Αρχικά χωρίς επιβάτες θα δοκιμαστεί η 24ωρη λειτουργία του μετρό και του τραμ, την οποία εξήγγειλαν τόσο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός, Κωνσταντίνος Κυρανάκης από το βήμα της Βουλής.
Προκειμένου να είναι βέβαιη η ανταπόκριση των συστημάτων, η πρώτη δοκιμή θα γίνει με άδειους συρμούς το προσεχές Σάββατο με στόχο το μέτρο να ελεγχθεί ώστε να υποδεχτεί επιβάτες σε 24ωρη βάση το Σάββατο 5 Ιουλίου.
Βεβαίως η …χαρά των ξενύχτηδων θα κρατήσει αρχικώς μόνο για μία μέρα τουλάχιστον όσον αφορά τις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, καθώς ακόμα και αν υιοθετηθεί το μέτρο, είναι αδύνατο να εφαρμοστεί από αυτό το καλοκαίρι δεδομένης της αυξημένης κίνησης και της έλλειψης συρμών, αλλά και της αριθμητικής ανεπάρκειας του προσωπικού, η οποία θα επιδεινωθεί περαιτέρω και εξαιτίας της λήψης των καλοκαιρινών αδειών τους.
Η σχετική μελέτη βιωσιμότητας, την οποία διενεργεί η ΣΤΑΣΥ, πάντως, αναμένεται να είναι έτοιμη την επόμενη εβδομάδα, με τα μέχρις στιγμής στοιχεία όμως να καταδεικνύουν σειρά προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν. Όπως σημειώνουν στο energodromio.gr πηγές της εταιρείας, θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν δεδομένη η οικονομική ζημία από την υλοποίηση του μέτρου, το οποίο όμως έχει και έναν κοινωνικό χαρακτήρα να υπηρετήσει.
Σε ό,τι αφορά το τραμ, τα πράγματα είναι κάπως πιο εύκολα και δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η πλήρης εφαρμογή του μέτρου ακόμα και αργότερα εντός του φετινού καλοκαιριού. Προϋπόθεση βέβαια είναι να πιστοποιηθούν οι νέοι ηλεκτροδηγοί, αλλά και να επιλυθεί το ζήτημα με την τηλεματική, το σύστημα της οποίας έχει προγραμματιστεί ώστε να μη δουλεύει τις νυχτερινές ώρες.
Πιο σύνθετη είναι η κατάσταση για το μετρό, καθώς ακόμα και αν επιλυθούν τεχνικά θέματα με ένα reset των συστημάτων για διάστημα 5 ή 10 λεπτών ώστε στη συνέχεια να επαναφορτίζονται, θα πρέπει να βρεθεί διέξοδος για σειρά άλλων σοβαρών εκκρεμοτήτων, όπως η φύλαξη των σταθμών προκειμένου οι μετακινήσεις να γίνονται με ασφάλεια, αλλά και η καθαριότητα σταθμών και συρμών, η οποία εκτελείται τις νυχτερινές ώρες όταν το δίκτυο είναι κλειστό.
Οικονομική επιβάρυνση
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, υπολογίζεται ότι το οικονομικό αποτύπωμα της 24ωρης λειτουργίας θα είναι σημαντικό για την ΣΤΑΣΥ αφού εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περί τις 6 – 7 πρόσθετες βάρδιες στη μία γραμμή και τις 10 στην άλλη. Πέραν του μισθολογικού κόστους θα αυξηθούν και οι δαπάνες για το ρεύμα της έλξης για την κίνηση των συρμών.
Αυτό ωστόσο δεν θα είναι το μοναδικό «κόστος». Βάσει των πρώτων στοιχείων που προκύπτουν από τη μελέτη βιωσιμότητας που ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες, εκτιμάται ότι θα προκληθεί επιπλέον καταπόνηση των ήδη ταλαιπωρημένων – από την 25ετή πλέον λειτουργία – συρμών της εταιρείας με 1% επιβάρυνση μόνο από την 24ωρη κυκλοφορία, ποσοστό που αρκεί για να ανεβάσει τη συχνότητα βλαβών.
Όσο για την συντήρηση, υπολογίζεται ότι μπορεί τεχνικά να αντιμετωπιστεί καθώς τα βράδια του Σαββάτου πραγματοποιούνται ήδη περιορισμένες εργασίες συντήρησης και έλεγχοι αφού το σύστημα παραμένει κλειστό για ελάχιστες ώρες.
Η εταιρεία, πάντως, δεν έχει καταλήξει ακόμα για τη βιωσιμότητα του μέτρου με εβδομαδιαία συχνότητα από το φθινόπωρο και μετά. Στο τραπέζι έχουν πέσει και προτάσεις για λειτουργία μόνο σε προεπιλεγμένα Σαββατοκύριακα που θα συνδυάζονται π.χ. με κάποιες διοργανώσεις και γεγονότα.
Για τον λόγο αυτόν στο πλαίσιο της μελέτης εξετάζονται παραδείγματα από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις: Στη Βιέννη εφαρμόζεται 24ωρη λειτουργία κάθε Παρασκευή και Σάββατο, στη Βαρκελώνη σε επιλεγμένα 24ωρα μέσα στη χρονιά, ενώ στο Λονδίνο εφαρμόζεται σε ορισμένες γραμμές, ενώ στη Γερμανία, η 24ωρη λειτουργία δεν εφαρμόζεται καθόλου.
Στο παρελθόν, πάντως, είχαν απορριφθεί σενάρια 24ωρης λειτουργίας του μέσου, καθώς η ΣΤΑΣΥ είχε επικαλεστεί έλλειψη προσωπικού, αυξημένα κόστη λειτουργίας και την αναγκαιότητα της νυχτερινής συντήρησης. Αντίστοιχη δοκιμή είχε γίνει το 2004, όταν όμως το δίκτυο ήταν σημαντικά μικρότερο.
Επιφυλακτικοί οι εργαζόμενοι ως προς την ασφάλεια του δικτύου
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι έχουν ήδη εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις, επισημαίνοντας πως η 24ωρη λειτουργία ίσως συνεπάγεται εκπτώσεις στην ασφάλεια του δικτύου τονίζοντας πως και στην υφιστάμενη παράταση λειτουργίας της Παρασκευής και του Σαββάτου η αστυνόμευση δεν είναι επαρκής. Χωρίς ενίσχυση της φύλαξης, προειδοποιούν ότι οι επιβάτες θα είναι εκτεθειμένοι σε μεγαλύτερους κινδύνους, ειδικά τη νύχτα, όταν αυξάνεται η παραβατικότητα.
Να σημειωθεί ότι τις νυχτερινές ώρες λειτουργούν επίσης οι εξής λεωφορειακές γραμμές: