Τη δυνατότητα να εκδίδουν, να φορτίζουν και να χρησιμοποιούν τα εισιτήριά τους απευθείας μέσω του κινητού τους τηλεφώνου, χωρίς να χρειάζεται φυσική κάρτα ή επίσκεψη σε εκδοτήριο, αποκτούν οι επιβάτες της πρωτεύουσας, καθώς ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών εγκαινιάζει από τις 15 Νοεμβρίου την άυλη κάρτα ATH.ENA GO.
Η νέα υπηρεσία βασίζεται στο διεθνώς αναγνωρισμένο σύστημα Account-Based Ticketing (ABT), που μεταφέρει τη διαχείριση του εισιτηρίου σε προσωπικό λογαριασμό. Ο χρήστης θα μπορεί να δημιουργεί το προφίλ του στην εφαρμογή, να δηλώνει αν δικαιούται εκπτώσεις (ως φοιτητής, άνεργος, πολύτεκνος κ.λπ.) και να έχει πλήρη εικόνα των διαδρομών και των πληρωμών του σε πραγματικό χρόνο. Με το ATH.ENA GO, το εισιτήριο αποκτά πλέον ψηφιακή μορφή στο κινητό, το οποίο μπορεί να επαναφορτίζεται με τον χρήστη να έχει τη δυνατότητα να αγοράζει νέα προϊόντα, από απλά εισιτήρια 90 λεπτών έως και ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών.
Μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες της νέας πλατφόρμας είναι ότι επιτρέπει την πληρωμή μετά τη διαδρομή, με βάση το πραγματικό κόστος μετακίνησης. Αυτό το μοντέλο, παρόμοιο με τις ανέπαφες τραπεζικές συναλλαγές, απευθύνεται κυρίως στους συχνούς χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και στόχο έχει να κάνει τη μετακίνηση πιο ευέλικτη και δίκαιη. Επιπλέον, το σύστημα θα λειτουργεί ακόμα και χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο για περιορισμένο αριθμό διαδρομών, ενώ σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής της συσκευής, ο επιβάτης θα μπορεί να ακυρώσει άμεσα την κάρτα του μέσα από την ίδια την εφαρμογή.
Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα διαχείρισης πολλαπλών καρτών από έναν λογαριασμό, κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο για οικογένειες, καθώς ένας γονιός μπορεί να φορτίζει και την κάρτα του παιδιού του. Επιπλέον θα δίνεται η δυνατότητα επιλογής προσωποποιημένου ή ανώνυμου προφίλ, με το πρώτο να δίνει πρόσβαση σε εκπτώσεις και προσφορές.
Μείωση κόστους
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ, Γιώργο Σπηλιόπουλο και τη σχετική ενημέρωση που έκανε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, η μετάβαση στην άυλη κάρτα αναμένεται να αποφέρει σημαντική εξοικονόμηση πόρων, καθώς τα χάρτινα εισιτήρια κοστίζουν 10 λεπτά του ευρώ έκαστο, ποσό που μεταφράζεται σε περίπου πέντε εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Παρότι δεν προβλέπεται πλήρης κατάργηση των χάρτινων εισιτηρίων, η σταδιακή ψηφιακή μετάβαση θα μειώσει το κόστος παραγωγής, αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Οργανισμού. Παράλληλα, οι επιβάτες θα μπορούν να βλέπουν το ιστορικό των μετακινήσεών τους, να ελέγχουν χρεώσεις ή να αμφισβητούν τυχόν λανθασμένες χρεώσεις, με όλα τα δεδομένα να παραμένουν πλήρως κρυπτογραφημένα, καθώς ο ΟΑΣΑ θα αξιοποιεί μόνο ανώνυμα στατιστικά στοιχεία για τη βελτίωση των δρομολογίων.
Όπως ανέφερε ο κ. Σπηλιόπουλος, ο οργανισμός υλοποιεί ένα τριπλό σχέδιο μετασχηματισμού που περιλαμβάνει την αξιοποίηση δεδομένων, τη συνεργασία με τους ΟΤΑ και την ενεργειακή ανανέωση του στόλου. Στο πλαίσιο αυτό, αναβαθμίζεται και η τηλεματική, ώστε οι επιβάτες να μπορούν σύντομα να λαμβάνουν push notifications λίγα λεπτά πριν την άφιξη του λεωφορείου ή του τραμ. Το νέο αυτό σύστημα ειδοποιήσεων θα συμβάλει στη μείωση του χρόνου αναμονής και στη βελτίωση της εμπειρίας μετακίνησης.
Διαδρομές σχεδιασμένες με ΑΙ
Σε επόμενο στάδιο, σχεδιάζεται η ανάπτυξη της πλατφόρμας Mobility as a Service (MaaS), η οποία θα επιτρέπει στον χρήστη να οργανώνει ολόκληρη τη διαδρομή του, συνδυάζοντας μέσα όπως λεωφορείο, μετρό, ταξί, ποδήλατο ή πατίνι μέσα από μία ενιαία εφαρμογή. Κεντρικό ρόλο θα έχει και η Τεχνητή Νοημοσύνη, που θα χρησιμοποιείται για να προβλέπει την κυκλοφορία και να προσαρμόζει τα δρομολόγια σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες.
Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ επενδύει στην ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου, καθώς ήδη 950 νέα οχήματα – ηλεκτρικά και φυσικού αερίου – κινούνται στους δρόμους, ενώ ορισμένα από τα 200 παλαιά τρόλεϊ προβλέπεται να αντικατασταθούν με νέου τύπου IMC, τα οποία φορτίζουν εν κινήσει. Σημαντική είναι και η πρόοδος στο λεγόμενο «πράσινο κύμα» του τραμ, που δίνει προτεραιότητα στα φανάρια. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΟΑΣΑ, η εφαρμογή του μείωσε τη διαδρομή Σύνταγμα – Φάληρο από 12 σε 9 λεπτά γεγονός που αύξησε την επιβατική κίνηση κατά 70%.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην προσβασιμότητα. Αν και τα οχήματα είναι πλέον πλήρως προσβάσιμα, τα σημεία στάσης συχνά παραμένουν προβληματικά. Για τον λόγο αυτό, ο ΟΑΣΑ συνεργάζεται με τους δήμους, προσφέροντας πρότυπα στάσεων και λύσεις για το «τελευταίο μίλι» της διαδρομής.
Ο οργανισμός παρακολουθεί και τις εξελίξεις αναφορικά με τη δημιουργία «πράσινων ζωνών» και περιορισμού της εισόδου ρυπογόνων οχημάτων στα πρότυπα του Λονδίνου όπου ήδη εφαρμόζεται, ενώ προχωρά τη λειτουργία «πράσινων γραμμών» με μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία στα κέντρα της Αθήνας και του Πειραιά.