Σε μια νέα εποχή αναδιοργάνωσης της στάθμευσης οχημάτων εισέρχεται σταδιακά η Αθήνα, με στόχο την αποσυμφόρηση του κέντρου και τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης. Ένα από τα σημαντικότερα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η επαναλειτουργία του υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία Κοτζιά που αναμένεται μέχρι το τέλος του 2025, προσφέροντας 500 νέες θέσεις στο πυκνοκατοικημένο εμπορικό τρίγωνο. Η κίνηση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο παρεμβάσεων που περιλαμβάνει επίσης τις πλατείες Κλαυθμώνος και Βαρβακείου, καθώς και νέες πιθανές υποδομές στην Κυψέλη και στο Παγκράτι.
Η υπόθεση του parking στην πλατεία Κοτζιά δεν ήταν απλή, καθώς ο χώρος παρέμενε για χρόνια σε καθεστώς ιδιωτικής διαχείρισης με σοβαρές παρατυπίες. Η εταιρεία που είχε τη διαχείριση σταμάτησε να καταβάλει μισθώματα από το 2013, ενώ συνέχισε να λειτουργεί κανονικά μέχρι το 2024 με τα έσοδα να μεταφέρονται σε λογαριασμό στην Ιρλανδία. Όταν η οφειλή ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο ευρώ ο δήμος Αθηναίων προχώρησε σε αποβολή της εταιρείας και παρέλαβε τον χώρο τον Αύγουστο του ίδιου έτους με σκοπό την πλήρη ανακαίνιση και αξιοποίησή του.
Και όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που ολόκληρη η Αθήνα αντιμετωπίζει πλέον ένα εκρηκτικό σκηνικό γύρω από τη στάθμευση. Η ζήτηση για θέσεις parking έχει οδηγήσει σε ιλιγγιώδη άνοδο τιμών τόσο στην πώληση όσο και στην ενοικίαση. Σε ορισμένες περιοχές η τιμή για μια θέση στάθμευσης ξεπερνά ακόμη και εκείνη ενός μικρού διαμερίσματος. Στο Κολωνάκι οι τιμές ξεπερνούν τις 380 χιλιάδες ευρώ, στην Κηφισιά καταγράφηκε αγοραπωλησία με σχεδόν μισό εκατομμύριο για μόλις 18 τετραγωνικά, ενώ στη Γλυφάδα ακόμη και μια μικρή θέση των 12 τετραγωνικών φτάνει τις 50 χιλιάδες. Αντίστοιχα, υψηλές είναι και οι τιμές ενοικίασης με τη Βασιλίσσης Σοφίας να καταγράφει 700 ευρώ τον μήνα για υπόγεια θέση μόλις 11 τετραγωνικών.
Μέσα σε αυτό το κλίμα κρίσης, η πόλη επιχειρεί να ανακτήσει τον έλεγχο του χώρου και να προσφέρει σύγχρονες λύσεις. Δίπλα στο έργο της πλατείας Κοτζιά ακολουθεί το νέο υπόγειο πάρκινγκ που σχεδιάζεται στη Νέα Ιωνία. Εκεί προβλέπεται η δημιουργία 360 θέσεων στάθμευσης με παράλληλη υπέργεια ανάπλαση και πράσινο. Οι εργασίες αναμένεται να διαρκέσουν περίπου δύο χρόνια και στόχος είναι η σύνδεση του πάρκινγκ με τις τοπικές μετακινήσεις και τον σταθμό του ηλεκτρικού.
Στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος στο πλαίσιο της επέκτασής του, σύντομα θα ξεκινήσει η κατασκευή πολυώροφου χώρου στάθμευσης με 7 επίπεδα και συνολική χωρητικότητα 3.365 οχημάτων Το έργο προχωρά με προϋπολογισμό 88 εκατομμύρια ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027, εξυπηρετώντας κρίσιμες ανάγκες στον μεγαλύτερο συγκοινωνιακό κόμβο της χώρας
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και το μεγάλο έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη στη Γλυφάδα. Εκεί αναμένεται να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ τριών επιπέδων μπροστά από το Δημαρχείο της πόλης, με συνολική χωρητικότητα περίπου 700 θέσεων. Παράλληλα, προβλέπεται η κατασκευή γέφυρας που θα συνδέει απευθείας το κέντρο της Γλυφάδας με το παραλιακό της μέτωπο δημιουργώντας μια νέα αστική σύνδεση μεγάλης σημασίας. Ο χώρος πάνω από το πάρκινγκ θα διαμορφωθεί σε δημόσιο χώρο με πράσινο και δυνατότητα πολιτιστικών δραστηριοτήτων, ενώ ήδη ξεκίνησαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις όπως η μεταφορά της λαϊκής αγοράς για να προχωρήσουν οι εργασίες. Ο δήμος σχεδιάζει επίσης ένα νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που θα οργανώνει τις διαθέσιμες θέσεις για κατοίκους επισκέπτες και επαγγελματίες.
Παρά τα σημαντικά αυτά έργα, η Αθήνα παραμένει και πίσω σε υποδομές μετεπιβίβασης, καθώς διαθέτει μόλις 3 χιλιάδες θέσεις στάθμευσης που εξυπηρετούν άμεσα σταθμούς του μετρό. Οι περιοχές γύρω από αυτούς τους σταθμούς μετατρέπονται καθημερινά σε σημεία ασφυξίας με αυτοκίνητα που σταθμεύουν πρόχειρα για να εξυπηρετήσουν ανάγκες μετακίνησης ενισχύοντας έτσι την κυκλοφοριακή επιβάρυνση των τοπικών γειτονιών
Η ανάγκη για οργανωμένη στάθμευση δεν είναι πια πολυτέλεια, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης. Τα νέα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη δείχνουν ότι γίνεται επιτέλους ένα βήμα προς μια πιο βιώσιμη και λειτουργική Αθήνα, όπου το ΙΧ θα έχει θέση χωρίς να καταλαμβάνει τον δημόσιο χώρο και την καθημερινότητα των κατοίκων.
Περισσότερες ειδήσεις