Δίχως αμφιβολία η Ευρώπη είναι η ιδανική ήπειρος για… βόλτες μέσω σιδηροδρόμων, καθώς διαθέτει τα πιο όμορφα και γοητευτικά τοπία. Αυτό στο οποίο υστερεί ωστόσο, είναι οι υποδομές και οι πιο υψηλές ταχύτητες.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) πρότεινε λοιπόν ένα φιλόδοξο σχέδιο που θα συνδέει κάθε μεγάλη πόλη στην Ευρώπη με τρένα υψηλής ταχύτητας, όπως μεταδίδει το Time Out. Ο εκτελεστικός διευθυντής της ομάδας, Alberto Mazzola, δήλωσε ότι αναμένει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μια ανακοίνωση που θα υποστηρίζει αυτό το σχέδιο.
Οι πρωτεύουσες θα είναι οι πρώτες πόλεις που θα συνδεθούν στο δίκτυο – Ταχύτητες έως και 250 χλμ/ώρα
«Εργαζόμαστε εδώ και τέσσερα ή πέντε χρόνια ως ένωση πάνω σε αυτό», εξήγησε ο Mazzola και συνέχισε: «Το όραμα είναι πρώτα να ενωθούν οι πρωτεύουσες της ΕΕ, πριν επεκταθεί σε όλες τις μεγάλες πόλεις και τα αστικά συγκροτήματα περίπου 250.000 κατοίκων». Συνολικά, αυτό θα ανερχόταν σε περισσότερα από 49.400 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής και θα κόστιζε περίπου 546 δισ. ευρώ.
Τα τρένα ενδέχεται να αποκτήσουν ταχύτητες που θα ανέρχονται έως και 250 χλμ/ώρα, κάτι που θα επέτρεπε να φτάσει κανείς από την Αθήνα στην Κωνσταντινούπολη σε λιγότερο από τέσσερις ώρες. Ο Mazzola οραματίζεται ένα μέλλον όπου τα τρένα θα αποτελούν «τη ραχοκοκαλιά των ταξιδιών» και υπογραμμίζει ότι η Επιτροπή Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζει την επέκταση των σιδηροδρομικών ταξιδιών στο πλαίσιο των σχεδίων της για την ενθάρρυνση πιο οικολογικών μορφών μεταφοράς.
Σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ισπανία και η Γαλλία, τα τρένα υψηλής ταχύτητας ωστόσο δεν είναι κάτι καινούργιο. Αυτά τα έθνη θα μπορούσαν να πρωτοστατήσουν και να παράσχουν το σχέδιο για την υπόλοιπη ΕΕ, όπου αυτή η τεχνολογία υπάρχει σε πιο περιορισμένη κλίμακα. Το έργο θα απαιτήσει τεράστιες βελτιώσεις στην υποδομή, η οποία είναι ξεπερασμένη και, σε πολλά μέρη, ακατάλληλη για τον σκοπό της.
Η ΕΕ σχεδιάζει να τριπλασιάσει τις σιδηροδρομικές υποδομές υψηλής ταχύτητας έως το 2050
Ο Mazzola θεωρεί ότι «σήμερα έχουμε χειρότερη σιδηροδρομική υποδομή από ό,τι μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο», κάτι που μπορεί να έχει καταστροφικές επιπτώσεις στις τοπικές οικονομίες, προκαλώντας στασιμότητα και εμποδίζοντας την ανάπτυξη. Ουσιαστικά, δεν είναι τόσο απλό όσο η απλή κατασκευή γραμμών υψηλής ταχύτητας και η αγορά ενός σωρού τρένων. Πράγματα όπως γέφυρες, σταθμοί και δρόμοι θα πρέπει πρώτα να αναβαθμιστούν.
Ο στόχος ωστόσο, είναι να τεθούν τα πράγματα σε λειτουργία μέσα στα επόμενα 20 χρόνια, σύμφωνα με τη φιλοδοξία της ΕΕ να τριπλασιάσει τις σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας έως το 2050 (σύμφωνα με το επίσημο έγγραφο θέσης της CER). Ωστόσο, δεν έχουν γίνει ακόμη επίσημες ανακοινώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Θα πρέπει να περιμένουμε και να δούμε τι θα συζητηθεί και θα αποφασιστεί στα τέλη Οκτωβρίου για να μάθουμε, πότε αυτό το γιγαντιαίο έργο θα μπορούσε πραγματικά να ξεκινήσει.