Παρά το γεγονός ότι της επιβλήθηκε υψηλότερος δασμός από ό,τι στην Tesla, η κινεζική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων BYD πούλησε, για πρώτη φορά περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, τον περασμένο μήνα – ένα «σημείο καμπής» για την αγορά αυτοκινήτου της ηπείρου, σύμφωνα με έκθεση της JATO Dynamics.
Τα στοιχεία ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων από την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων δείχνουν ότι οι πωλήσεις της BYD στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 359% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, καθώς η εταιρεία συνεχίζει την παγκόσμια επέκτασή της.
Την ίδια περίοδο, η Tesla κατέγραψε ακόμη μια πτωτική πορεία, με τις συνολικές της πωλήσεις να μειώνονται κατά 49%, όπως σημειώνει η JATO. Η έκθεση βασίζεται σε δεδομένα από 28 ευρωπαϊκές χώρες.
Η άνοδος της BYD σημειώνεται παρά τους τιμωρητικούς δασμούς που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία τον περασμένο Οκτώβριο, επικαλούμενη αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Οι εν λόγω δασμοί φαινομενικά ευνοούσαν την Tesla, καθώς τα οχήματά της που κατασκευάζονται στην Κίνα επιβαρύνονταν με δασμό 7,8%, έναντι 17% για τη BYD. Άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές επιβαρύνθηκαν ακόμη και με δασμούς που άγγιζαν το 35%, ενώ ισχύει και ο βασικός δασμός 10% για εισαγωγές οχημάτων στην ΕΕ.
Ο Felipe Munoz, αναλυτής της JATO, επισημαίνει ότι, παρότι η διαφορά πωλήσεων μεταξύ των δύο εταιρειών ήταν μικρή τον Απρίλιο, η συμβολική σημασία της πρωτιάς της BYD είναι τεράστια.
Η BYD, πέρα από την Tesla, ξεπερνά πλέον και καθιερωμένες ευρωπαϊκές μάρκες. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, πούλησε περισσότερα αυτοκίνητα από τη Fiat και τη Seat.
«Αυτό είναι ένα σημείο καμπής για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι η Tesla ηγούνταν της αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών για χρόνια, ενώ η BYD ξεκίνησε επίσημα τις ευρωπαϊκές της δραστηριότητες – πέραν της Νορβηγίας και της Ολλανδίας – μόλις στα τέλη του 2022», δήλωσε ο Munoz.
Η εκρηκτική άνοδος της BYD καταγράφεται πριν καν ξεκινήσει η παραγωγή στο νέο εργοστάσιο της στην Ουγγαρία, που αναμένεται να αποτελέσει το βασικό κόμβο παραγωγής της εταιρείας στην Ευρώπη.
«Η Ευρώπη αναδεικνύεται ως το κρίσιμο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ της BYD και της Tesla», δήλωσε στο CNBC η Liz Lee, αναπληρώτρια διευθύντρια στην εταιρεία ερευνών αγοράς Counterpoint Research. Πρόσθεσε ότι η ευρωπαϊκή αγορά αναμένεται φέτος να παρουσιάσει υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην ηλεκτροκίνηση από την Κίνα, όπου ήδη υπάρχει μεγάλη διείσδυση EV.
Οι δασμοί φαίνεται να ωθούν τους Κινέζους κατασκευαστές – μεταξύ αυτών και τη BYD – να επιταχύνουν την τοπική παραγωγή στην Ευρώπη. Αντίστοιχα, η Tesla εξετάζει την επέκταση του εργοστασίου της στη Γερμανία.
Η JATO σημειώνει ότι, παρότι οι δασμοί επηρέασαν αρχικά τις πωλήσεις των Κινέζων κατασκευαστών, αυτοί αντεπιτέθηκαν ενισχύοντας τη γκάμα τους στην Ευρώπη, με προσθήκη plug-in υβριδικών μοντέλων.
«Η Κίνα δεν είναι μόνο παγκόσμιος ηγέτης στα αμιγώς ηλεκτρικά – είναι παγκόσμιος ηγέτης και στα plug-in υβριδικά», τονίζει ο Munoz.
Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό, ενώ τα υβριδικά συνδυάζουν ηλεκτρική ενέργεια με θερμικό κινητήρα. Τα υβριδικά δεν έχουν επηρεαστεί προς το παρόν από τους δασμούς της ΕΕ.
Εν τω μεταξύ, η συνολική ζήτηση για EV στην Ευρώπη συνεχίζει να ανεβαίνει. Τα στοιχεία της JATO δείχνουν ότι οι ταξινομήσεις BEV και PHEV αυξήθηκαν κατά 28% και 31% αντίστοιχα, την ώρα που τα θερμικά αυτοκίνητα παρουσιάζουν πτώση.
Οι ταξινομήσεις όλων των κινεζικών EV στην Ευρώπη τον Απρίλιο σημείωσαν άνοδο 59% σε ετήσια βάση, αγγίζοντας σχεδόν 15.300 οχήματα.
Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη της Rhodium, προκειμένου να αποτραπεί αποτελεσματικά η είσοδος των Κινέζων εξαγωγέων στην ευρωπαϊκή αγορά, οι δασμοί θα έπρεπε να φτάσουν το 55%.
Τον Μάρτιο, αποκαλύφθηκε πως η Tesla, που διαθέτει μόνο αμιγώς ηλεκτρικά, έπεσε πίσω από τη BYD και στις ετήσιες συνολικές πωλήσεις.
Οι μετοχές της Tesla έχουν υποχωρήσει πάνω από 10% στο ίδιο διάστημα, με φόντο τις επικρίσεις για τη σύνδεση του Elon Musk με την κυβέρνηση του Donald Trump. Ο CEO δεσμεύτηκε πρόσφατα να παραμείνει επικεφαλής της Tesla για τουλάχιστον πέντε χρόνια.
Αντιθέτως, οι μετοχές της BYD σημείωσαν άνοδο 3,9% στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, με συνολική άνοδο περίπου 78% από την αρχή του έτους.