Διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης το 2024 αναμένει ο όμιλος των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών (KAE – Hellenic Duty Free), εκτιμώντας ωστόσο πως θα είναι σημαντικά χαμηλότερος από την επίδοση του 2023, όπου οι πωλήσεις ανά κατηγορία δικτύου εκτοξεύτηκαν ως απόρροια των μετα-πανδημικών ροών.
Στο περιθώριο της παρουσίασης της έκθεσης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της εταιρείας η επικεφαλής κ. Μαρία Ιωαννίδου σημείωσε πως οι επιδόσεις των ΚΑΕ «εν πολλοίς εξαρτώνται από την επιβατική κίνηση σε αεροδρόμια, λιμάνια και μεθοριακούς σταθμούς». Μετά το ιστορικό υψηλό του 2023, η εταιρεία εκτιμά πως διατήρησε δυναμική το 2024 αλλά και τους πρώτους μήνες του 2025, με την κ. Ιωαννίδου να σημειώνει πως «οι υποδομές της χώρας έχουν φθάσει στα όρια τους».
To capacity υποδοχής τουριστών εν πολλοίς εξαρτάται και από τις υποδομές, με τη διοίκηση των ΚΑΕ να περιμένει την αναβάθμιση υποδομών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport, την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Καλαμάτας από την κοινοπραξία Fraport – Delta Airport Investments (όμιλος Κοπελούζου) και την Pileas (όμιλος Κωνσταντακόπουλου), αλλά και την mega επέκταση του ΔΑΑ. Σύμφωνα με την κ. Ιωαννίδου ασφαλώς το business plan της εταιρείας περιλαμβάνει και το αεροδρόμιο του Καστελίου (παραχωρησιούχος το σχήμα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ– GMR με ορόσημο ολοκλήρωσης στα τέλη του 2027).
Η εταιρεία με βάση τη σύμβαση που έχει εξασφαλίσει με το ελληνικό δημόσιο διαχειρίζεται τα δίκτυα Αφορολογήτων Ειδών έως το 2049, οπότε στοχεύει στο μέλλον του ελληνικού τουρισμού και σύμφωνα με τη διοίκηση της απασχολεί 1.100 άτομα μόνιμα, τα οποία αυξάνονται στα 2.200 σε εποχική βάση. Οι ετήσιες επενδύσεις κυμαίνονται μεταξύ 3 – 6 εκατ. ευρώ εκτός βεβαίως της πιθανότητας μίσθωσης χώρων στα αναβαθμισμένα νέα αεροδρόμια.
Υπενθυμίζεται πως το 2023, οι πωλήσεις στα αεροδρόμια ανήλθαν σε 286,8 εκατ. ευρώ έναντι 231,6 εκατ. ευρώ το 2022, με αύξηση 23,8%. Οι πωλήσεις στα καταστήματα αφορολογήτων ειδών των λιμένων ανήλθαν σε 14,8 εκατ. ευρώ έναντι 9,9 εκατ. ευρώ το 2022, ήτοι αύξηση 49,6%, και οι πωλήσεις στους μεθοριακούς σταθμούς ανήλθαν σε 83,2 εκατ. ευρώ έναντι 56,2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, με αύξηση 48%. Η εταιρεία δε απέδωσε πέρυσι στο μητρικό της όμιλο, Avolta (κοινώς η ελβετική Dufry μετά την απορρόφηση της AutoGrill) 60 εκατ. ευρώ ως μέρισμα.