Στην 10η έκδοση των Travel Predictions, η Booking.com φωτίζει το πώς ταξιδεύουμε όταν οι εμπειρίες γίνονται καθρέφτης της προσωπικότητάς μας. Το 2026, οι διακοπές δεν είναι απλώς διάλειμμα, είναι πράξεις αυτοέκφρασης: από ρομαντικές αποδράσεις εμπνευσμένες από μυθοπλασία και «έξυπνα» καταλύματα με ρομπότ, μέχρι ήσυχες δραστηριότητες στη φύση, οδικά ταξίδια που καλλιεργούν κοινότητες και στιγμές που γίνονται ορόσημα.
Όλα με μία σταθερά: τη μοναδικότητα του κάθε ταξιδιώτη.
Τα βιβλία υπήρξαν πάντα συνοδοιπόροι. Το 2026, αυτή η σχέση περνά σε νέο επίπεδο: εμβυθιστικές αποδράσεις όπου ο ταξιδιώτης ζει κόσμους γεμάτους δράκους, νεράιδες και μυστικιστικά τοπία. Το 71% δηλώνει ενδιαφέρον για προορισμούς εμπνευσμένους από το είδος, το 53% είναι ανοιχτοί σε role-play retreats βασισμένα σε αγαπημένα παιχνίδια/βιβλία/ταινίες και 23% σκοπεύει να τα εντάξει στα σχέδιά του. Η τεχνητή νοημοσύνη προσθέτει πυξίδα: Το 78% δηλώνει ανοιχτό σε προτάσεις που ταιριάζουν με την αισθητική φαντασίας, με «story book» διαμονές ή εντοπισμό πραγματικών σημείων γυρισμάτων. Η φαντασία παύει να είναι απόδραση μόνο της σκέψης· γίνεται πρόγραμμα ταξιδιού.
Οι εξοχικές κατοικίες εξελίσσονται σε υπερ-λειτουργικά οικοσυστήματα με ρομπότ-βοηθούς: καθαρίζουν, μαγειρεύουν, διαχειρίζονται νερό, ενέργεια, απόβλητα. Το 77% θα έκλεινε διαμονή σε τέτοιο σπίτι, το 49% προτιμά ρομπότ καθαρισμού, το 39% ρομποτικό σεφ, το 25% ρομπότ που επιβλέπουν τη βιωσιμότητα. Για 28% η καινοτομία είναι το δέλεαρ, ενώ το 19% το βλέπει ως εμπειρία «επιστημονικής φαντασίας» άξια καυχησιολογίας. Τα humanoid homes θολώνουν τα όρια ανάμεσα σε πρακτικότητα και παιγνιώδη έκπληξη — και επαναπροσδιορίζουν τη φιλοξενία.
Οι διακοπές γίνονται τεστ συμβατότητας. Το 69% θα ταξίδευε με πιθανό σύντροφο, συνάδελφο ή νέο φίλο για να δει αν «ταιριάζουν». Το 62% θα δοκίμαζε απομονωμένα ταξίδια για να φανεί πώς ο συνοδοιπόρος διαχειρίζεται δυσκολίες, 59% ενδιαφέρεται για retreats εναλλαγής ρόλων ή ταξίδια με περιορισμούς (budget, συνδεσιμότητα), ενώ 71% θα παρέδιδε τον έλεγχο σε άλλον για να δοκιμάσει τη δυναμική. Η Gen Z τολμά περισσότερο: το 80% δηλώνει πρόθυμο για προσωποποιημένες εμπειρίες που προσομοιώνουν πραγματικές δυναμικές — άλλοτε ενδυναμώνοντας, άλλοτε ξεκαθαρίζοντας τις σχέσεις.
Η κουζίνα μετατρέπεται σε σκηνή αισθητικής και μνήμης. 68% θα αγόραζε αντικείμενα ή προϊόντα με ιδιαίτερο design στις διακοπές: από χειροποίητα βαζάκια μπαχαρικών μέχρι καλαίσθητα κουτιά ελαιολάδου. 55% θα ταξίδευε σε προορισμούς διάσημους για τοπικά προϊόντα/σκεύη. Για 26%, τα βρώσιμα αναμνηστικά ξαναζωντανεύουν τις στιγμές∙ 25% τα βλέπει ως έκφραση παράδοσης, τέχνης και βιωσιμότητας∙ 17% αναζητά τη σπανιότητα και το στυλ — αντικείμενα που λειτουργούν ως διαχρονικά, «instagramικά» ενθύμια.
Το κλασικό road trip γίνεται συλλογική εμπειρία γνωριμιών και ανακάλυψης. 84% θα έκανε carpooling, 54% θα χρησιμοποιούσε εφαρμογή για να βρει συνταξιδιώτες με ίδια διαδρομή. Οι ταξιδιώτες επιζητούν αυθορμητισμό και ευελιξία (79%), γνωριμίες (77%) και μοίρασμα ευθύνης οδήγησης (76%). Για όσους δεν οδηγούν, carpooling και αυτόνομα οχήματα ανοίγουν δρόμους που άλλοτε έμοιαζαν απρόσιτοι. Η Gen Z πρωταγωνιστεί: 77% ανοιχτοί σε οχήματα χωρίς οδηγό ή AI για χάραξη πορείας (έναντι 36% των Boomers), ενώ 65% θα εμπιστευόταν την AI για λιγότερο γνωστές, προσωποποιημένες διαδρομές.
Το 2026, πνευματικές ενδείξεις και προσωπικές πεποιθήσεις επηρεάζουν τα πλάνα. Σχεδόν οι μισοί (47%) θα άλλαζαν ή θα ακύρωναν ταξίδι εάν πνευματικός σύμβουλος το συνέστηνε, 43% θα το επανεξέταζε μετά από αστρολογική προειδοποίηση, και 39% θα προσαρμόζονταν σε συνθήκες όπως η ανάδρομη πορεία του Ερμή. Το 39% λαμβάνει υπόψη τέτοιες επιρροές στον σχεδιασμό: συγκεκριμένες φάσεις Σελήνης, ισημερίες/ηλιοστάσια, τόποι με θετική ενέργεια. 53% των Gen Z και 46% των Millennials δηλώνουν πιο δεκτικοί σε αυτήν την αναζήτηση.
Η ευεξία γίνεται στοχευμένη και εξατομικευμένη. Σχεδόν 80% θα έκλεινε glow-cation — ταξίδι αφιερωμένο στην περιποίηση και αναζωογόνηση. 59% είναι θετικοί στη χρήση AI για εύρεση προορισμών/θεραπειών. 72% αναζητά καταλύματα με παροχές ενυδάτωσης/περιποίησης προσαρμοσμένες στο κλίμα και στις δραστηριότητες, 64% ενθουσιάζεται με έξυπνους καθρέφτες που αναλύουν το δέρμα σε πραγματικό χρόνο. Ο ύπνος αποκτά κεντρικό ρόλο: 75% ενδιαφέρεται για σουίτες βελτίωσης ύπνου με κιρκάδιο φωτισμό και περιβάλλον ήχου, ως θεμέλιο οράτης αναζωογόνησης.
Η σιωπή του 2026 είναι θεραπευτική. 43% θα ταξίδευε αποκλειστικά για να νιώσει πιο κοντά στη φύση — ποσοστό που φτάνει 81% στη Generation Z. 25% επιλέγει ήσυχες δραστηριότητες που καλλιεργούν υπομονή και περισυλλογή: παρατήρηση εντόμων/πουλιών, ψάρεμα, foraging. 57% θα δοκίμαζε παρατήρηση πεταλούδων/εντόμων, 73% ενδιαφέρεται για birdwatching ή ψάρεμα, 69% θέλει διαμονές που επιτρέπουν συλλογή φυσικών υλικών για το γεύμα. Η τεχνολογία παραμένει διακριτική: εφαρμογές αναγνώρισης ειδών και AI που προτείνει μονοπάτια, βιότοπους, εποχικές μεταναστεύσεις.
Η νοσταλγία αποκτά γεωγραφία. Με AI και εργαλεία χαρτογράφησης φωτογραφικών αναμνήσεων ή ιχνηλάτησης πολιτιστικής κληρονομιάς, οι ταξιδιώτες επιστρέφουν σε τόπους όπου έζησαν σημαντικές στιγμές — μετατρέποντας φωτογραφίες σε δρομολόγια. 66% θα αναδημιουργούσε ανάμνηση/φωτογραφία εντοπίζοντας την ακριβή τοποθεσία, 49% το κάνει για να μοιραστεί την εμπειρία με οικογένεια/φίλους, 46% προτιμά προορισμούς που γεννούν οικειότητα και σύνδεση. 36% βλέπει αυτά τα ταξίδια ως ορόσημα προσωπικής εξέλιξης: επανασυνδέσεις, αναστοχασμός, συμφιλίωση με δύσκολες μνήμες. Η τεχνολογία ζωντανεύει τη μνήμη χωρίς να αλλοιώνει την αξία της.
Οι ταξιδιώτες ξαναγράφουν το «γιατί». 67% δεν χρειάζεται «ειδική περίσταση» για να προγραμματίσει ένα ταξίδι. 21% θα επισκεπτόταν τον προορισμό των ονείρων χωρίς παραδοσιακή αφορμή. Οι milestone missions γίνονται αυτο-έκφραση και αυτο-επιβράβευση: 75% ταξιδεύει «επειδή το αξίζει», 24% για να γιορτάσει νέα εργασία, 16% την επιστροφή φόρου, 14% το τέλος μιας σχέσης, 9% ένα νέο look. Και στον άξονα υγείας/ευεξίας, 22% ταξιδεύει για να τιμήσει προσωπικές επιτυχίες (π.χ. αποχή από αλκοόλ, αλλαγή φυσικής κατάστασης). Ο κοινός παρονομαστής; Χαρά, ατομικότητα, αλήθεια.
(Πηγή εικόνας: Pexels)