Υπεύθυνο για 16% επιπλέον εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα, αποδεικνύεται το βιοκαύσιμο, η ζήτηση του οποίου ωστόσο δεν δείχνει να επηρεάζεται, σημειώνοντας σταθερά αύξηση.
Μόνο στο 3% της γης που καταλαμβάνουν, εάν υπήρχαν φωτοβολταϊκά, τα τελευταία θα παρήγαγαν την ίδια ποσότητα ενέργειας, σύμφωνα με νέα μελέτη της Cerulogy που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος.
Σήμερα, οι εκτάσεις που προορίζονται για την χρήση καλλιεργειών που θα χρησιμοποιηθούν σε καύσιμο είναι 32 εκατ. εκτάρια γης, περίπου το μέγεθος της Ιταλίας. Αυτή η έκταση μπορεί να καλύψει μόνο το 4% της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας που θα χρησιμοποιηθεί στις μεταφορές. Μέχρι το 2030, η γη που θα χρησιμοποιηθεί αναμένεται να αυξηθεί κατά 60%, φθάνοντας στα 52 εκατ. εκτάρια, δηλαδή περίπου το μέγεθος της Γαλλίας.
Πρόβλεψη για εκπομπές που ισοδυναμούν με 30 εκατ. πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μέχρι το 2030
Τα βιοκαύσιμα ευθύνονται παγκοσμίως για 16% περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, λόγω των έμμεσων επιπτώσεων της γεωργίας και της αποψίλωσης των δασών. Μέχρι το 2030, τα βιοκαύσιμα προβλέπεται να εκπέμπουν 70 MtCO2e περισσότερα από τα ορυκτά καύσιμα που αντικαθιστούν. Ποσότητα που ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές σχεδόν 30 εκατ. πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Παράλληλα υπάρχει τεράστια σπατάλη γης, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος. Παρά το γεγονός ότι τα προηγμένα βιοκαύσιμα προωθούνται ολοένα και περισσότερο ως καθαρότερες λύσεις, η ανάλυση δείχνει ότι το 90% της παγκόσμιας παραγωγής βιοκαυσίμων εξακολουθεί να βασίζεται σε καλλιέργειες τροφίμων. Το 2023, η βιομηχανία βιοκαυσίμων κατανάλωσε περίπου 150 εκατ. τόνους καλαμποκιού και 120 εκατ. τόνους ζαχαροκάλαμου και ζαχαρότευτλων. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι το ισοδύναμο 100 εκατ. μπουκαλιών φυτικού ελαίου καίγεται σε αυτοκίνητα κάθε μέρα, πράγμα που σημαίνει ότι το 20% όλων των προμηθειών φυτικού ελαίου που παράγεται δεν χρησιμοποιείται ως τρόφιμο.
Το σημαντικότερο όλων είναι ότι οι καλλιέργειες βιοκαυσίμων απαιτούν σημαντικές ποσότητες γλυκού νερού. Η οδήγηση ενός αυτοκινήτου για 100 χλμ. με βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς θα απαιτούσε κατά μέσο όρο σχεδόν 3.000 λίτρα νερού, ενώ μόνο 20 λίτρα θα χρειάζονταν για να λειτουργήσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ηλιακή ενέργεια. Καθώς η κλιματική αλλαγή ασκεί αυξανόμενη πίεση στα αποθέματα νερού, αυτό θα μπορούσε να φέρει σε κίνδυνο τις ισορροπίες στην φύση.
Η Βραζιλία είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους παραγωγούς βιοκαυσίμων, ενώ τα πρωτεία έχουν οι ΗΠΑ, που είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός βιοκαυσίμων στον κόσμο. Τέλος, η ζήτηση για βιοκαύσιμα θα μπορούσε επίσης να δει μια τεράστια αύξηση για χρήση στη ναυτιλία και την αεροπορία, στο πλαίσιο των προσπαθειών που γίνονται για να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις στα ορυκτά καύσιμα που χρησιμοποιούν τα συγκεκριμένα μέσα.