Μπαίνουν μπροστά οι μεγάλες αλλαγές στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, καθώς ξεκίνησε η αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών ώστε να συνδεθούν αποτελεσματικά με το Μετρό.
Το σχέδιο, που τρέχει στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου MITHOS, αναμένεται να αλλάξει τον τρόπο που κινούνται καθημερινά χιλιάδες επιβάτες, με λιγότερες αναμονές, πιο κοντινές στάσεις και καλύτερη κάλυψη των σταθμών του Μετρό.
Οι πρώτες προτάσεις για τη νέα συγκοινωνιακή διάταξη θα είναι έτοιμες μέσα στο επόμενο εξάμηνο, ενώ η πλήρης εφαρμογή του σχεδίου προβλέπεται έως το 2026.
Όπως εξηγεί ο δρ Ευάγγελος Μητσάκης, ερευνητής στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, η αναδιάρθρωση κρίνεται επιβεβλημένη μετά τη λειτουργία της πρώτης γραμμής του Μετρό και ενόψει της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Ο ίδιος σημειώνει ότι στόχος είναι τα λεωφορεία να φέρνουν τους επιβάτες όσο το δυνατόν πιο κοντά στους σταθμούς, διευκολύνοντας τις μετεπιβιβάσεις και μειώνοντας το χρόνο μετακίνησης. Παράλληλα, η προσπάθεια εντάσσεται και στη στρατηγική για μείωση εκπομπών ρύπων και καλύτερη περιβαλλοντική επίδοση των δημοσίων συγκοινωνιών.
Το έργο συντονίζουν από κοινού το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, ο ΟΣΕΘ και η εταιρεία τεχνοβλαστός του ΑΠΘ EMISIA. Η ομάδα εστιάζει όχι μόνο στη νέα χάραξη γραμμών, αλλά και στη συλλογή δεδομένων για την ατμοσφαιρική ρύπανση και στην προσομοίωση εκπομπών CO₂ με εξειδικευμένα μοντέλα της EMISIA.
Η συνεργασία στοχεύει να προσφέρει δεδομένα και λύσεις που θα καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη πρότυπο βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕΘ, Γιάννη Τόσκα, από τις περίπου 80 λεωφορειακές γραμμές της πόλης, οι 38 θα τροποποιηθούν λόγω της λειτουργίας του Μετρό, ενώ οι υπόλοιπες 39 θα παραμείνουν ως έχουν.
«Μόνο από την περιοχή της Νέας Ελβετίας διέρχονται 17 γραμμές», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι μέχρι το 2026 η αναδιάρθρωση θα έχει προχωρήσει σε σημαντική κλίμακα.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, εν αναμονή της επέκτασης της Καλαμαριάς, που θα επιτρέψει την ολοκλήρωση του τρίτου σταδίου αναδιάρθρωσης, με παρεμβάσεις και στις περιαστικές γραμμές.
Παράλληλα, υπενθύμισε ότι εγκρίθηκε πίστωση ύψους 43 εκατ. ευρώ +ΦΠΑ για το συγκοινωνιακό έργο του 2026, εξασφαλίζοντας τη συνέχιση και σταθερή χρηματοδότηση των αλλαγών.
Η αναμόρφωση του συγκοινωνιακού συστήματος της Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να φέρει πιο γρήγορες, πιο καθαρές και πιο απλές μετακινήσεις.
Η διασύνδεση Μετρό–Λεωφορείων και η χρήση τεχνολογικών εργαλείων πρόβλεψης και βελτιστοποίησης αποτελούν τον πυρήνα της νέας εποχής στις μεταφορές της πόλης.