MENU

Το μοντέλο ΑΠΕ του αεροδρομίου Αθηνών — Στόχος η μέγιστη ιδιοκατανάλωση καθαρής ενέργειας

Παραγωγή, αποθήκευση και ψηφιακή διαχείριση ενέργειας αλλάζουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αερομεταφορών

Σε πλήρη εφαρμογή περνά από την 1η Ιανουαρίου 2026 το ενεργειακό πρόγραμμα «Route 2025» του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, καθώς, όπως αναφέρεται και σε προηγούμενο δημοσίευμα του energodromio.gr, το σύνολο των αναγκών ηλεκτροδότησης της εταιρείας αεροδρομίου θα καλύπτεται αποκλειστικά από καθαρή, ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται εντός των εγκαταστάσεών του και προορίζεται για ιδιοκατανάλωση.

Πυρήνας του έργου είναι η παράδοση σε πλήρη λειτουργία του δεύτερου φωτοβολταϊκού σταθμού αυτοπαραγωγής σε αεροδρόμιο (και μεγαλύτερου στην Ελλάδα), ισχύος 35,5 MWp, σε συνδυασμό με μονάδα αποθήκευσης ενέργειας 82 MWh. Με την προσθήκη αυτή, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς φωτοβολταϊκών αυτοπαραγωγής του αεροδρομίου ανέρχεται πλέον σε 51,5 MWp (16 MWp + 35,5 MWp).

Η επένδυση ανήλθε σε 70 εκατ. ευρώ, ενώ μέρος της υλοποιήθηκε με δανειακή στήριξη από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο.

Πραγματική απανθρακοποίηση και μέγιστη προσθετικότητα

Το «Route 2025» δεν περιγράφεται ως ένα μεμονωμένο έργο, αλλά ως ένα πλέγμα παρεμβάσεων που λειτουργούν ως ενιαίο ενεργειακό οικοσύστημα, με στόχο τη μέγιστη αξιοποίηση της παραγόμενης ενέργειας από ΑΠΕ για ίδιες ανάγκες. Στον σχεδιασμό εντάσσεται και η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών που θα προκύψουν από το σχέδιο μελλοντικής επέκτασης του αεροδρομίου έως το 2046 (διάρκεια παραχώρησης).

Σύμφωνα με την εταιρεία, το πρόγραμμα αφορά τις εκπομπές που βρίσκονται υπό τον άμεσο έλεγχό της, δηλαδή:

  • τις άμεσες εκπομπές (Scope 1) από κατανάλωση καυσίμων εταιρικού στόλου, λεβήτων και εξοπλισμού, και
  • τις έμμεσες εκπομπές (Scope 2) που συνδέονται με την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνεται από κτίρια και εγκαταστάσεις του ΔΑΑ.

Στη βάση του συστήματος περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας για ιδιοκατανάλωση, ο εξηλεκτρισμός επιχειρησιακού στόλου (19 λεωφορεία, 13 οχήματα follow-me, 29 vans), η ανάπτυξη δικτύου φορτιστών για επιχειρησιακά και επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα, η χρήση αντλιών θερμότητας με στόχο την κατάργηση του φυσικού αερίου στα κτίρια (σε φυσιολογικές χειμερινές συνθήκες), καθώς και σύστημα ψηφιακής διαχείρισης ενέργειας για παρακολούθηση και βελτιστοποίηση παραγωγής–αποθήκευσης–κατανάλωσης σε πραγματικό χρόνο.

Η ετήσια παραγωγή υπολογίζεται σε 88.000 μεγαβατώρες, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στην κατανάλωση 22.000 νοικοκυριών.

Μείωση εκπομπών άνω του 55% από το 2005 έως το 2024

Στο ίδιο πλαίσιο, ο ΔΑΑ αναφέρει ότι –παρά την αύξηση της επιβατικής κίνησης– έχει επιτύχει μείωση του αποτυπώματος άνθρακα άνω του 55% την περίοδο 2005–2024 (από 67.001 τόνους CO₂ σε 29.209 τόνους CO₂), μέσω παρεμβάσεων στις λειτουργίες και στις υποδομές του.

Παράλληλα, σημειώνεται ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι το μοναδικό στην Ελλάδα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα από το 2016, στο πλαίσιο πιστοποίησης του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του Airports Council International Europe (ACI-Europe).

Η εταιρεία υποστηρίζει επίσης ότι έως τη λήξη της παραχώρησης (2046), από τη λειτουργία του συνόλου των φωτοβολταϊκών σταθμών αποτρέπεται η έκλυση CO₂ ισοδύναμη με φύτευση δάσους 1,5 φορές μεγαλύτερου από την έκταση του αεροδρομίου, ενώ αναφέρεται και σε “positive business case” για τη συνολική επένδυση.

Σημειώνεται, τέλος, ότι οι μετρήσεις των αποτελεσμάτων του ΔΑΑ για το 2026 θα παρουσιαστούν εντός του 2027.

Περισσότερες ειδήσεις

ΔΑΑ: Πλήρης ενεργειακή αυτονομία με ΑΠΕ μέσω του «Route 2025» – Πρότυπο βιώσιμης υποδομής το Ελ. Βενιζέλος

Από τις πιο βιώσιμες εταιρείες παγκοσμίως για 5η συνεχή χρονιά ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ – Στη «Λίστα Α» του CDP για το 2025

ΕΥΔΑΠ: Δεύτερη ζωή για το νερό — Η Αττική περνά στην εποχή του Sewer Mining


Σχετικά Άρθρα