MENU

Σε πλήρη εφαρμογή το ψηφιακό «μάτι» για τα ανασφάλιστα οχήματα – Καμπάνες έως 1.000 ευρώ

Στο «on» οι εξάμηνες διασταυρώσεις για ασφάλιση, τέλη και ΚΤΕΟ – Τι ισχύει για τις ενστάσεις και τα πρόστιμα

Από φέτος, οι ελληνικοί δρόμοι αποκτούν… «μάτια». Το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διασταυρώσεων οχημάτων τίθεται σε πλήρη λειτουργία και θα εντοπίζει ανασφάλιστα, αδήλωτα ή «σε ακινησία» οχήματα, με αυτόματους ελέγχους κάθε έξι μήνες.

Πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα ψηφιακής διακυβέρνησης και φορολογικής δικαιοσύνης, που στοχεύει να βάλει τέλος στα οχήματα-«φαντάσματα» που κυκλοφορούν χωρίς ασφάλεια, χωρίς τέλη ή χωρίς ΚΤΕΟ.

Πότε ξεκινούν οι έλεγχοι

Η πρώτη ηλεκτρονική διασταύρωση πραγματοποιήθηκε στις 2 Ιουνίου 2025, σηματοδοτώντας την έναρξη του νέου ψηφιακού μηχανισμού ελέγχου. Από το 2026 και εφεξής, το σύστημα θα πραγματοποιεί δύο τακτικούς ελέγχους ετησίως — την 1η Μαρτίου και την 1η Αυγούστου κάθε έτους.

Στην πρώτη φάση εξετάζονται επιβατικά, φορτηγά και δίκυκλα ιδιωτικής χρήσης με έναν ιδιοκτήτη και έγκυρο αριθμό κυκλοφορίας. Για το 2025, ο έλεγχος ΚΤΕΟ δεν περιλαμβάνεται ακόμη, ενώ η ασφάλιση εξετάζεται βάσει της ημερομηνίας αναφοράς.

Τι “βλέπει” το νέο σύστημα

Το ηλεκτρονικό σύστημα εντοπίζει αυτόματα:

  • Ανασφάλιστα οχήματα: όταν δεν υπάρχει ενεργό ασφαλιστήριο εντός του τελευταίου εξαμήνου και το όχημα κυκλοφορεί.
  • Απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας: όταν δεν έχουν εξοφληθεί για οποιοδήποτε από τα τελευταία πέντε έτη.
  • Έλλειψη ΚΤΕΟ: από το 2026 θα ελέγχεται η ύπαρξη έγκυρου δελτίου τεχνικού ελέγχου («Επιτυχής», «Δευτερεύουσες» ή «Σοβαρές ελλείψεις»).
  • Εικονική ακινησία: εντοπίζονται οχήματα δηλωμένα σε ακινησία που κυκλοφορούν κανονικά, καθώς και περιπτώσεις κλοπής ή μη ολοκληρωμένης μεταβίβασης.

Τα πρόστιμα – από 250 έως 1.000 ευρώ και ψηφιακό τέλος 2,4%

Οι κυρώσεις είναι «τσουχτερές» και αυτοματοποιημένες:

Για ανασφάλιστα οχήματα:

  • 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης
  • 500 ευρώ για επιβατηγά
  • 250 ευρώ για δίκυκλα

Για απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας:
Καταλογίζονται τα οφειλόμενα τέλη ανά έτος, με προσαυξήσεις 25%, 50% ή 100% για εκπρόθεσμη πληρωμή.

Για έλλειψη ΚΤΕΟ:
Επιβάλλεται πρόστιμο 400 ευρώ βάσει του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Όλα τα πρόστιμα επιβαρύνονται με ψηφιακό τέλος συναλλαγής 2,4%.

Πώς ειδοποιούνται οι παραβάτες – προθεσμία και ένσταση

Πριν την επιβολή προστίμου, οι ιδιοκτήτες λαμβάνουν προειδοποίηση μέσω email, SMS ή gov.gr wallet, με περιθώριο 15 ημερών για συμμόρφωση.

Αν η παράβαση παραμείνει, η πράξη προστίμου αναρτάται στο πληροφοριακό σύστημα και κοινοποιείται ηλεκτρονικά. Θεωρείται νομίμως κοινοποιημένη μετά από 10 ημέρες.
Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, η ευθύνη είναι αλληλέγγυα και εις ολόκληρον.

Οι ενστάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr) εντός 10 εργάσιμων ημερών και εξετάζονται από:

  • τις ΔΟΥ ή το ΚΕΦΟΔΕ για τέλη κυκλοφορίας,
  • τις Επιχειρησιακές Διευθύνσεις ΣΔΟΕ για ανασφάλιστα,
  • το Υπουργείο Υποδομών για ΚΤΕΟ.

Αν ο ιδιοκτήτης έχει ήδη συμμορφωθεί, η ένσταση γίνεται αυτομάτως αποδεκτή. Η απόφαση εκδίδεται εντός 30 ημερών.

Επανέλεγχος και αυστηρότερες ποινές για υπότροπους

Μετά την επιβολή προστίμου, πραγματοποιείται υποχρεωτικός επανέλεγχος μέσα σε τρεις μήνες. Αν διαπιστωθεί εκ νέου παράβαση, αφαιρούνται η άδεια και οι πινακίδες από την αστυνομική αρχή.

Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε τριετία, το πρόστιμο διπλασιάζεται — φτάνοντας έως και 2.000 ευρώ — και τα στοιχεία κυκλοφορίας αφαιρούνται άμεσα.
Η επαναφορά τους γίνεται μόνο με ασφάλιση, δελτίο ΚΤΕΟ, απόδειξη πληρωμής τελών και του προστίμου.

Το «ψηφιακό μάτι» της ΑΑΔΕ και των υπουργείων

Η νέα υπουργική απόφαση (175625 ΕΞ 2025), που υπογράφεται από τους Υφυπουργούς Γ. Κώτσηρα, Μ. Χρυσοχοΐδη, Κ. Κυρανάκη, Δ. Παπαστεργίου και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή, καθορίζει τις λεπτομέρειες των ελέγχων.

Δημιουργείται το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων, το οποίο συνδέει τα μητρώα της ΑΑΔΕ, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Αυτοκινήτων και της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος.

Η ταυτοποίηση κάθε οχήματος γίνεται μέσω αριθμού πλαισίου, πινακίδας, τεχνικών χαρακτηριστικών και στοιχείων ιδιοκτησίας.

Σχετικά Άρθρα