Σε ακόμα μία σύμβαση – γέφυρα αναγκάζεται να καταφύγει ο ΟΣΕΘ προκειμένου να μην μείνουν στον «αέρα» αρκετές λεωφορειακές γραμμές στη Θεσσαλονίκη ύστερα από το «πάγωμα» του μεγάλου πολυετούς διαγωνισμού για την παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου στη συμπρωτεύουσα εξαιτίας των δικαστικών προσφυγών.
Με στόχο να διασφαλίσει την απρόσκοπτη παροχή συγκοινωνιακού έργου στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης κατά το μεταβατικό έτος 2026, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου προκήρυξε νέο διαγωνισμό για την παροχή υπηρεσιών δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία.
Η νέα σύμβαση θα έχει διάρκεια δέκα μηνών αρχής γενομένης από την 1η Μαρτίου 2026 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2026, με δυνατότητα επέκτασης για έως δύο επιπλέον μήνες, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεσης της μεγάλης δεκαετούς σύμβασης που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.
Η νέα διαδικασία αποτέλεσε ουσιαστικά μονόδρομο στο φόντο της προσωρινής αναστολής του μεγάλου Δημόσιου Διεθνούς Διαγωνισμού, που είχε προκηρυχθεί από τον Αύγουστο του 2024 και αφορά τη δεκαετή ανάθεση συγκοινωνιακού έργου μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Η διαγωνιστική διαδικασία έχει «παγώσει» εξαιτίας προσφυγών ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας από συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς, με τον Οργανισμό να αναφέρει στη νέα διακήρυξη ότι «δεν αναμένεται η επίτευξη κατακύρωσης της σύμβασης και τελικής ανάθεσης έργου μέχρι τη λήξη του πρώτου τριμήνου του 2026». Ως εκ τούτου, ο ΟΣΕΘ προχωρά στη νέα σύμβαση για να καλύψει το συγκοινωνιακό κενό.
Η σύμβαση αφορά μόνο το συγκοινωνιακό έργο που σήμερα υλοποιείται από την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ (και όχι το έργο του ΟΑΣΘ), καλύπτοντας κυρίως περιαστικές περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Εκτιμάται ότι κατά την περίοδο ισχύος θα εκτελεστούν περίπου 17 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα.
Στα 49,2 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός της σύμβασης – γέφυρα
Για την κάλυψη του έργου απαιτούνται τουλάχιστον 220 λεωφορεία, αστικού τύπου – είτε ιδιόκτητα είτε μισθωμένα – με δυνατότητα εξυπηρέτησης ΑμεΑ και συμβατότητα με το υφιστάμενο σύστημα τηλεματικής του ΟΣΕΘ/ΟΑΣΘ.
Συγκεκριμένα ορίζεται ότι:
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να διανύσουν περί τα 5.400.000 οχηματοχιλιόμετρα, ενώ τα θερμικά περίπου 11.600.000 οχηματοχιλιόμετρα μέσα στο διάστημα της σύμβασης.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της σύμβασης για τους δέκα μήνες ανέρχεται στα 41,07 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ και ανεβαίνει στα 49,29 εκατ. ευρώ εάν συνυπολογιστεί η προαίρεση.
Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί από τον Τακτικό Προϋπολογισμό των οικονομικών ετών 2026 – 2027, ενώ έχει ήδη εγκριθεί η σχετική πολυετής υποχρέωση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η εκτιμώμενη τιμή ανά οχηματοχιλιόμετρο είναι 2,302 ευρώ για τα ηλεκτρικά λεωφορεία και 2,062 ευρώ για τα θερμικά λεωφορεία χωρίς να συμπεριλαμβάνεται στην τιμή η ρήτρα καυσίμου. Στην τρέχουσα σύμβαση του ΟΣΕΘ η τιμή ήταν 2,014 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΣΕΘ είχε διευκρινίσει σε σχετική ανακοίνωση το περασμένο καλοκαίρι ότι η ισχύουσα σύμβαση με την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ τρέχει κανονικά έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, με δυνατότητα δίμηνης παράτασης. Ωστόσο ο χρόνος που απομένει δεν επαρκεί για να τελεσφορήσει ο πολυετής διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη με τον Οργανισμό να σημειώνει ότι η προσωρινή αναστολή οφείλεται αποκλειστικά σε νομικές προσφυγές.
Για 10 + 1 έτος η διάρκεια του έργου που θα ανατεθεί από τον ΟΣΕΘ
Ο διαγωνισμός του ΟΣΕΘ προκηρύχθηκε τον Αύγουστο του 2024 με προϋπολογισμό ύψους 602 εκατ. ευρώ και αφορά την παροχή υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών στο περιαστικό και εν μέρει στο αστικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης. Η σύμβαση θα έχει διάρκεια έως 10 + 1 έτη (132 μήνες), εκ των οποίων έως ένα έτος θα είναι η περίοδος μετάβασης από την ημερομηνία υπογραφής της έως την ημερομηνία έναρξης των υπηρεσιών και δέκα έτη η περίοδος παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, με δυνατότητα χρονικής επέκτασης των υπηρεσιών έως πέντε επιπλέον έτη.
Το έργο που κατ’ αρχήν καλείται να ικανοποιήσει ο ανάδοχος σε ετήσια βάση είναι περίπου 20 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, ενώ η προκήρυξη προβλέπει δικαίωμα προαίρεσης ως εξής:
Ο διαγωνισμός απαιτούσε στόλο 220 οχημάτων, μαζί με τα εφεδρικά οχήματα, ο οποίος θα είναι δυνατόν να περιλαμβάνει διαφορετικούς τύπους οχημάτων ως προς το μέγεθος και τη χωρητικότητά τους. Όλα τα οχήματα θα πρέπει να είναι καινούργια κατά την ημέρα κυκλοφορίας τους από τον ανάδοχο, ο οποίος θα πρέπει να εξασφαλίσει την προμήθεια του 50% του στόλου εντός του πρώτου έτους των υπηρεσιών και το υπόλοιπο 50% εντός του πρώτου εξαμήνου του δευτέρου έτους.
Από το σύνολο των 220 οχημάτων, τα 62 κατ’ ελάχιστον θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, ενώ όλα θα πρέπει να διαθέτουν κλιματισμό, χώρο και εξοπλισμό για εξυπηρέτηση ενός τουλάχιστον ατόμου με προβλήματα κινητικότητας (ΑμεΑ), καθώς και συστήματα καταμέτρησης επιβατών κατά την άνοδο και κάθοδο σε όλες τις θύρες.
Ο διαγωνισμός περιλάμβανε μοναδιαίο κόστος χιλιομέτρου στα 2,2 ευρώ για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,4 ευρώ για τα «καθαρά» λεωφορεία. Στην αμοιβή περιλαμβάνεται και οικονομική κινητροδότηση του αναδόχου για την επιπλέον του πρώτου έτους επιβατική κίνηση που θα ελκύσει. Στις υποχρεώσεις του αναδόχου είναι η δημιουργία – λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων, όπως αμαξοστάσια κα χώροι φόρτισης