MENU

Ο «πόλεμος» ΕΕ-ΗΠΑ-Κίνας για την Nexperia απειλεί να τινάξει στον αέρα την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία

Το πρόβλημα είναι ότι, ενώ τα τσιπ παράγονται στην Ολλανδία, το 70% εξάγεται στην Κίνα για συναρμολόγηση και δοκιμές, προτού επανεξαχθεί στους τελικούς πελάτες

Μια νέα, σοβαρή κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα απειλεί να παραλύσει την παραγωγή οχημάτων, αυτή τη φορά με επίκεντρο τον ολλανδικό κατασκευαστή τσιπ Nexperia. Η εταιρεία, ιδιοκτησίας του κινεζικού ομίλου Wingtech, βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα μιας γεωπολιτικής διαμάχης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ και της Κίνας, αναγκάζοντας κολοσσούς όπως η Volkswagen, η Nissan και η Mercedes-Benz να σημάνουν συναγερμό για επικείμενες ελλείψεις.

Η κρίση εκδηλώθηκε τον Οκτώβριο, όταν η ολλανδική κυβέρνηση προχώρησε σε μια δραματική κίνηση. Επικαλούμενη λόγους εθνικής ασφάλειας, κατέλαβε τον έλεγχο της Nexperia. Η κίνηση αυτή προκάλεσε την άμεση αντίδραση του Πεκίνου, το οποίο επέβαλε μπλόκο στην εξαγωγή προϊόντων της Nexperia που παράγονται στην Κίνα.

Η Wingtech, μητρική εταιρεία της Nexperia, βρίσκεται ήδη στη «μαύρη λίστα» των ΗΠΑ από τον Δεκέμβριο του 2024, κατηγορούμενη ότι συνδράμει τις προσπάθειες της κινεζικής κυβέρνησης να αποκτήσει «ευαίσθητες δυνατότητες κατασκευής ημιαγωγών».

Η Nexperia δεν παράγει τα εξελιγμένα τσιπ για τους υπολογιστές των αυτοκινήτων. Κατασκευάζει δισεκατομμύρια λεγόμενα «θεμελιώδη τσιπ» που είναι βασικά, φθηνά, αλλά απαραίτητα σε κάθε ηλεκτρική συσκευή.

Στα αυτοκίνητα, αυτά τα εξαρτήματα είναι ζωτικής σημασίας για:

  • Τη σύνδεση της μπαταρίας με τους κινητήρες.
  • Τη λειτουργία των φώτων και των αισθητήρων.
  • Τα συστήματα πέδησης και τους ελεγκτές αερόσακων.
  • Τα συστήματα ψυχαγωγίας και τα ηλεκτρικά παράθυρα.

Το πρόβλημα είναι ότι, ενώ τα τσιπ παράγονται στην Ολλανδία, το 70% εξάγεται στην Κίνα για συναρμολόγηση και δοκιμές, προτού επανεξαχθεί στους τελικούς πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτός ο κύκλος έχει πλέον διακοπεί, και παρόλο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν μικρά αποθέματα, είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν εναλλακτικοί προμηθευτές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

«Άνοιγμα» από Πεκίνο και Ουάσιγκτον

Το ζήτημα κλιμακώθηκε ραγδαία, αλλά τις τελευταίες ώρες διαφαίνονται σημάδια αποκλιμάκωσης. Συγκεκριμένα, το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε το Σάββατο (1/11) ότι θα εξαιρέσει ορισμένα τσιπ της Nexperia από την απαγόρευση εξαγωγών, αν και δεν διευκρίνισε ποιες ακριβώς εξαιρέσεις θα εφαρμοστούν, ενώ ανεπίσημες αναφορές δυο μέρες νωρίτερα έκαναν λόγο για επικείμενη ανακοίνωση από τις ΗΠΑ για την επανέναρξη των αποστολών.

Αν οι εξαιρέσεις οριστικοποιηθούν, η άμεση πίεση στην αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να μειωθεί. Ωστόσο, η ευρύτερη διαμάχη για την ιδιοκτησία, τον έλεγχο της τεχνολογίας και την εποπτεία της ασφάλειας παραμένει άλυτη, αφήνοντας ένα επικίνδυνο προηγούμενο για τις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού.

Σχετικά Άρθρα