Για δεκαετίες, οι ιταλικές οικογένειες από τον βορρά έως τον νότο ακολουθούσαν την ίδια καλοκαιρινή ρουτίνα: «κλείνουν» ξαπλώστρες και ομπρέλες στον ίδιο παραθαλάσσιο προορισμό για εβδομάδες, ακόμη και μήνες, και μετακομίζουν κυριολεκτικά στη θάλασσα για τις διακοπές τους.
Φέτος, ωστόσο, οι επιχειρήσεις στις ακτές αναφέρουν δραματική πτώση επισκεπτών — ιδιαίτερα εκείνων που παραμένουν για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Αντίθετα, οι ορεινές περιοχές της βόρειας Ιταλίας κατακλύζονται από τουρίστες.
Πολιτικοί κύκλοι κατηγορούν τις αυξήσεις τιμών στις ακτές για την πτώση της επισκεψιμότητας, αλλά οι καύσωνες και η κλιματική αλλαγή φαίνεται να παίζουν εξίσου καθοριστικό ρόλο.
Η επισκεψιμότητα σε πολλές ιταλικές παραλίες μειώθηκε έως και 25% τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.
«Είμαστε στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, αλλά δεν υπάρχει ψυχή – βαράμε μύγες», είπε ιδιοκτήτης παραλίας στην Αμπρούτσο.
Η ένωση επιχειρηματιών παραλιών Assobalneari Italia αποδίδει την πτώση στο υψηλό κόστος ζωής και στη μείωση της καταναλωτικής δύναμης. Σύμφωνα με την Altroconsumo, το κόστος ενοικίασης ξαπλώστρας έχει αυξηθεί κατά 17% σε σχέση με πριν τέσσερα χρόνια.
Στο Λάτσιο, η ενοικίαση δύο ξαπλωστρών και μιας ομπρέλας κοστίζει δύσκολα κάτω από 30€ την ημέρα, ενώ σε κορυφαία θέρετρα της Πούλιας και της Σαρδηνίας φτάνει τα 90€.
Η πτώση της παραλιακής κίνησης δεν σημαίνει πως οι Ιταλοί μένουν σπίτι για οικονομία. Αντιθέτως, παρατηρείται «έκρηξη» επισκεπτών στις ορεινές περιοχές.
Παρότι οι διακοπές στο βουνό είναι συχνά φθηνότερες, οι ειδικοί τονίζουν πως η μετατόπιση οφείλεται κυρίως στην κλιματική αλλαγή. Ο Ιούνιος ήταν από τους θερμότερους στην παγκόσμια ιστορία, με θερμοκρασίες στην Ευρώπη που ξεπέρασαν τους 40°C. Ο Ιούλιος, αν και ελαφρώς πιο ήπιος, ήταν ο τέταρτος θερμότερος που έχει καταγραφεί.
Οι τουρίστες αναζητούν δροσιά σε μέρη όπως οι Δολομίτες. Στο Τρεντίνο, οι επισκέψεις πλησιάζουν ήδη το περσινό ρεκόρ των 10 εκατ.
Η θερινή τουριστική «άνθηση» έδωσε οικονομική ανάσα σε θέρετρα που τα τελευταία χρόνια υπέφεραν από θερμότερους χειμώνες και λιγότερο χιόνι. Ωστόσο, η υπερβολική συγκέντρωση επισκεπτών δημιουργεί προβλήματα.
Στις Δολομίτες, το μονοπάτι του Seceda προς τις κορυφές Odle έγινε viral στο Instagram, με αποτέλεσμα χιλιάδες επισκέπτες να σχηματίζουν ουρές για μία φωτογραφία. Κάποιοι ιδιοκτήτες γης αναγκάστηκαν να τοποθετήσουν τουρνικέ με αντίτιμο.
Ο πρόεδρος της Federalberghi Belluno, Βάλτερ Ντε Κασάν, τόνισε ότι πρέπει να προωθούνται και λιγότερο γνωστές τοποθεσίες, ενώ ο επικεφαλής του Trentino Marketing, Τζάνι Μπαταϊόλα, μίλησε για την ανάγκη καλύτερης διαχείρισης και ανάπτυξης φθινοπωρινών τουριστικών προϊόντων, όπως η γαστρονομία και τα τοπικά κρασιά.