Ένα ολιστικό σχέδιο δράσης εφαρμόζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στον τομέα της αεροναυτιλίας με την πρωτοβουλία αυτή να στοχεύει στην αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων και στην κάλυψη κενών που είχαν οδηγήσει τη χώρα σε ευρωπαϊκές παρατηρήσεις και πιθανές κυρώσεις.
Ο υπουργός Χρίστος Δήμας παρουσίασε το Action Plan, που θέτει νέες βάσεις για τη διαχείριση του εναέριου χώρου, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια πτήσεων, την ποιότητα των υπηρεσιών και τη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Με νέο σχέδιο νόμου, που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και θα ψηφιστεί το φθινόπωρο, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) παύει να λειτουργεί ως δημόσια υπηρεσία και μετατρέπεται σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
Αυτό συνεπάγεται:
Η αλλαγή αυτή είχε επιχειρηθεί και στο παρελθόν (2016, 2018, 2020), χωρίς επιτυχία. Όπως επισημαίνεται, σήμερα υπάρχουν ώριμα εργαλεία, σαφής ευρωπαϊκή υποχρέωση συμμόρφωσης, ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα και –το σημαντικότερο– πολιτική βούληση.
Παράλληλα, καταρτίστηκε και υλοποιείται το Ολιστικό Σχέδιο Δράσης (Action Plan) για τη συμμόρφωση της χώρας με το Δίκαιο της ΕΕ στον τομέα της Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM) και τις απαιτήσεις του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (SES).
Το Σχέδιο Δράσης:
Συγκροτήθηκε ειδική Ομάδα Εργασίας με στελέχη από το Υπουργείο, την ΥΠΑ και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία παρακολουθεί την πρόοδο και τον συντονισμό. Το σχέδιο σχεδιάστηκε σε συνεργασία με DG MOVE, EASA και EUROCONTROL και περιλαμβάνει 364 δράσεις σε 7 πυλώνες:
Η Ελλάδα υπέβαλε ήδη τη 2η Έκθεση Προόδου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καλύπτοντας το διάστημα 1η Ιουλίου – 15 Αυγούστου 2025, με στόχο τη διασφάλιση τήρησης του χρονοδιαγράμματος και της ορθής κατεύθυνσης του έργου.
Η μεταρρύθμιση συνεπάγεται:
Όπως τονίζεται, πρόκειται για μια ολιστική μεταρρύθμιση που εκσυγχρονίζει τη δομή του τομέα της αεροναυτιλίας και έχει άμεσες θετικές επιπτώσεις τόσο στη λειτουργία των υπηρεσιών όσο και στη διεθνή εικόνα της Ελλάδας.