Λίγες εβδομάδες μετά την παρουσίαση του ολιστικού σχεδίου μεταρρύθμισης της ελληνικής αεροναυτιλίας και της επικείμενης μετατροπής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας επανήλθε σήμερα στη Βουλή, αποκαλύπτοντας για πρώτη φορά το αναλυτικό περιεχόμενο του τριετούς Σχεδίου Δράσης 2025–2028.
Το σχέδιο αυτό, που αποτελεί τον πυρήνα της μεγάλης μεταρρύθμισης, περιλαμβάνει 364 στοχευμένες δράσεις σε επτά στρατηγικούς πυλώνες και έρχεται να συμπληρώσει τον θεσμικό μετασχηματισμό της ΥΠΑ, βάζοντας σε εφαρμογή χειροπιαστά έργα για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας, την αναβάθμιση κρίσιμων υποδομών και την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ο κ. Δήμας επισήμανε ότι πρόκειται για έναν ολιστικό σχεδιασμό που φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει χρόνιες παθογένειες και να θωρακίσει τη χώρα απέναντι σε ευρωπαϊκές παρατηρήσεις και κυρώσεις, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ασφαλέστερες πτήσεις, καλύτερες υπηρεσίες και υψηλότερο επίπεδο συμμόρφωσης με το κοινοτικό δίκαιο.
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο κ. Δήμας παρουσίασε το νέο τριετές Σχέδιο Δράσης για την περίοδο 2025–2028, το οποίο περιλαμβάνει 364 στοχευμένες δράσεις και υλοποιείται σε συνεργασία με τη DG MOVE, την EASA και το EUROCONTROL. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πλέγμα παρεμβάσεων που αναπτύσσεται σε επτά βασικούς πυλώνες, με κάθε έναν να εστιάζει σε διαφορετικό τομέα αναβάθμισης.
Σύμφωνα με τον Υπουργό, ο πρώτος πυλώνας αφορά την παρακολούθηση και τον συντονισμό της υλοποίησης, ώστε το σχέδιο να προχωρά έγκαιρα και σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο δεύτερος εστιάζει στην ανάπτυξη Υπηρεσιών Ζεύξης Δεδομένων (Data Link Services – DLS), που θα επιτρέπουν την ασφαλή ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στον τρίτο πυλώνα, την αναβάθμιση του Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM/DPS Upgrade – TopSky ATC One), ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα διεθνώς. Παράλληλα, ο τέταρτος πυλώνας αφορά την εφαρμογή Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN), που θα εκσυγχρονίσει τον ελληνικό εναέριο χώρο με νέες, αποδοτικότερες διαδικασίες πτήσης (RNP).
Ο πέμπτος πυλώνας προβλέπει την εγκατάσταση νέων ραντάρ Mode S, με αναβάθμιση επτά υφιστάμενων μέσω του έργου «Pallas T1» και την προμήθεια οκτώ νέων, τα οποία θα διασυνδεθούν πλήρως με το TopSky DPS, όπως απαιτεί ο Κανονισμός (ΕΕ) 1207/2011. Ο έκτος πυλώνας επικεντρώνεται στην πλήρη εφαρμογή του Κανονισμού CP1, μέσω δράσεων συμμόρφωσης με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/116 στο πλαίσιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, ενώ ο έβδομος αφορά τον θεσμικό και οργανωτικό μετασχηματισμό της ΥΠΑ, με στόχο την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της λογοδοσίας.
Ο Υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη στελέχωση της ΥΠΑ, τονίζοντας ότι η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί κεντρικό πυλώνα του σχεδίου. Όπως ανέφερε, 97 νέοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας αναμένεται να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους έως τον Μάρτιο του 2026, ενώ έχουν ήδη προγραμματιστεί 72 επιπλέον προσλήψεις το ίδιο έτος.
Παράλληλα, βρίσκονται σε τελικό στάδιο οι διαδικασίες για την πρόσληψη 43 επιστημόνων Ηλεκτρονικών (ATSEP) και 28 υπαλλήλων AFISO για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Επιπλέον, για το 2026 έχουν εγκριθεί ακόμη 100 νέες θέσεις σε διάφορους κλάδους της ΥΠΑ, ενισχύοντας καθοριστικά τη λειτουργία της.
Σύμφωνα με τον κ. Δήμα, οι κινήσεις αυτές θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να αποκτήσει ένα σύγχρονο, πλήρως στελεχωμένο και τεχνολογικά προηγμένο σύστημα αεροναυτιλίας, ικανό να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις του διεθνούς αεροπορικού περιβάλλοντος και να θωρακίσει τον ρόλο της χώρας στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο.