Από φέτος, οι ελληνικοί δρόμοι αποκτούν… «μάτια». Το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διασταυρώσεων οχημάτων τίθεται σε πλήρη λειτουργία και θα εντοπίζει ανασφάλιστα, αδήλωτα ή «σε ακινησία» οχήματα, με αυτόματους ελέγχους κάθε έξι μήνες.
Πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα ψηφιακής διακυβέρνησης και φορολογικής δικαιοσύνης, που στοχεύει να βάλει τέλος στα οχήματα-«φαντάσματα» που κυκλοφορούν χωρίς ασφάλεια, χωρίς τέλη ή χωρίς ΚΤΕΟ.
Η πρώτη ηλεκτρονική διασταύρωση πραγματοποιήθηκε στις 2 Ιουνίου 2025, σηματοδοτώντας την έναρξη του νέου ψηφιακού μηχανισμού ελέγχου. Από το 2026 και εφεξής, το σύστημα θα πραγματοποιεί δύο τακτικούς ελέγχους ετησίως — την 1η Μαρτίου και την 1η Αυγούστου κάθε έτους.
Στην πρώτη φάση εξετάζονται επιβατικά, φορτηγά και δίκυκλα ιδιωτικής χρήσης με έναν ιδιοκτήτη και έγκυρο αριθμό κυκλοφορίας. Για το 2025, ο έλεγχος ΚΤΕΟ δεν περιλαμβάνεται ακόμη, ενώ η ασφάλιση εξετάζεται βάσει της ημερομηνίας αναφοράς.
Το ηλεκτρονικό σύστημα εντοπίζει αυτόματα:
Οι κυρώσεις είναι «τσουχτερές» και αυτοματοποιημένες:
Για ανασφάλιστα οχήματα:
Για απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας:
Καταλογίζονται τα οφειλόμενα τέλη ανά έτος, με προσαυξήσεις 25%, 50% ή 100% για εκπρόθεσμη πληρωμή.
Για έλλειψη ΚΤΕΟ:
Επιβάλλεται πρόστιμο 400 ευρώ βάσει του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Όλα τα πρόστιμα επιβαρύνονται με ψηφιακό τέλος συναλλαγής 2,4%.
Πριν την επιβολή προστίμου, οι ιδιοκτήτες λαμβάνουν προειδοποίηση μέσω email, SMS ή gov.gr wallet, με περιθώριο 15 ημερών για συμμόρφωση.
Αν η παράβαση παραμείνει, η πράξη προστίμου αναρτάται στο πληροφοριακό σύστημα και κοινοποιείται ηλεκτρονικά. Θεωρείται νομίμως κοινοποιημένη μετά από 10 ημέρες.
Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, η ευθύνη είναι αλληλέγγυα και εις ολόκληρον.
Οι ενστάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr) εντός 10 εργάσιμων ημερών και εξετάζονται από:
Αν ο ιδιοκτήτης έχει ήδη συμμορφωθεί, η ένσταση γίνεται αυτομάτως αποδεκτή. Η απόφαση εκδίδεται εντός 30 ημερών.
Μετά την επιβολή προστίμου, πραγματοποιείται υποχρεωτικός επανέλεγχος μέσα σε τρεις μήνες. Αν διαπιστωθεί εκ νέου παράβαση, αφαιρούνται η άδεια και οι πινακίδες από την αστυνομική αρχή.
Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε τριετία, το πρόστιμο διπλασιάζεται — φτάνοντας έως και 2.000 ευρώ — και τα στοιχεία κυκλοφορίας αφαιρούνται άμεσα.
Η επαναφορά τους γίνεται μόνο με ασφάλιση, δελτίο ΚΤΕΟ, απόδειξη πληρωμής τελών και του προστίμου.
Η νέα υπουργική απόφαση (175625 ΕΞ 2025), που υπογράφεται από τους Υφυπουργούς Γ. Κώτσηρα, Μ. Χρυσοχοΐδη, Κ. Κυρανάκη, Δ. Παπαστεργίου και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή, καθορίζει τις λεπτομέρειες των ελέγχων.
Δημιουργείται το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων, το οποίο συνδέει τα μητρώα της ΑΑΔΕ, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Αυτοκινήτων και της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος.
Η ταυτοποίηση κάθε οχήματος γίνεται μέσω αριθμού πλαισίου, πινακίδας, τεχνικών χαρακτηριστικών και στοιχείων ιδιοκτησίας.