επιπλέον 1.500 ευρώ με απόσυρση παλιού ρυπογόνου οχήματος.
  • Πρόσθετη επιδότηση 400 ευρώ για αγορά έξυπνου φορτιστή.
  • Επιπλέον μπόνους 1.000 ευρώ για ΑμεΑ, 500 ευρώ για νέους έως 29 ετών και 1.000 – 2.000 ευρώ για τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες

Οι επιχειρήσεις και τα νομικά πρόσωπα θα λαμβάνουν επιδότηση 3.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ενώ στις περιπτώσεις που έχουν έδρα σε νησί, η επιδότηση αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ. Υποστηρίζεται και η αγορά οχημάτων επίδειξης (test drive) για αντιπροσωπείες.

Το πρόγραμμα καλύπτει επίσης ηλεκτρικά δίκυκλα, τρίκυκλα και τετράκυκλα κατηγορίας L με επιδότηση από 700 έως 1.500 ευρώ, ηλεκτρικά ποδήλατα με επιδότηση έως 500 ευρώ και ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια.

Επιτάχυνση της μετάβασης στις «πράσινες» μεταφορές

Σύμφωνα με στοιχεία που είχε δώσει πριν από μερικές ημέρες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, μέσω των προγραμμάτων Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ και ΙΙΙ σε διάστημα περίπου τριών ετών έχουν χορηγηθεί πάνω από 83 εκατ. ευρώ επιδοτήσεων για την αγορά 24.000 ηλεκτρικών οχημάτων.

Παράλληλα εκατονταπλασιάστηκαν τα δημόσια σημεία φόρτισης από μόλις 73 στο τέλος του 2019 σε 7.639 σήμερα, πρόοδο στην οποία συνέβαλε καθοριστικά το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού». Την ίδια στιγμή το υπουργείο έχει εκδώσει μέχρι σήμερα 39 Υπουργικές Αποφάσεις χαρακτηρισμού ΣΒΑΚ (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) αντίστοιχου αριθμού δήμων. Να σημειωθεί ότι βάσει του προσφάτως αναθεωρημένου ευρωπαϊκού κανονισμού για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, η εκπόνηση ΣΒΑΚ καθίσταται υποχρεωτική για 431 ευρωπαϊκές πόλεις, μεταξύ των οποίων και 17 αστικοί κόμβοι στην Ελλάδα.

Το υπουργείο εκτιμά ότι η ενσωμάτωση της ηλεκτροκίνησης στα ΣΒΑΚ θα επιταχύνει τη μετάβαση σε πιο πράσινες και μελλοντικά υπεύθυνες μορφές μετακινήσεις, ενώ παράλληλα συνεχίζεται η προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων για τους συγκοινωνιακούς φορείς της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ήδη στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν 250 ηλεκτρικά οχήματα, δρομολογήθηκαν επιπλέον 100 μήκους 9 μέτρων και βρίσκονται σε εξέλιξη διαγωνισμοί για την προμήθεια 175 καινούριων ηλεκτρικών λεωφορείων, εκ των οποίων τα 50 θα κατευθυνθούν στη Θεσσαλονίκη.

Οι μπαταρίες θα κρίνουν το μέλλον της ηλεκτροκίνησης

Η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεδομένου ότι οι μεταφορές ευθύνονται για το ¼ των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

«Για να φτάσουμε σε κλιματική ουδετερότητα το 2050, σημαίνει μείωση εκπομπών κατά 90%. Το 73% αυτών των εκπομπών οφείλεται στα οδικά μέσα, άρα εκεί πρέπει να εστιάσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Απόστολος Τζιτζικώστας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε, το πρώτο τρίμηνο του 2025, το μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ, ήταν πάνω από 15% με αποτέλεσμα ένα στα επτά οχήματα στην Ευρώπη σήμερα να είναι ηλεκτρικό.

«Με τη στρατηγική για την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ, που παρουσιάσαμε τον Φεβρουάριο, δώσαμε κίνητρα στις βιομηχανίες να κάνουν τη μετάβαση. Υπάρχει πολιτική βούληση», τόνισε προσθέτοντας πάντως, ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί απαιτούνται μεγαλύτερες επενδύσεις στις υποδομές, δηλαδή πολύ περισσότεροι Σταθμοί Φόρτισης. «Ο στόχος της Κομισιόν που τέθηκε το 2021 για 1 εκατ. σημεία φόρτισης στην Ε.Ε έως το 2025, έχει ήδη επιτευχθεί από τις αρχές του έτους καθώς την τελευταία τριετία, οι υποδομές φόρτισης αναπτύχθηκαν με ρυθμό 40% ταχύτερο από τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων».

Ωστόσο παραμένουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ βορρά, νότου και ανατολικής Ευρώπης.

«Πονοκέφαλο» αποτελεί το ζήτημα των μπαταριών με την Ευρώπη να παραμένει απολύτως εξαρτημένη από τρίτες χώρες. «Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: Μπαταρίες πιο φθηνές, πιο ασφαλείς, με μεγαλύτερη αυτονομία, που να παράγονται και να ανακυκλώνονται στην Ευρώπη», είπε ο Έλληνας επίτροπος.

Τα βήματα που πρέπει να γίνουν και μάλιστα με γοργό ρυθμό στο μέλλον έχουν να κάνουν με την επένδυση στην έρευνα και την παραγωγή γνώσης με την βιομηχανία, τη μείωση εξάρτησης για κρίσιμες πρώτες ύλες, τις ευέλικτες και βιώσιμες διαδικασίες παραγωγής και ανακύκλωσης, αλλά και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών όπως solid state και lithium selfore μπαταρίες.

«Για να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια ενεργοποιήσαμε ειδική πρόσκληση ύψους 1 δισ. ευρώ μέσω του Ταμείου Καινοτομίας για τη δημιουργία εργοστασίων παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη», αναφέρει ο κ. Τζιτζικώστας.

Σχετικά Άρθρα