Ανάποδα γύρισε την κλεψύδρα η ΣΤΑΣΥ για ένα από τα πλέον υποσχόμενα έργα που έχει εντάξει στον προγραμματισμό της και σχετίζεται άμεσα με το νούμερο ένα πρόβλημα του αθηναϊκού μετρό τουλάχιστον κατά τους θερινούς μήνες.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η προκήρυξη του διαγωνισμού που αφορά την εκτεταμένη αναβάθμιση σημαντικού μέρους του στόλου βρίσκεται στην τελική ευθεία, ανοίγοντας τον δρόμο για την εγκατάσταση κλιματισμού και τον εκσυγχρονισμό 12 εκ των παλαιότερων συρμών των Γραμμών 2 και 3 του μετρό που παραμένουν σε κυκλοφορία από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του.
Πρόκειται για τους γνωστούς γαλλικούς συρμούς πρώτης γενιάς, οι οποίοι κυκλοφορούν από το 2000 και φέτος συμπληρώνουν 26 χρόνια συνεχούς κίνησης. Παρά το γεγονός ότι εξακολουθούν να εξυπηρετούν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες, σχεδιάστηκαν με τεχνολογικές προδιαγραφές της δεκαετίας του 1990 και αποτελούν τη μοναδική κατηγορία συρμών του δικτύου που δεν διαθέτει σύστημα κλιματισμού από την κατασκευή της.
Η έλλειψη αυτή γίνεται ιδιαίτερα αισθητή κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν η αυξημένη επιβατική κίνηση σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες δημιουργεί εξαιρετικά δυσάρεστες συνθήκες στο εσωτερικό των βαγονιών. Το πρόβλημα επανέρχεται κάθε χρόνο στο προσκήνιο, ιδίως σε περιόδους καύσωνα, με τους επιβάτες να διαμαρτύρονται για τις συνθήκες μετακίνησης στο υπόγειο δίκτυο της Αθήνας.
Η σχεδιαζόμενη παρέμβαση, πάντως, δεν περιορίζεται μόνο στην εγκατάσταση κλιματιστικών μονάδων, καθώς σύμφωνα με τον προγραμματισμό, οι συρμοί που θα επιλεγούν θα υποβληθούν σε ουσιαστική ανακατασκευή, η οποία θα παρατείνει σημαντικά τον επιχειρησιακό τους βίο και θα αναβαθμίσει συνολικά το επίπεδο εξυπηρέτησης.
Από τους συνολικά 28 συρμούς της συγκεκριμένης σειράς – εκ των οποίων τέσσερις έχουν παραχωρηθεί ως «δάνειο» στη Γραμμή 1 (ηλεκτρικός) – η πρώτη φάση του προγράμματος ανακαίνισης θα αφορά 12 συρμούς. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται και τέσσερις που σήμερα έχουν παροπλιστεί και παραμένουν εκτός κυκλοφορίας λόγω παλαιότητας και τεχνικών προβλημάτων.
Οι εργασίες που προβλέπονται είναι εκτεταμένες, καθώς εκτός από τα νέα συστήματα κλιματισμού, θα τοποθετηθούν κάμερες ασφαλείας κλειστού κυκλώματος, σύγχρονες ηλεκτρονικές οθόνες και πινακίδες πληροφόρησης επιβατών, εξοπλισμός ασύρματης μετάδοσης τεχνικών δεδομένων, συστήματα καταγραφής συμβάντων, καθώς και νέες παρεμβάσεις ηχομόνωσης για τον περιορισμό του θορύβου στο εσωτερικό των βαγονιών.
Στόχος είναι οι συγκεκριμένοι συρμοί να αποκτήσουν λειτουργικά χαρακτηριστικά που προσεγγίζουν τα σημερινά πρότυπα λειτουργίας του δικτύου, καλύπτοντας μέρος του τεχνολογικού χάσματος που έχει δημιουργήσει ο συνδυασμός της πολυετούς χρήσης τους και της μη ανανέωσης του τροχαίου υλικού της εταιρείας.
Αν και η προκήρυξη του διαγωνισμού πιθανότατα και εντός της επόμενης εβδομάδας σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, αποτελεί μία ιδιαίτερα θετική εξέλιξη, οι επιβάτες δεν θα δουν άμεσα αποτελέσματα και θα έχουν σίγουρα μπροστά τους τουλάχιστον άλλα δύο θερμά καλοκαίρια σε συρμούς – «φούρνους». Οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι η διαγωνιστική διαδικασία, εφόσον δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις, θα ολοκληρωθεί εντός του 2026. Ωστόσο η υλοποίηση του έργου θα απαιτήσει αρκετό χρόνο, γεγονός που μεταθέτει τις πρώτες παραδόσεις αναβαθμισμένων συρμών το νωρίτερο για το 2028.
Το έργο εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια εκσυγχρονισμού των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας και συνοδεύεται από παρεμβάσεις που αφορούν και την ενεργειακή αποδοτικότητα του συστήματος. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 149,5 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει, πέραν της αναβάθμισης των συρμών, την εγκατάσταση τεσσάρων υποσταθμών ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση των τρένων.
Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει την αξιοποίηση μέρους της ενέργειας που παράγεται κατά το φρενάρισμα των συρμών, συμβάλλοντας στη μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και στη βελτίωση της συνολικής ενεργειακής απόδοσης του δικτύου. Αντίστοιχες εφαρμογές βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και στη γραμμή 1.
Καθοριστικό βήμα για την προώθηση της επένδυσης αποτέλεσε η πρόσφατη ένταξή της στο τομεακό πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» του ΕΣΠΑ. Η χρηματοδότηση αφορά το έργο «Αναβάθμιση συρμών και εγκατάσταση κλιματιστικών σε συρμούς που εξυπηρετούν τις γραμμές 2 και 3 του Μετρό Αθήνας και ανάκτηση ενέργειας μέσω της αναβάθμισης τεσσάρων υποσταθμών έλξης».
Περισσότερες ειδήσεις
Επόμενη «στάση» για τη Γραμμή 4 το 2032 – Το μεγάλο «αγκάθι» των 41,6 εκατ. ευρώ