MENU

ΙΕΛΚΑ: Πού ανέβηκαν και πού έπεσαν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ — Ο «χάρτης» του Απριλίου

Τι δείχνουν τα στοιχεία για το 12μηνο και ποιοι παράγοντες συγκρατούν το καλάθι της νοικοκυράς

Με οριακή αύξηση της τάξης του 0,23% κινήθηκαν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024, σύμφωνα με νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Παρά τη μικρή άνοδο, η συνολική εικόνα της περιόδου Μάιος 2024 – Απρίλιος 2025 δείχνει μια μείωση των τιμών κατά 0,34%, ενώ σε μηνιαία βάση (Απρίλιος vs. Μάρτιος 2025) παρατηρείται κάμψη της τάξης του -0,79%.

Ποιες κατηγορίες προϊόντων φθηνότερες

Σύμφωνα με την ανάλυση του ΙΕΛΚΑ, 11 από τις 23 κατηγορίες παρουσίασαν μείωση τιμών στο δωδεκάμηνο, με τις μεγαλύτερες αποκλιμακώσεις να σημειώνονται σε:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -9,43%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -5,98%
  • Προϊόντα παντοπωλείου (τρόφιμα μακράς διάρκειας): -4,90%
  • Ζύμες νωπές και κατεψυγμένες: -4,05%
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -3,30%

Η αποκλιμάκωση σε βασικά είδη αποδίδεται, μεταξύ άλλων, στη μείωση του κόστους παραγωγής, στη σταθεροποίηση των διεθνών τιμών πρώτων υλών και στην αποκλιμάκωση των τιμών σε κρίσιμα προϊόντα όπως το ελαιόλαδο.

Πού παρατηρούνται αυξήσεις

Αντίθετα, 12 κατηγορίες προϊόντων σημείωσαν αυξήσεις, με τις πιο έντονες να εντοπίζονται σε είδη γλυκισμάτων και φρέσκων τροφίμων:

  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +14,45%
  • Φρέσκα κρέατα: +10,08%
  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +2,79%
  • Φρούτα και λαχανικά: +1,80%
  • Νερά, αναψυκτικά, χυμοί: +1,55%

Οι αυξήσεις στα γλυκά και τα ροφήματα αποδίδονται στην εκτόξευση των διεθνών τιμών σε κακάο και καφέ, ενώ για τα φρέσκα κρέατα καθοριστικό ρόλο έπαιξαν:

  • Η μείωση του ζωικού κεφαλαίου λόγω επιδημιών σε αγροτικές περιοχές το 2024
  • Οι αυξημένες τιμές εισαγωγών, ειδικά στο μοσχαρίσιο και χοιρινό κρέας
  • Οι καιρικές συνθήκες, με χαμηλότερες θερμοκρασίες φέτος που επηρέασαν την αγροτική παραγωγή

Τι επηρεάζει τη γενική τάση των τιμών

Η γενική συγκράτηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ αποδίδεται σε ένα συνδυασμό παραγόντων:

  • Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και σταθερότερη οικονομική εικόνα
  • Ομαλοποίηση των διεθνών αγορών και σχετική σταθερότητα στις πρώτες ύλες
  • Κυβερνητικές ρυθμίσεις, όπως ο νέος κώδικας δεοντολογίας για προσφορές
  • Πολλαπλές προσφορές και αυξημένες εκπτώσεις
  • Ταχύτατη ανακύκλωση αποθεμάτων, που επιτρέπει ταχύτερες αγορές με νέες τιμές
  • Άνοδος προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο αγοράς λόγω χαμηλότερου κόστους

Σχετικά Άρθρα