Για μεγάλο μέρος της περσινής χρονιάς, η Boeing βρισκόταν σε διαρκή κρίση: ατυχήματα, κατασκευαστικές αστοχίες, πλήγματα στην αξιοπιστία. Την ίδια ώρα, η Airbus κινούταν με σαφήνεια και σταθερότητα, με τον CEO Guillaume Faury να υπενθυμίζει διαρκώς στους εργαζομένους του ότι «η υπεροψία δεν έχει θέση» σε μια βιομηχανία όπου παίζουν μόνο δύο μεγάλοι παίκτες.
Η πραγματικότητα φρόντισε να τον δικαιώσει. Η τελευταία εβδομάδα ήταν ένα σκληρό reminder ότι ούτε η Airbus είναι άτρωτη.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, τα ξημερώματα της Τετάρτης (3/12), η Airbus αναγκάστηκε να αναθεωρήσει τον στόχο παραδόσεων για το 2025 — έναν στόχο που μέχρι πρόσφατα στήριζε με αυτοπεποίθηση, παρά τις προειδοποιήσεις για προβλήματα στην αλυσίδα παραγωγής.
Η αφορμή;
Ένας άγνωστος ισπανός προμηθευτής παρέδωσε μεταλλικά panels εκτός προδιαγραφών για το σώμα του A320, οδηγώντας σε ελέγχους πάνω από 600 αεροσκαφών, είτε εν υπηρεσία είτε υπό κατασκευή. Το περιστατικό ανέδειξε πόσο εξαρτημένη παραμένει η Airbus από ένα απλωμένο, εύθραυστο δίκτυο μικρότερων κατασκευαστών.
Το πρόβλημα ήρθε να προστεθεί σε μια άλλη «βόμβα»: την Παρασκευή η εταιρεία ανακοίνωσε την ανάγκη άμεσης αναβάθμισης λογισμικού σε περίπου 6.000 A320 λόγω πιθανής αστοχίας στην αλληλεπίδραση συστημάτων πτήσης.
Το διπλό χτύπημα φόρτωσε νευρικότητα στους επενδυτές, με τη μετοχή της Airbus να σημειώνει τη χειρότερη ημέρα από τον Απρίλιο.
Την ίδια στιγμή, η Boeing ζούσε την καλύτερη της εβδομάδα εδώ και μήνες.
Με νέο CEO τον Κέλι Όρτμπεργκ, η Boeing έχει αρχίσει να αφήνει πίσω μια πολυετή κρίση που κορυφώθηκε με ατυχήματα, την πανδημία, αστοχίες στη γραμμή παραγωγής και μια παραλυτική απεργία. Στην τελευταία ενημέρωση προς τους επενδυτές, η εταιρεία εμφανίστηκε αισιόδοξη: περισσότερες παραδόσεις 737 και 787 το 2026 και επιστροφή σε θετικές χρηματοροές.
Το αποτέλεσμα;
Η μετοχή εκτοξεύθηκε έως και +10%.
Η Airbus, αντίθετα, κλήθηκε να διαχειριστεί σε λίγα 24ωρα ποιοτικά προβλήματα, ελέγχους και ανατροπή του στόχου παραδόσεων — πλήττοντας το αφήγημα της «σταθερής ευρωπαϊκής δύναμης».
Η Airbus παραδέχεται εδώ και χρόνια ότι δεν διαθέτει την ίδια «πολιτική υποστήριξη» που απολαμβάνει η Boeing από τον Λευκό Οίκο. Παρόλα αυτά, ο Φορί θα συνοδεύσει τον Εμμανουέλ Μακρόν στην Κίνα, μία από τις πιο πιστές αγορές της Airbus, ειδικά σε περιόδους έντασης ΗΠΑ–Κίνας.
Παρά το σοκ, οι πρόσφατες αστοχίες δεν συγκρίνονται με το χάος που βίωσε η Boeing πέρυσι.
Η αναβάθμιση λογισμικού λύθηκε γρήγορα και οι περισσότερες προβληματικές μεταλλικές επιφάνειες πιθανότατα θα κριθούν εντός προδιαγραφών.
Αλλά η ζημιά στους χρόνους παράδοσης είναι πραγματική — και σε μια εποχή που οι αεροπορικές εταιρείες πιέζουν για άμεση ανανέωση στόλων λόγω έκρηξης ταξιδιωτικής ζήτησης, αυτό πονάει.
Όπως σημειώνει ο αναλυτής Jens-Peter Rieck (MWb Research AG):
«Το νέο πρόβλημα στα panels αναδεικνύει πόσο εύθραυστη παραμένει η αλυσίδα narrow-body. Τα πλάνα για μακροπρόθεσμη αύξηση της παραγωγής μοιάζουν όλο και λιγότερο ρεαλιστικά.»
Παρά την πίεση, οι δύο κολοσσοί συνεχίζουν να ανεβάζουν παραγωγή:
Η κούρσα είναι ξεκάθαρη:
Όποιος καταφέρει να συνδυάσει αύξηση παραγωγής με αδιαπραγμάτευτη ποιότητα, κερδίζει την επόμενη δεκαετία.
Και τα προβλήματα δεν σταματούν στα panels.
Η Airbus συνεχίζει να αντιμετωπίζει:
Όλα αυτά δείχνουν πως η μετά–Covid αεροπορική βιομηχανία παραμένει ένας γίγαντας που έχει ξυπνήσει… αλλά δεν έχει ακόμα σταθεροποιήσει το βήμα του.
Περισσότερες ειδήσεις
Boeing: Προς απόλυση οι εργαζόμενοι που απεργούν – Πιέσεις της γερουσίας για εκτόνωση της κατάστασης
Ποια είναι η ασφαλέστερη θέση σε ένα αεροπλάνο; Δείτε τι λένε οι ειδικοί