Σε κάθε επαγγελματικό ή κοινωνικό περιβάλλον, η επικοινωνία δεν εξαρτάται μόνο από το τι λέμε, αλλά πώς το λέμε – και, κυρίως, αν μας επιτρέπεται να το πούμε. Πολύ συχνά, άνθρωποι με ήρεμο χαρακτήρα και υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, καταλήγουν να αφανίζονται από τις συνομιλίες, όχι επειδή δεν έχουν κάτι να πουν, αλλά επειδή οι άλλοι φωνάζουν περισσότερο.
Η ευγένεια, όταν παρερμηνεύεται ως αδυναμία, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια επιρροής, παρερμηνεία προθέσεων και περιθωριοποίηση. Πότε πρέπει να διακόπτουμε; Πώς διαχειριζόμαστε κάποιον που μας διακόπτει συνεχώς; Και πώς μπορούμε να υπερασπιστούμε τον λόγο μας χωρίς να χάσουμε το ύφος μας;
Η John Wang, σύμβουλος ηγεσίας, ομιλήτρια και παρουσιάστρια του podcast Big Asian Energy, καταθέτει τη δική της πολύτιμη οπτική για το πώς μπορούμε να επικοινωνούμε με δύναμη, χωρίς να θυσιάζουμε την ευγένεια.
«Ως πιστοποιημένη σύμβουλος ηγεσίας, έχω συνεργαστεί με εκατοντάδες Αμερικανούς ασιατικής καταγωγής. Ένα κοινό εμπόδιο που αντιμετωπίζουν είναι η υπερβολική ευγένεια, η οποία συχνά μεταφράζεται σε δισταγμό, έλλειψη αυτοπεποίθησης και την τάση να ζητούν συγγνώμη για το παραμικρό. Αυτή η στάση, δυστυχώς, τους καθιστά ευάλωτους και τους φέρνει εξαρχής σε μειονεκτική θέση στις επαγγελματικές συνομιλίες».
Πολλοί διακόπτουν με πρόφαση μια ερώτηση – μόνο και μόνο για να απαντήσουν οι ίδιοι. Όταν δεν αντιδράς, τους δίνεις την άδεια να το επαναλάβουν. Αυτοί οι άνθρωποι είναι αυτό που ονομάζω “κλέφτες εξουσίας”: άτομα που υποτιμούν σιωπηλά, καπελώνουν ή ακυρώνουν τις απόψεις σου.
Η λύση; Πες το όνομά τους και θύμισέ τους με ηρεμία ότι δεν έχεις τελειώσει. Παράδειγμα:
«Γιώργο, δεν έχω ολοκληρώσει αυτό που έλεγα – θα επιστρέψουμε σε αυτό που ήθελες να πεις σε λίγο.»
Αν κάποιος έχει την τάση να διακόπτει συχνά, συνέχισε να μιλάς με σταθερό, ουδέτερο τόνο. Πες:
«Δεν τελείωσα» ή «Αν μπορώ να συνεχίσω…»
Αν είστε σε κλήση Zoom, χαμήλωσε την ένταση των ηχείων ώστε να μην αποσπάσαι.
Μόλις τελειώσεις, στρέψου στον διακόπτη και πες:
«Εντάξει, (όνομα), θέλατε να πείτε κάτι;»
Αυτό σε τοποθετεί σε ισχυρή θέση και πλαισιώνει τη συζήτηση με όρους σεβασμού.
Αν η συμπεριφορά επαναλαμβάνεται, καλό είναι να μιλήσεις ιδιωτικά. Πες κάτι όπως:
«Είμαι σίγουρος/η ότι δεν το κάνετε σκόπιμα, αλλά όταν με διακόπτετε, νιώθω πως υποτιμάται η συμβολή μου. Θα το εκτιμούσα πολύ αν μπορούσα να ολοκληρώνω πριν τοποθετηθείτε.»
Αν συνεχίσει, μπορείς να γίνεις πιο άμεσος/η:
«Είναι η τρίτη φορά που με διακόπτετε»
Αν διαμαρτυρηθούν, απάντησε απλά:
«Αφήστε με να ολοκληρώσω πρώτα.»
Αν παρατηρείς ότι η συμπεριφορά επεκτείνεται και σε άλλους, πάρε θέση. Π.χ.:
«Ας ακούσουμε πρώτα τι έχει να πει ο Γιάννης, πριν συνεχίσουμε.»
Αν κάποιος επαναλαμβάνει ακριβώς ό,τι είχε ήδη ειπωθεί από άλλο άτομο, υπερασπίσου τον αρχικό ομιλητή:
«Αυτό ακριβώς πήγαινε να πει κι εκείνος, αν δεν τον είχες διακόψει.»
Η υπεράσπιση της ομαλής επικοινωνίας δεν απαιτεί άδεια. Δεν αφορά μόνο εκείνον που διακόπτεται – είναι ζήτημα σεβασμού και ισότητας προς όλους.
Και ναι, μερικές διακοπές γίνονται από ενθουσιασμό ή καλή πρόθεση. Αν το αναγνωρίσεις, μπορείς να χαμηλώσεις τον τόνο σου, αλλά ποτέ να μην παραιτείσαι από το δικαίωμα να εκφραστείς πλήρως και με σαφήνεια.
Σε κάθε περίπτωση, η ευγένεια είναι αρετή, αλλά δεν πρέπει να μετατρέπεται σε σιωπή. Η φωνή σου έχει αξία και δικαιούσαι να εκφράζεσαι χωρίς ενοχές. Αντιμετώπισε τις διακοπές με ψυχραιμία, στρατηγική και αυτοπεποίθηση — και θα δεις τις συζητήσεις σου να αλλάζουν προς το καλύτερο.