Από την ανεξάρτητη «κρησάρα» του Δημοσιονομικού Συμβουλίου θα περνούν τα οικονομικά προγράμματα των πολιτικών κομμάτων και των συνασπισμών τους από εδώ και στο εξής, με το Συμβούλιο να έχει τη δυνατότητα να αξιολογεί και να ποσοτικοποιεί τον δημοσιονομικό αντίκτυπο που αναμένεται από τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στα εν λόγω προγράμματα.
Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί επίσης να είναι υπόλογο σε αυτό το πλαίσιο, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις θα υποχρεούται να λάβει διορθωτικά μέτρα. Το Συμβούλιο θα έχει πρόσβαση σε δεδομένα που διαχειρίζεται η ΑΑΔΕ, ο Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης ή άλλα πληροφοριακά συστήματα όπως το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και οι ασφαλιστικοί φορείς.
Οι νέες αρμοδιότητες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου καθορίζονται από νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση την προηγούμενη Πέμπτη (5/6). Με αυτή την αλλαγή, το συμβούλιο αναγνωρίζεται ως Ανεξάρτητη Αρχή με πρόεδρο και διοικητικό συμβούλιο. Διαθέτει λειτουργική ανεξαρτησία καθώς και οικονομική αυτοτέλεια χωρίς έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές εκτός από κοινοβουλευτικό έλεγχο.
Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο φέρει πολλές ευθύνες. Ανάμεσα στις αρμοδιότητές του είναι η ανάλυση μακροοικονομικών σεναρίων που καταρτίζει το Γενικό Λογιστήριο για τον προϋπολογισμό και το χρέος, ελέγχοντας παράλληλα τη συμφωνία αυτών με τις προβλέψεις διεθνών οργανισμών. Σε περίπτωση αποκλίσεων που επηρεάζουν τις εκτιμήσεις για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, υποχρεώνει το υπουργείο να λάβει διορθωτικά μέτρα.
Το συμβούλιο αξιολογεί επίσης ex ante και ex post τις προβλέψεις των κρατικών δαπανών, καθώς και τα σχέδια δημοσιονομικής στρατηγικής για τα επόμενα χρόνια. Έχει τη δυνατότητα να διενεργεί οποιαδήποτε άλλη ανάλυση δημοσίων οικονομικών στοιχείων, ώστε να ενισχύσει τη δημοσιονομική σταθερότητα αλλά κι εφαρμογές σχετικές με ρήτρες διαφυγής.
Για τα πολιτικά κόμματα υπάρχει η δυνατότητα υποβολής αιτήματος προς το συμβούλιο, ώστε να εκτιμηθεί το δημοσιονομικό κόστος ενός οικονομικού τους προγράμματος ή μιας συγκεκριμένης πρότασης τους. Οι αξιολογήσεις αυτές γίνονται σύμφωνα με διαδικασίες που καθορίζει ίδιος ο οργανισμός.
Mάλιστα ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι μπορεί να ζητήσει από την ΑΑΔΕ τη σύνδεση μικροδεδομένων (ΑΦΜ) με άλλες βάσεις δεδομένων δημόσιων φορέων πριν την ψευδωνυμιοποίηση τους. Παρόμοια πρόσβαση παρέχεται στα δεδομένα της κοινωνικής ασφάλισης αλλά κι άλλων πληροφοριακών συστημάτων όπως εκείνων των ασφαλιστικών ταμείων.