MENU

ΥΠΑ: Από δημόσια υπηρεσία σε ΝΠΔΔ – Το «σχέδιο δράσης» για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό

Action Plan για την ασφάλεια πτήσεων, την τεχνολογική αναβάθμιση και την ευρωπαϊκή συμμόρφωση παρουσίασε ο Χρ. Δήμας

Ένα ολιστικό σχέδιο δράσης εφαρμόζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στον τομέα της αεροναυτιλίας με την πρωτοβουλία αυτή να στοχεύει στην αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων και στην κάλυψη κενών που είχαν οδηγήσει τη χώρα σε ευρωπαϊκές παρατηρήσεις και πιθανές κυρώσεις.

Ο υπουργός Χρίστος Δήμας παρουσίασε το Action Plan, που θέτει νέες βάσεις για τη διαχείριση του εναέριου χώρου, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια πτήσεων, την ποιότητα των υπηρεσιών και τη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Μετατροπή της ΥΠΑ σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου

Με νέο σχέδιο νόμου, που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και θα ψηφιστεί το φθινόπωρο, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) παύει να λειτουργεί ως δημόσια υπηρεσία και μετατρέπεται σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).

Αυτό συνεπάγεται:

  • πιο ευέλικτη διοίκηση και οικονομική αυτοτέλεια,
  • ενίσχυση και καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού,
  • τεχνολογική αναβάθμιση κρίσιμων λειτουργιών,
  • θεσμική αναμόρφωση με σύγχρονη δομή.

Η αλλαγή αυτή είχε επιχειρηθεί και στο παρελθόν (2016, 2018, 2020), χωρίς επιτυχία. Όπως επισημαίνεται, σήμερα υπάρχουν ώριμα εργαλεία, σαφής ευρωπαϊκή υποχρέωση συμμόρφωσης, ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα και –το σημαντικότερο– πολιτική βούληση.

Ολιστικό Σχέδιο Δράσης – Οδικός χάρτης εκσυγχρονισμού

Παράλληλα, καταρτίστηκε και υλοποιείται το Ολιστικό Σχέδιο Δράσης (Action Plan) για τη συμμόρφωση της χώρας με το Δίκαιο της ΕΕ στον τομέα της Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM) και τις απαιτήσεις του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (SES).

Το Σχέδιο Δράσης:

  • εκσυγχρονίζει τα συστήματα αεροναυτιλίας,
  • αναβαθμίζει υποδομές,
  • ενισχύει το θεσμικό πλαίσιο,
  • βελτιώνει την εικόνα της χώρας στον ευρωπαϊκό και διεθνή αεροπορικό χώρο.

Συγκροτήθηκε ειδική Ομάδα Εργασίας με στελέχη από το Υπουργείο, την ΥΠΑ και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία παρακολουθεί την πρόοδο και τον συντονισμό. Το σχέδιο σχεδιάστηκε σε συνεργασία με DG MOVE, EASA και EUROCONTROL και περιλαμβάνει 364 δράσεις σε 7 πυλώνες:

  • Συντονισμός και παρακολούθηση υλοποίησης.
  • Ανάπτυξη υπηρεσιών Data Link.
  • Αναβάθμιση συστήματος TopSky ATC One.
  • Εφαρμογή πλοήγησης βάσει απόδοσης (PBN).
  • Ανάπτυξη ραντάρ Mode S.
  • Εφαρμογή Κανονισμού CP1 και βελτιώσεις στη Διαχείριση Εναέριας Κυκλοφορίας.
  • Μετασχηματισμός της ΥΠΑ.

Η Ελλάδα υπέβαλε ήδη τη 2η Έκθεση Προόδου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καλύπτοντας το διάστημα 1η Ιουλίου – 15 Αυγούστου 2025, με στόχο τη διασφάλιση τήρησης του χρονοδιαγράμματος και της ορθής κατεύθυνσης του έργου.

Η μεταρρύθμιση συνεπάγεται:

  • υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας πτήσεων,
  • πιο αξιόπιστες υπηρεσίες για επιβάτες,
  • ενίσχυση τουριστικού και επιβατικού προφίλ της χώρας,
  • αποφυγή ευρωπαϊκών κυρώσεων,
  • ένα σύγχρονο πλαίσιο διαχείρισης εναέριου χώρου.

Όπως τονίζεται, πρόκειται για μια ολιστική μεταρρύθμιση που εκσυγχρονίζει τη δομή του τομέα της αεροναυτιλίας και έχει άμεσες θετικές επιπτώσεις τόσο στη λειτουργία των υπηρεσιών όσο και στη διεθνή εικόνα της Ελλάδας.

Σχετικά Άρθρα