Σφοδρές αντιδράσεις και βαθύ διχασμό στον χώρο των επαγγελματικών μεταφορών έχει προκαλέσει η Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία υπεγράφη εν μέσω θέρους και δίνει ουσιαστικά τη δυνατότητα εκτέλεσης αστικής μεταφοράς στα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης (ΕΙΧ) οχήματα με οδηγό.
Από τη μία, οι επαγγελματίες των ταξί καταγγέλλουν «αντισυνταγματική και παράνομη» παρέμβαση που «υπονομεύει το επάγγελμά τους», ενώ από την άλλη, οι επιχειρήσεις Ε.Ι.Χ. με οδηγό κάνουν λόγο για «δικαίωση μετά από χρόνια περιορισμών».
Η Απόφαση, η οποία υπεγράφη στις 20 Αυγούστου από την υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη και τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη προβλέπει τα εξής:
Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) αντέδρασαν άμεσα και έντονα, χαρακτηρίζοντας την απόφαση «πλήγμα κατά του συνταγματικού και επαγγελματικού δικαιώματος των ταξιτζήδων». Βασικό τους επιχείρημα είναι ότι το έργο της μεταφοράς επιβατών «από τόπο σε τόπο» ανήκει αποκλειστικά στα Ε.Δ.Χ. οχήματα, δηλαδή στα ταξί, και όχι στα Ε.Ι.Χ. με οδηγό, τα οποία θεωρούν ότι λειτουργούν πλέον ως «ταξί με άλλο όνομα».
Όπως αναφέρει το ΣΑΤΑ σε ανακοίνωσή του: «Αυτή η παράνομη και αντισυνταγματική ρύθμιση πλήττει βάναυσα τον κλάδο μας, υπονομεύοντας την επαγγελματική μας αξιοπρέπεια, τη νομιμότητα και την ομαλή λειτουργία της αγοράς μεταφορών».
Το συνδικάτο απαιτεί την άμεση απόσυρση της ΚΥΑ και προειδοποιεί με μαζικές κινητοποιήσεις, αλλά και με την κατάθεση αγωγών και μηνύσεων ακόμα και κατά των συναρμόδιων υπουργών για διαφυγόντα έσοδα των απασχολουμένων στον κλάδο. Παράλληλα, καταγγέλλει «συστηματική απαξίωση του επαγγέλματος» τα τελευταία έξι χρόνια από τη σημερινή κυβέρνηση.
Ικανοποίηση από τους ιδιοκτήτες ΕΙΧ με οδηγό
Σε αντίθεση, πάντως, με τους αυτοκινητιστές ταξί, η υπό σύσταση Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. με Οδηγό (Π.Ο.Ε.Ε.Μ.Ο.) πανηγυρίζει για την επίμαχη ΚΥΑ, την οποία θεωρεί «σημαντικό βήμα εξορθολογισμού» για έναν κλάδο που λειτουργεί, όπως λέει, «με ασφυκτικούς και παράλογους περιορισμούς εδώ και 13 χρόνια».
Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι η ΚΥΑ είναι το αποτέλεσμα συντονισμένων προσπαθειών δύο ετών και επιλύει πρακτικά προβλήματα: «Απλοποιείται σημαντικά το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας των Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό, καταργούνται πολλές παράλογες γραφειοκρατικές απαιτήσεις που προέβλεπε η προηγούμενη ΚΥΑ του 2018, μειώνεται το διαχειριστικό και οικονομικό βάρος με το οποίο επιφορτίζονται καθημερινά οι επιχειρήσεις μας, εξορθολογίζεται το ύψος των προβλεπόμενων διοικητικών προστίμων και κυρώσεων και επιλύονται ορισμένα πολύ σημαντικά και χρόνια προβλήματα του κλάδου μας», αναφέρει σε ανακοίνωσή της.
Στο wallet οι ειδικές άδειες για πάταξη της πειρατείας
Σήμερα (28/8), πάντως, αναμένεται να ανακοινωθεί και η εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ειδικών αδειών ταξί, η οποία πλέον ενσωματώνεται στο gov.gr και θα επιτρέπει τον αποτελεσματικότερο έλεγχο και την απομάκρυνση παραβατικών οδηγών καθώς θα είναι διαθέσιμη και επαληθεύσιμη.
Η σχετική Κοινή Υπουργική απόφαση των υπουργείων Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπεγράφη χθες και πρακτικά υλοποιεί το ηλεκτρονικό μητρώο ειδικών αδειών ταξί, την ένταξή του στο gov.gr και την αναγνώριση του μέσω barcode, «ώστε άμεσα να λυθεί το χρόνιο πρόβλημα της παραβατικότητας ορισμένων οδηγών ταξί, ο έλεγχος, η τιμωρία και η απομάκρυνση τους από τον κλάδο», όπως τονίζει η ΠΟΕΙΑΤΑ σε σχετική ανακοίνωση.
«Το ζητήσαμε, το θέλαμε από καιρό και είμαστε σίγουροι πως από αύριο θα αλλάξει το τοπίο, αναβαθμίζοντας το επάγγελμα του ταξί», σημειώνει η Ομοσπονδία, η οποία φιλοδοξεί ότι με τον τρόπο αυτό θα μπει τέλος στους «πειρατές» που έχουν εισχωρήσει στον κλάδο με πλαστές ειδικές άδειες.