Η αγορά της υδρογονοκίνητης τεχνολογίας δέχεται ισχυρό πλήγμα, καθώς δύο εκ των κορυφαίων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, η Stellantis και η Renault, ανακοινώνουν την απόσυρση από το μέτωπο της κυψέλης καυσίμου υδρογόνου, προκαλώντας έντονες συζητήσεις για το μέλλον της εν λόγω τεχνολογίας.
Την ίδια ώρα, οι BMW, Hyundai και Toyota παραμένουν σταθερές στην επιλογή τους να επενδύσουν περαιτέρω στο υδρογόνο ως εναλλακτική της ηλεκτροκίνησης με μπαταρίες, διατηρώντας ενεργά τα ερευνητικά και αναπτυξιακά τους προγράμματα.
Στις 16 Ιουλίου, η Stellantis, ιδιοκτήτρια των μαρκών Peugeot, Fiat και Opel, ανακοίνωσε επίσημα τον τερματισμό του προγράμματος κυψελών καυσίμου και την απόσυρση της σειράς Van Pro One με καύσιμο υδρογόνο.
Ο ευρωπαϊκός COO της εταιρείας, Jean-Philippe Imparato, σημείωσε πως:
«Η αγορά υδρογόνου παραμένει ένα εξειδικευμένο τμήμα, χωρίς προοπτικές μεσοπρόθεσμης οικονομικής βιωσιμότητας. Πρέπει να κάνουμε σαφείς και υπεύθυνες επιλογές για να διασφαλίσουμε την ανταγωνιστικότητά μας και να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πελατών μας, με την επιθετική μας πορεία στα ηλεκτρικά και υβριδικά επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα».
Μάλιστα, η Stellantis ανακοίνωσε στις 29 Ιουλίου πως θα καταγράψει ζημία 733 εκατομμυρίων ευρώ από την αποεπένδυση στο πρόγραμμα υδρογόνου. Η απόφαση αυτή δημιουργεί αβεβαιότητα και για το μέλλον της Symbio, κοινοπραξίας της Stellantis με τις Michelin και Forvia, στην οποία η Stellantis αντιπροσώπευε το 80% της δραστηριότητας.
Η Renault, από την πλευρά της, ίδρυσε την Hyvia το 2021 για την ανάπτυξη υδρογονοκίνητων βαν. Ωστόσο, η εταιρεία τέθηκε υπό εκκαθάριση τον Φεβρουάριο, κατόπιν απόφασης γαλλικού δικαστηρίου.
Ήδη από τον Δεκέμβριο του 2023, η Renault είχε δηλώσει πως:
«Η πολύ αργή εξέλιξη των οικοσυστημάτων κινητικότητας υδρογόνου στην Ευρώπη και το πολύ σημαντικό κόστος ανάπτυξης που απαιτείται για την καινοτομία H2 οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση».
Η ανακοίνωση έρχεται να επικυρώσει την εγκατάλειψη της τεχνολογίας H2, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση και τα ευέλικτα υβριδικά σχήματα.
Εν μέσω αυτής της μαζικής αποχώρησης, τρεις μεγάλοι παίκτες παραμένουν στην αγορά υδρογόνου: οι BMW, Hyundai και Toyota. Οι εταιρείες συνεχίζουν τις επενδύσεις στην τεχνολογία Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV), η οποία βασίζεται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω κυψέλης καυσίμου που καταναλώνει υδρογόνο.
Τα FCEV διακρίνονται για τα μηδενικά καυσαέρια, καθώς εκπέμπουν μόνο υδρατμούς και θερμότητα. Σε συνδυασμό με μπαταρίες που χρησιμοποιούνται για επιτάχυνση ή αναγεννητική πέδηση, προσφέρουν καθαρότερη και πιο αποδοτική λειτουργία σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα εσωτερικής καύσης.
Ο Marc-Rene Tonn από τη συμβουλευτική Warburg Research σημείωσε στο Automotive News Europe πως:
«Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι είναι δυνατή η παραγωγή υδρογόνου στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το υδρογόνο για να παράγετε ηλεκτρική ενέργεια μέσα στο αυτοκίνητο, μειώνοντας σημαντικά το απαιτούμενο μέγεθος της μπαταρίας του αυτοκινήτου, κάτι που θα σας επέτρεπε να είστε πιο ανεξάρτητοι από ορισμένα υλικά από την Κίνα που απαιτούνται σήμερα για την παραγωγή μπαταριών».
Η δήλωση αναδεικνύει ένα κρίσιμο επιχείρημα υπέρ της τεχνολογίας: τη στρατηγική ανεξαρτησία στην εφοδιαστική αλυσίδα υλικών και τη βιώσιμη παραγωγή ενέργειας μέσω ΑΠΕ.