Για ένα μέλλον με μεγαλύτερη ασφάλεια στην αυτοκίνηση, η Volvo εισάγει την πρώτη τεχνολογία πολλαπλής προσαρμογής ζώνης ασφαλείας (multi-adaptive safety belt) στο νέο της ηλεκτρικό SUV Volvo EX60, η οποία μπορεί να προσαρμόζει την προστασία σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με το προφίλ του επιβάτη.
Το σύστημα αξιοποιεί δεδομένα από αισθητήρες στο εσωτερικό και το εξωτερικό του οχήματος, ώστε να προσαρμόζει τις παραμέτρους ασφαλείας με βάση παράγοντες όπως:
Όλες αυτές οι πληροφορίες μεταφέρονται στη ζώνη ασφαλείας «εν ριπή οφθαλμού», ώστε να διαμορφώνεται βέλτιστα η προστασία του κάθε επιβάτη ανάλογα με τις συνθήκες.
Για παράδειγμα, σε περίπτωση σοβαρής σύγκρουσης, ένας επιβάτης μεγαλύτερης σωματικής διάπλασης θα δεχτεί υψηλότερο φορτίο στη ζώνη, μειώνοντας τον κίνδυνο τραυματισμού στο κεφάλι. Αντίθετα, σε μικρότερης έντασης σύγκρουση, ένας πιο μικρόσωμος επιβάτης θα δεχτεί χαμηλότερο φορτίο, ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος τραυματισμών στα πλευρά.
Αντί για τις 3 στάνταρ επιλογές που χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα, η Volvo αύξησε τον αριθμό των προφίλ περιορισμού φορτίου σε 11, επιτρέποντας στο σύστημα να διαμορφώνει εξαιρετικά εξατομικευμένη προστασία.
Η εταιρεία δεν διευκρίνισε αν το σύστημα λαμβάνει υπόψη και τις ιδιαιτερότητες που σχετίζονται με τη σωστή εφαρμογή της ζώνης στο σώμα των γυναικών, ωστόσο η τεχνολογία δείχνει να κινείται προς μια πιο ισόρροπη προσέγγιση για όλους τους επιβάτες, ανεξαρτήτως φύλου ή σωματικής κατασκευής.
Η ανάπτυξη του συστήματος βασίστηκε σε 50 χρόνια ερευνητικών δεδομένων της Volvo, καθώς και σε μια βάση δεδομένων με πάνω από 80.000 πραγματικά τροχαία ατυχήματα.
Το σύστημα έχει σχεδιαστεί ώστε να υποστηρίζει ασύρματες (over-the-air) ενημερώσεις λογισμικού, κάτι που θα επιτρέπει τη συνεχή βελτίωσή του όσο συλλέγονται νέα δεδομένα.
«Η πρώτη ζώνη ασφαλείας πολλαπλής προσαρμογής στον κόσμο είναι ακόμη ένα ορόσημο στην αυτοκινητιστική ασφάλεια», δήλωσε η Åsa Haglund, επικεφαλής του Volvo Cars Safety Centre. «Αξιοποιούμε την τεχνολογία σε πραγματικό χρόνο με στόχο να συμβάλουμε στη σωτηρία εκατομμυρίων ζωών».
Η εξέλιξη αυτή θεωρείται ως σημαντική αναβάθμιση της κλασικής ζώνης τριών σημείων, η οποία είχε εφευρεθεί από τον Nils Bohlin της Volvo το 1959 — ένα σύστημα που εκτιμάται ότι έχει σώσει πάνω από ένα εκατομμύριο ζωές παγκοσμίως. Η εταιρεία είχε διαθέσει τότε την πατέντα σε όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, κάτι που δεν είναι ακόμη βέβαιο αν θα επαναληφθεί και για το νέο, εξελιγμένο σύστημα.
Η νέα τεχνολογία ζώνης ασφαλείας θα κάνει πρεμιέρα στο ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό Volvo EX60 μέσα στο 2026.